Zhark Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Hej.Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det. Citera
wrang Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 hur mycket ljus har du över karet? tänkte mest hur många watt det värmer på vattenytan.Jag själv kör med 6st datafläktar som styrs via termostat funkar kanon.Kylare är en bra lösning men gillar den ändå inte pga att den väsnas.En kylare värmer mer i rummet oxsåSå det billigare alternativet är att du kör med en bordsfläkt eller datafläktar som blåser på ytan, men då dunstar det mer vatten ocksåSkummaren:Vill du ha en hängande på sidan av karet eller en internskummare eller en som står i en sump? Citera
Zhark Postat 12 juni 2007 Författare Postat 12 juni 2007 Tack för tipsen wrang . Kör nog på fläktlösningarna, kylarna är ju dessutom inte gratis. När det gäller skummare så vill jag no ha någon som man har inne i karet hängande. Har sett några som man driver tillsammans med luftpump. Men är inte helt hundra på hur de funkar i praktiken. Då karet är så pass litet vet ja inte om man behöver ha en skummare för tusentals kronor. Citera
petrol Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 En begagnad AM Turboflotor multi 1000 brukar ligga på 1200-1500kr.Den räcker till större kar så du behöver inte byta skummare när det blir dax för uppgradering. Citera
ghosten Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 jag installerade idag 2n 120mm datafläkt på mitt 160l kar och nu 8 timmar senare så har tempen sjunkit 2 grader mycket nöjd och fläkten hör man inte Citera
Zhark Postat 13 juni 2007 Författare Postat 13 juni 2007 ahh verkar klockrent, har du några bilder på det? Citera
ghosten Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 jag kan ta en bild när jag fått fläkt gallret inte mycket att se egentligen.men ni kan kolla på min sida på forumet " mitt första akvarium" ghostens första akvarium där på sista sida finns en bild på hur det kan se ut Citera
mikl Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 Hej,skall precis montera fläktar i mitt kar. Kan tyvärr inte placera fläktarna så att jag kan få inluft och samtidigt blåsa på vattenytan pga balkar. Skall jag placera dem så att jag får in luft från rummet och blåser mellan ytan och belysningen eller är det bättre att låta dem ta luften inifrån skåpet men då blåsa på ytan? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.