Gå till innehåll

Bröderna Lilja´s Burk(lilja & johha)!!


Johha

Rekommenderade inlägg

Välkommen till SG!

Med regelbundna vattenbyten så kan du klara dig utan skummare, ja. Men det förutsätter att man byter vattnet och ser till att sköta sitt akvarium. Man måste också fylla på med osaltat vatten allt eftersom vattnet avdunstar och ha koll på salthalt och allt sådant. Ta gärna och läs en bra bok om detta, finns en som heter "Saltvattensakvariet, Guiden för nybörjare" skriven av Daniel Knop, den ger massor av matnyttig information.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att generalisera på det sättet. Vad är mycket LS och mycket lite fisk, i vilken volym då?

Det går att köra utan skummare. En del som gör det. Det finns andra metoder att styra saker. Det är dock inget jag vill råda en nybörjare att ge sig på.

Skummarens uppgift är att minska ämnen i vattnet som på lite sikt blir giftigt, dvs nitrit i första hand. Resonemanget KAN därför hålla med mycket LS och lite fisk.

Vattenbyten, täta sådana kan vara ett alternativ.

Själv är jag nybörjare och tänker inte chansa eller ta jobbet med att köra utan skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack kan behövas!

Har varit och läst i Sg i Ett par månader,har lärt mig mycket.smiley1.gif

Boken Tror jag finns i någon bokhylla i Motala akvarie förening,Ska leta nästa gång jag åker dit.

Jag läste nyss i artregistret om musslor,Där stod det att Tridacna Derasa växer om man har kalcium nivån mellan 350-400 g/l.

om man inte har det värdet,Stannar den i växten då så att man kan ha den i ett lite mindre akvarium(110l)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen igång!!

Vi Rensade lagret på corallfisken i linköping idag!!

Vi köpte:

Mix Skim skummare,

Sylvania Aquastar Lysrör,

Reef Crystals Salt,

Maxi-Jet pump,

2,5 Kg LS,

3,3Kg Corallsand.

Bilder på uppstarten:

-.......................Hur var det man fick in bilder ?

Har sett en liten filmsnutt någon gång på hur man gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer mer sten, vi köpte bara en nu för att få up bakterie nivån, åker tillbaka om ett par dagar å köper mer sten,, någon som vet var man kan köpa bilig sten. på corralfisken tog dom 80kr per sten och för varige kg en litten avgift,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät inte så dyrt, tex Korallrevet tar 190/kg för sin sten.

Annars är det begangnat som gäller isåfall, då kommer ni ner i pris en del men det blir inte lika mycket "småkryp" som kommer med.

Muslan ni var inne på tidigare är fotosyntetisk och kräver en hel del ljus så jag hoppas ni känner nån som kan meka in fler rör om ni inte ordnat de redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä nä vi har inte tänkt så ,mycket på vad vi ska slänga i en, måste köra in akvaritet först. slängde i ls igår. hur många veckor ska man vänta inan man lägger i fiks eller liknande,?? vi ska nog skaffa litte fler lys rör vad det lider,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
  • 4 månader senare...

attachment.php?attachmentid=21306&d=1205081617

karet från sidan! med artemia automaten..

attachment.php?attachmentid=21305&d=1205081617

Många stjärnpolyper är det:O

attachment.php?attachmentid=21304&d=1205081617

Våran fräsiga skummare,externt luftpump!;)

attachment.php?attachmentid=21303&d=1205081617

Ehh....typ fiskar, clowner(amphirion/occelairis) Burkarna är fiskmat:S

attachment.php?attachmentid=21302&d=1205081617

Snygg sexig frontwiev picture

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...