Gå till innehåll

ang tankgenomföring - vilken av packningarna som ska sitta på insidan


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Jag har nylonringen på utsidan av karet och gummipackningen inne vid gängorna och muttern.

Drog det hela med handkraft men hadde lite lite sillicon på nylonmuttern innan jag skruvade fast det hela

Det är fel att ha gummipackningen och muttern på samma sida. Och varför har du muttern på insidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nylonringen på utsidan av karet och gummipackningen inne vid gängorna och muttern.

Drog det hela med handkraft men hadde lite lite sillicon på nylonmuttern innan jag skruvade fast det hela

Detta upplägg är inget jag kan rekomendera, men det funkar tydligen ändå...;)

1. Siliconpackningen på flänssidan.

2. Nylonbrikan på muttersidan

3. Tvätta med rödsprit

4. Drag med verktyg "lagom hårt"

5. Andvänd inget silicon, vaselin, matolja, parafin eller liknande, det tar bort friktionen i förbandet och gör att det funkar sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fel att ha gummipackningen och muttern på samma sida. Och varför har du muttern på insidan?

Vadå fel??

sökte för några månader efter svaret så det var detta jag nu fått att det är rätt

Se dessa inlägg

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=108135&postcount=17

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=108208&postcount=20

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=108228&postcount=22

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=171531&postcount=28

Varför ha muttern på insidan?

Sätter man den på utsidan så bygger man ju in sig om man skall flytta så måste jag ju såga sönder allt för att koppla bort det hela som det är nu så skruvar jag loss muttern å kan lossa allt utan att göra sönder det man limmat så helt enkelt en praktisk lösning för senare flytt och slippa göra sönder de man limmat

Detta upplägg är inget jag kan rekomendera, men det funkar tydligen ändå...;)

1. Siliconpackningen på flänssidan.

2. Nylonbrikan på muttersidan

3. Tvätta med rödsprit

4. Drag med verktyg "lagom hårt"

5. Andvänd inget silicon, vaselin, matolja, parafin eller liknande, det tar bort friktionen i förbandet och gör att det funkar sämre.

1. Har ingen silicon packning kör med EPDM ;)

3. Håller med

4. Dra med handkraft

5. Funkar kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå fel??

sökte för några månader efter svaret så det var detta jag nu fått att det är rätt

Gummipackningen ska tryckas eller om man så vill dras mot glaset inte "vridas" vilket blir resultatet om man har den på muttersidan. Dessutom kan läckage uppstå, i varje fall i teorin. vatten kan leta sig ner längst gängorna och ut vid den otätare nylonbrickan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummipackningen ska tryckas eller om man så vill dras mot glaset inte "vridas" vilket blir resultatet om man har den på muttersidan. Dessutom kan läckage uppstå, i varje fall i teorin. vatten kan leta sig ner längst gängorna och ut vid den otätare nylonbrickan.

Jag tror wrang menar att han har gummipackingen på utsidan av karet och nylonbrickan och muttern på insidan. Dvs vattnet kommer ner genom nylonbrickan och muttern men stoppas på undersidan av gummipackningen och flänsen. På detta vis kan man bara skruva loss muttern och lyfta karet rakt upp vid flytt. Inget sågande mm i rören för att få loss det.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror wrang menar att han har gummipackingen på utsidan av karet och nylonbrickan och muttern på insidan. Dvs vattnet kommer ner genom nylonbrickan och muttern men stoppas på undersidan av gummipackningen och flänsen. På detta vis kan man bara skruva loss muttern och lyfta karet rakt upp vid flytt. Inget sågande mm i rören för att få loss det.

mvh Emil

Att ha muttern på ovansidan för att förenkla ev flyttar försvagar nog bara konstruktionen en aning, det måste ju vara ngt bättre att vattentrycket trycker gummipackningen mot glaset.

Jag tror Wrang menar att han har nylonbrickan mot flänsen och gummipackningen på muttersidan.

Jag har nylonringen på utsidan av karet och gummipackningen inne vid gängorna och muttern.

Drog det hela med handkraft men hadde lite lite sillicon på nylonmuttern innan jag skruvade fast det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nylonringen på utsidan av karet och gummipackningen inne vid gängorna och muttern.

Drog det hela med handkraft men hadde lite lite sillicon på nylonmuttern innan jag skruvade fast det hela

alla har vi våra metoder, jag skulle då inte göra som dig. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...