Gå till innehåll

Draedon's nya burk


Draedon

Rekommenderade inlägg

Det verkar som om jag har råkat skaffa ett till akvarium... :)

Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men om jag inte minns fel är det ett sånt här med moddad armatur:

image.php?productid=2330

Har inte fått hem burken än.. Pär/Halogen är på väg till dalarna så man fick hemleverans! ;) Lägger upp bilder när jag fått burken..

Men nu till den stora frågan.. Vad ska man göra med den här burken då?

Spontat fick jag två idéer...

1. Sjöhästar. Funkar det med ett så pass litet akvarium som 100l? Vad jag hört kräver hästarna lite teknik som skummare & uvc. Jag hade helst hållt det så enkelt som möjligt.. Men kanske man kan kroka på en deltec mce300 och gömma ett litet uvc bakom..

2. Mantis mantis mantis! Är otroligt fascinerad av dessa små überräkor.. Men frågan är bara hur lätt/svårt det är att få tag på en färgglad mantis som jag helst skulle vilja ha isf?

Har ni andra tips och idéer om vad man kan göra med burken så ös på! Kravet är att det ska vara salt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

här är ett par bilder på burken. har rotat fram lite pumpar och en skummare (som såklart inte passade i hålet), ska provfylla imorgon sen är det väl bara att köra igång. behöver lite mer ls bara annars har jag allt :)

post-2037-14468914159825_thumb.jpg

post-2037-14468914160024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med. Mantis Mantis Mantis!

Otroligt fräcka kryp...

Ja visst är dom, men hästar är söta också... känner mig kluven.

Men blir det mantis vill jag ha en färglad mantis, inte den vanliga, trista grå/bruna.

En sån här vill jag ha:

15.jpg

Frågan är bara hur lätt det är att få tag på en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaa en Peacock Mantis, jäkligt snygga. Om jag inte minns fel finns det närmare 20 arters mantis. De snyggaste enligt mig är just Peacock, sedan finns den en helt gul art(nästan lysande) som är sjukt snygg och en som är blå/vit.

Det är konstigt att det inte säljs mer av dessa konstiga djur, de är ju perfekta för nano. Jag har bara sett den bruna tråkiga varianten men vilket häftigt djur, dessa djur ser ut att komma från en helt annan planet. Man måste se en i aktion för att förstå vad jag menar.

Min uppfattning är att de är rätt svåra att få tag på, men det kanske går att beställa från en affär nästa gång "dom/affären" ska göra en import.

Hoppas du lyckas få tag på en riktigt fin art.

MVH/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har två i mitt kar.. vet inte om det är peacock däremot.. jag har bara skymtat dom en gång sen jag skaffade det.. och dom var iaf röda.. i förra karet hade jag den där vanliga gröna,, hur fångar man dessa bäst, ruskigt trött på att höra knäppningar så man tror karet ska spricka varje gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har två i mitt kar.. vet inte om det är peacock däremot.. jag har bara skymtat dom en gång sen jag skaffade det.. och dom var iaf röda.. i förra karet hade jag den där vanliga gröna,, hur fångar man dessa bäst, ruskigt trött på att höra knäppningar så man tror karet ska spricka varje gång

röda lät lite roligt också.. om du lyckas fånga nån av dom så hör av dig! jag adopterar gärna.. :)

Fick svar från JR ang mantis, dom försökte tydligen själva få tag på en... Hoppas att man kan få tag på en peacock genom dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bygga om huven så den matchar det andra akvariet... Vad har ni för tips på material att använta för att få den böjda formen på framrutan? Tunn plyfa?

Har börja greja lite med den här burken, men just nu stjäl min båt både tid och en läskig summa pengar... Men lite akvariepul blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl finnas någon på detta forum som har förslag på hur man bygger en böjd överdel som följer akvariets form?

Nåväl.. Har iaf börjat skissa lite på bänken, tänkte börja snickra lite till helgen.. Men först ska båthelvetet i sjön! :)

Sen vet inte om det blir någon mantis.. dom verkar vara svåra att få tag på.

Kanske blir hästar ändå.. Så då kommer frågorna, vad för teknik behövs till hästarna?

Har blivit rekomenderad bra skummning och uvc. Hur nödvändigt är uvc egentligen?

Vill ha så lite teknik som möjligt.. så planen var först dsb, ls och macroalger och utöver detta lite cirkulation och ljus. "Keep it simple", men frågan är ju om hästarna vill ha mer pryttlar för att trivas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl finnas någon på detta forum som har förslag på hur man bygger en böjd överdel som följer akvariets form?

jag har iofs inte gjort en hel armatur utan bara ett bländskydd till min hörnburk med välvd ruta.

kika i min tråd så hittar du bilder. använde svart takplåt till framsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har iofs inte gjort en hel armatur utan bara ett bländskydd till min hörnburk med välvd ruta.

kika i min tråd så hittar du bilder. använde svart takplåt till framsidan.

Plåt är ju lätta att få rätt form på.. men den har 2 nackdelar:

svårt att spackla igen/dölja skruvhål och sen ev rost?

Takplåt ska ju stå emot det mesta.. Men saltvatten verkar ta mig f*n få det mesta att rosta.

Uv-c är viktigt.

Dom är inte så tåliga som alla verkar tro.

/Karro

Jag som trodde ni hade försvunnit! :kram:

Då får det bli uvc, har ingen anledning att snåla...

Skummning då? Kommer köra utan sump så ju mindre teknik desto bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl finnas någon på detta forum som har förslag på hur man bygger en böjd överdel som följer akvariets form?

Nåväl.. Har iaf börjat skissa lite på bänken, tänkte börja snickra lite till helgen.. Men först ska båthelvetet i sjön! :)

Sen vet inte om det blir någon mantis.. dom verkar vara svåra att få tag på.

Kanske blir hästar ändå.. Så då kommer frågorna, vad för teknik behövs till hästarna?

Har blivit rekomenderad bra skummning och uvc. Hur nödvändigt är uvc egentligen?

Vill ha så lite teknik som möjligt.. så planen var först dsb, ls och macroalger och utöver detta lite cirkulation och ljus. "Keep it simple", men frågan är ju om hästarna vill ha mer pryttlar för att trivas?

har inte illustratören här på forumet använt sig av plyfa.. kolla hans tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte illustratören här på forumet använt sig av plyfa.. kolla hans tråd

ja nu ringer det en klocka.. får kolla igenom hans tråd.

Tillbaka till uvc.. kollade lite snabbt på ebay och hittade denna:

http://cgi.ebay.de/UV-Klaerer-DOPHIN-mit-eingebauter-Pumpe-5Watt-NEU_W0QQitemZ120131044824QQihZ002QQcategoryZ26694QQrdZ1QQcmdZViewItem

verkar ju smidig, vad tror ni om den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plåt är ju lätta att få rätt form på.. men den har 2 nackdelar:

svårt att spackla igen/dölja skruvhål och sen ev rost?

Takplåt ska ju stå emot det mesta.. Men saltvatten verkar ta mig f*n få det mesta att rosta.

Man kan göra så att man köper en tunnare playwood, blöterden med vatten under några timmar så den blir fuktig sedan så tar man ett spännband och formar det hela efter den radie man vill ha låter den torka så stannar den i denna form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för senast för övrigt. Du ska få lite mer info senare ;)

Beställde mirakelmedlet och bekterieampuller från triton och hoppas att man får till eländet...

Men din fråga i varje fall..

Borde man inte kunna göra en böj med asp(?) trä som man gjorde burkar av på träslöjden...

Varmvattenbad för att göra dem mjuka och sen böja dom längst välvningen. Sen antar jag att det "bara" är att måla dom så håller dom formen... Borde ju kunna göra en hel huv på det settet...

Eller?

Östersundaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan göra så att man köper en tunnare playwood, blöterden med vatten under några timmar så den blir fuktig sedan så tar man ett spännband och formar det hela efter den radie man vill ha låter den torka så stannar den i denna form.

Men enligt min mening (och jag hatar pywood ;) ) så spricker det för lätt... Sen är det ju limträskivor vi vet ju hur hållfast det är när vatten tränger in. Jo det finns vattenbeständiga dock....

Östersundarn igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl finnas någon på detta forum som har förslag på hur man bygger en böjd överdel som följer akvariets form?

Nåväl.. Har iaf börjat skissa lite på bänken, tänkte börja snickra lite till helgen.. Men först ska båthelvetet i sjön! :)

Sen vet inte om det blir någon mantis.. dom verkar vara svåra att få tag på.

Kanske blir hästar ändå.. Så då kommer frågorna, vad för teknik behövs till hästarna?

Har blivit rekomenderad bra skummning och uvc. Hur nödvändigt är uvc egentligen?

Vill ha så lite teknik som möjligt.. så planen var först dsb, ls och macroalger och utöver detta lite cirkulation och ljus. "Keep it simple", men frågan är ju om hästarna vill ha mer pryttlar för att trivas?

Köp forex det är ett matrial som är lätt arbetat och limmas med tangit. Plastmästarn i balltorp säljer det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rita av framrutans välvning på en bräda, såga ut med sticksåg, limma/spika/skruva fast valfritt böjligt material från mitten och utåt, ta en pilsner, spackla-slipa-måla/lacka. ;)

Det som är fetmarkerat har jag redan gjort, så jag har kommit en bit på vägen.. ;)

Nej men allvarligt, jag tror din variant är lättast. Ska testa med en bit tunn plyfa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Latmasken tog över, jag kör med org locket så länge.

I slutet av veckan får jag ytterligare en hemleverans av Halogen, nämligen en liten skummare. Sen tänkte jag köpa lite sten av ramq så är det bara att köra igång sen.

Ingen som har någon kommentar om denna uvc-lösning? http://cgi.ebay.de/UV-Klaerer-DOPHIN-mit-eingebauter-Pumpe-5Watt-NEU_W0QQitemZ120131044824QQihZ002QQcategoryZ26694QQrdZ1QQcmdZViewItem

annars köper jag ett deltec, har ett till 360 burken som jag är nöjd med.

Det blir hästar och macroalger, vill gärna ha en peacock mantis men det verkar inte helt lätt att få tag på en sådan. Skulle jag hitta en så finns det fler burkar i förrådet att starta... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...