Gå till innehåll

vattenkvalite!!!


lilja

Rekommenderade inlägg

hej jag undrar hur känsliga koraler/fiskar är på vattnets kvalite, gör det någonting oom vattnet inehåller metaler, , behöver det vara kanon vatten , skulle behöva svar så att jag kan fylla up mit kar,;) har inte råd att köpa en osmos just nu, men det kanske finns billiga sådana , men har inte hittat några under 1000 lappen, finns det några andra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG!

Tålamod är A och O innom denna hobby, en stor del av att lyckas bygger lite på att man tar tid på sig och kollar upp saker och ting, samt tar reda på förutsättningarna för at lyckas med de organismer man har för avsikt att hålla. I frågan om metaller eller ej, så är tex. koppar ett medel som används ibland till att bota vissa sjukdomar, men kan vara direkt skadligt på andra organismer, därför ska detta göras i separat karantänskar. Att använda mässingskopplingar till rör är inte en så speciellt bra idé det heller. Järnrör är kanske inte så ofta förekommande men ska kanske undvikas det också.

Om du vill vara på den säkra sidan och inte lägga ut en massa pengar på fiskar, koraller och annat som kanske kommer dö om någon vecka/månad, så ta det säkra före det osäkra och köp en osmos som renar ditt kranvatten och gör det lättare för dig att uppskatta ditt akvarium.

Sökfunktionen här på guiden är alldeles utomordentlig och du kan få fram en himla massa svar som sedan kräver földfrågor vilka du sedan kan söka vidare efter. På detta viset kommer du lära dig en massa bara genom att läsa vad som redan skrivits och gett tips om till andra. Ta gärna och läs igenom fler trådar i denna forumsdelen då som sagt många frågor redan frågats och besvarats av andra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet är att man får så många olika uppfattningar från olika håll, en del säger att om man lägger ner ett gem i ett salt kar så dör inehållet i det, och en del säger att det går bra med vanligt kran vatten,, men det beror väl på vad man har tänkt sigg att ha i karet,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid lättare och billigare att göra rätt från början än att fixa till efterhand. En bra vattenkvalitet är det allra viktigaste i ett saltvattensakvarium.

Sen är det ju ett väldigt svårt begrepp att definiera... vad som är bra vattenkvalitet. Det finns hundratals parametrar att väga in. Det handlar om pH-värde, hårdhet, mängden och sammmansättningen av salter, metaller i vattnet och mycket mycket mer.

Om du har en väldigt liten budget och inte har råd med en osmos så fungerar det hyfsat med kranvatten. Se dock till att lufta vattnet innan du använder det, på så sätt får du bort eventuell klor som är mkt farlig för fiskarna.

Använder du kranvatten får du också räkna med större risk för algproblem. Det behöver inte gå åt skogen, men risken ökar.

Ett gem i vattnet kan mkt riktigt döda allt i ett akvarium. Koppar och andra metaller är mycket giftiga. Kranvatten är ingen fara jämfört med metallförgiftningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vårat vatten inehåller mycket gas, vilken gas vet jag inte, men den försvinner efter 10 minuter, det inehåller också kalcium tror jag det var och är väldigt hårt vatten, tror det var järn som det inehöl också, är inte rikteigt säker, ska letta reda på paprerna sedan, just nu tar vi vatten inne från staden och det vatnet är helt ok, men det är gasnka jobbigt att bära dunkar fram och till baka,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det finns många vägar att ta inom saltvattenhobbyn gör att det blir mer spännande tycker jag, för då får man prova sig fram med dem råd och metoder man tycker verkar bäst och det är väldigt lärorikt.

jag har användt osmosvatten ifrån start och skulle inte ta risken att köra utan, men om du inte har råd just nu så kanske det finns en akvariebutik i din närhet som kan sälja osmosvatten till dig (brukar vara billigt) så att du kan fylla upp ditt kar, och för att fylla på det som dunstar så kan du koka upp vatten och låta det svalna å använda det (destillerat) men så fort du har råd så tycker jag att du borde köpa en osmosanläggning men det är du som bestämmer.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att fylla på det som dunstar så kan du koka upp vatten och låta det svalna å använda det (destillerat)

nja...

Destillerat = Vatten kokas, ångan tas till vara, kyls och återbildas till vatten.

Kanske känner du någon som har en hembrännare och kan låna den.

Dessa brukar ju faktiskt som täckmantel kallas just vattenrenare...

Att bara koka gör nog ingen större skillnad, förutom bakteriedödande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä tyvär känner jag ingen som har en sådan,... ja men det blir ändå det där problemet med dunkar. just nu tar vi vatten innefrån staden, där vattnet enligt akvarieföreningen i motala är fult använbart. vi har flor järn och litte kalicium i vårat vatten, men hur känsliga är koraler för järn i vattnet, det är ju ingen stor mängd. ja det får bli att köpa en osmos vad det lider,,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej regnvatten är nog ingen höjdare.

För att ge en liten fingervisning om vattenkvalite så kan jag säga ungefär såhär.

(ta det inte ordagrant)

Det är högre krav på vattenkvaliten till akvariet än vattnet du själv har tänkt dricka.

Om du inte själv dricker vattnet ur din kran så ska du nog inte ens tänka tanken att köra det i akvariet.

Varför inte införskaffa en osmos så har du vatten både till akvariet och till dig själv att dricka. Så slipper du släpa dunkar med dricksvatten inifrån stan.

Det är väll alla gånger värt en tusenlapp eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Du säger du har gas i vattnet som försvinner efter ca 10 minuter?

Menar du att vattnet blir rökigt eller vitt när du tappar upp det från kran och ner i ett akvarium?

Är det så du menar så är det med all säkerhet ingen gas utan helt enkelt bara syrebubblor som varit bundna i vattnet som släpper.

Vi har diskuterat det här en del på ett discusforum då det är ett problem vid vattenbyten och fiskarna släpper sitt yttersta slemlager när detta uppstår i vattnet.

Det brukar vara värst på vintern då vattnet är kallt i stammarna.

Kallt vatten binder mer syre och när det kalla vattnet blandas med varmare vatten i din blandare så frigörs mycket av syret.

Detta serut som ett gasmoln när det händer och försvinner på några minuter som du säger.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man håller en tändsticka under kranen Och det blir en stor låga,,tror jag inte att det är syre.

Och vad är det för fel på rengvatten Det är väl jätte rent.

p.s vi har egen brunn som är många år gammal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad är det för fel på rengvatten Det är väl jätte rent.

Om det nu är så rent, varför släpar ni i så fall dricksvatten ifrån stan.

Ni kan ju dricka direkt ur stupröret, eller!?

Man kan nog dra slutsatsen att varken regnvatten eller erat explosiva kranvatten lämpar sig för akvarievatten i ofilterat tillstånd. Jag vet inte hur en osmos handskas med metangas eller vad det nu är ni har i erat vatten, men det kanske någon annan kan svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är så rent, varför släpar ni i så fall dricksvatten ifrån stan.

Ni kan ju dricka direkt ur stupröret, eller!?

-------------------------------------------------------------------------------

vi driker det det smakar inte illa elller så och gasen försvinner efter ett par sekunder, det är fult drikbart, men jag tänkte p hur fiskarna skulle reagera på vattnet. det finns väll vissa ämnen och hårdheter i vattnet som är bra för akvariumet, eller har jag helt fel, osmos hur mycket renar det av vattnet, för vi köpte en gång en annan slags renare som skulle funka men det tog bara bort vissa ämnen,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är så rent, varför släpar ni i så fall dricksvatten ifrån stan.

Ni kan ju dricka direkt ur stupröret, eller!?

vi driker det är ju fullt drik bart. men hur mycket renar en osmos. finns det någon annan renare som är biligare som tar bort järnet ur vattnet,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos renar väldigt bra.

Det är inte bara järnet som kommer ställa till det för dig utan alla andra ämnen som silikater, koppar m.m. så att bara få bort järnet ur erat kranvatten kommer inte att hjälpa dig.

Och nej det finns inget annat som är billigare än en osmos och gör samma jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...