Bostelin Postat 14 juni 2007 Dela Postat 14 juni 2007 Hej!Ska snart köra igång mitt första saltvattenskar och funderar lite på Zeolit. Den Zeolit som tex Zeosand och Corallife har och som det skrivs om i den här artikeln https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=39Clinoptilolite är en sk Clinoptilolite.Just den här zeoliten, Clinoptilolite, har jag sett att Amtra också använder sig av i sin produkt Amtra Clinop Zeolit(billigt). Är detta samma som de övriga eller finns det olika Clinoptilolite:r eller olika sätt att behandla dom så att dom är lämpliga för söt resp. saltvatten?Någon här som ha koll på detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 14 juni 2007 Dela Postat 14 juni 2007 Har mailat Amtra (i går) och väntar på svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bostelin Postat 14 juni 2007 Författare Dela Postat 14 juni 2007 Kanon. Glöm inte skriva en rad här och berätta vad och om dom svarade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 14 juni 2007 Dela Postat 14 juni 2007 Absolut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 juni 2007 Dela Postat 14 juni 2007 Enligt min erfarenhet är dessa verkningslösa i saltvatten - köp någon av dom som funkar istället, typ korallenzucht, faunamarin eller grotech t.ex. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bostelin Postat 14 juni 2007 Författare Dela Postat 14 juni 2007 Hittade Ultralith i en nätbutik, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=376⊂=0&page=2 ,och det är ju också rätt billigt. 5,5 liteer för 500kr.http://www.faunamarin.de/eng/ultralith.phpTackar för tipset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bostelin Postat 30 april 2008 Författare Dela Postat 30 april 2008 Tips om ännu billigare zeolit: Hobby Zeolit 12 liter för 245kr på pwss! Enligt tillverkaren är det en sk Clinoptilolith och fungerar i saltvatten. Bör bytas efter 3 månader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Jag använder fortfarande NollNitrat.Använder 500gram per 200 liter. Byter en varje månad. No3 ligger runt 0.2. Jag har just avslutat ett halvårs test med att försöka regenerera zeoliten med jod-fritt havsalt. Nitrathalten ökade då från 0.2 till 10.0mg/l. Jag har börjat att byta en påse igen varje månad. Att mäta är att veta.Pengar är som bekant inte allt..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Thore, hur mycket fisk har du i ditt 650 liters kar med NollNitrat och NO3 på 0,2? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Jag använder fortfarande NollNitrat.Använder 500gram per 200 liter. Byter en varje månad. No3 ligger runt 0.2. Jag har just avslutat ett halvårs test med att försöka regenerera zeoliten med jod-fritt havsalt. Nitrathalten ökade då från 0.2 till 10.0mg/l. Jag har börjat att byta en påse igen varje månad. Att mäta är att veta.Pengar är som bekant inte allt.....men priset är sjukt högt på zeosand:( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 men priset är sjukt högt på zeosand:(Vad menar du med dyrt Crille, hur dyrt. Fungerar det, har du testat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 ja, jag har provat, och det är väl 4 gånger så dyrt som zeolith från korallen-zucht Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 INGEMARJag matar mina 10 fiskar med 6g (torrvikt) havsfoder per dag under veckans sju dagar. Byter 25 liter vatten en gång i månaden. Gör rent framrutan (tack vare led-lysrören) i gång i månaden. Skummare/kalkreaktor/ozon använder jag inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Intressant Thore. Är det småfisk eller kejsare, kirurger osv? Vad kostar 1 månads förbrukning á 200 liter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 11 maj 2008 Dela Postat 11 maj 2008 Ungefär 105 cmf (centimeter fisk=alla fiskars totala längd)glömde jag att förklara,sorry.Köp många Nollnitrat på en gång och få ett bättre pris Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.