Gå till innehåll

Skummare & Kylare!


Zhark

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket ljus har du över karet? tänkte mest hur många watt det värmer på vattenytan.

Jag själv kör med 6st datafläktar som styrs via termostat funkar kanon.

Kylare är en bra lösning men gillar den ändå inte pga att den väsnas.

En kylare värmer mer i rummet oxså

Så det billigare alternativet är att du kör med en bordsfläkt eller datafläktar som blåser på ytan, men då dunstar det mer vatten också

Skummaren:

Vill du ha en hängande på sidan av karet eller en internskummare eller en som står i en sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen wrang :ler:. Kör nog på fläktlösningarna, kylarna är ju dessutom inte gratis. När det gäller skummare så vill jag no ha någon som man har inne i karet hängande. Har sett några som man driver tillsammans med luftpump. Men är inte helt hundra på hur de funkar i praktiken. Då karet är så pass litet vet ja inte om man behöver ha en skummare för tusentals kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

skall precis montera fläktar i mitt kar. Kan tyvärr inte placera fläktarna så att jag kan få inluft och samtidigt blåsa på vattenytan pga balkar. Skall jag placera dem så att jag får in luft från rummet och blåser mellan ytan och belysningen eller är det bättre att låta dem ta luften inifrån skåpet men då blåsa på ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...