Gå till innehåll

Magnus "Percula" alá Reefzone


Magnus

Rekommenderade inlägg

Efter flytt och ny lägenhet så är det dax för att bygga ny burk. Har köpt en begagnad som ska byggas om med hjälp av den lokala butiken här i staden. Det ska bli en intern sump!

Några fakta:

Ska satsa på DSB - levande sand (kul att pröva något nytt)

Belysning - T5 (förmodligen 10x54W ATI Sunpower)

Skummare - JA! ej bestämt sort ännu...

Cirkulation Tunze Wavebox + några nanostreamers

Inredning - endast Aquaroche revkeramik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!

Funderar lite på om du skulle kunna fixa så att waveboxen var gömd i sump delen.

Du skulle kunna borra ett hål i glaset mellan sumpdel och kar och sedan limma en glaskammare med samma dimensioner som waveboxen i sumpdelen, sen borde det väll bara vara att montera alla prylar från waveboxen i glaskammaren. Skulle förövrigt vara coolt att montera en wavebox externt på detta sätt!

Det skall dock tilläggas att jag alldrig sett en wavebox IRL, så jag kanske är helt fel ute ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt magnus 85cm djup är riktigt grymmt men man får ju räkna bort den interna sumpen såklart

Har du nån skummare som du sneglat på ?

Ja, och de flesta effektiva skummarna tar ca 20cm i utrymme... Tex Mini Bubble king eller ATI:s minsta. Skulle vilja att den interna sumpen tog max 15cm av djupet. Men då blir nog bara Tunzes skummare kvar...

Kanske specialbeställer jag eller bygger något med mindre diameter men som är hög i stället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!

Funderar lite på om du skulle kunna fixa så att waveboxen var gömd i sump delen.

Du skulle kunna borra ett hål i glaset mellan sumpdel och kar och sedan limma en glaskammare med samma dimensioner som waveboxen i sumpdelen, sen borde det väll bara vara att montera alla prylar från waveboxen i glaskammaren. Skulle förövrigt vara coolt att montera en wavebox externt på detta sätt!

Det skall dock tilläggas att jag alldrig sett en wavebox IRL, så jag kanske är helt fel ute ;)

Waveboxen måste nog stå som den står för att bli effektiv, vad jag förstått. Men den kommer inte synas när revpelare, koraller och annat kommer på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska köra "ebb och flod" tillsammans med waveboxen, några pumpar kör cirkulation åt en hållet på förmiddagen och några andra åt andra hållet på eftermiddagen. På samma sätt som Tunze själva rekomenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du använda ZEOvit?

Har inte bestämt mig ännu... Det är väldigt lockande efter besöket i Coburg...

Är lite emot att behöva ha en "manick" till i burken (zeovithreaktorn)... Och så måste sumpen anpassas till en pryl till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men att inriktningen blir 100% SPS (med några få LPS) behöver jag väl inte nämna... Men för de som inte känner mig så....

Zebrasoma i olika varianter + lite rolig småfisk är den fisk som kommer att "befolka" akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Waveboxen måste nog stå som den står för att bli effektiv, vad jag förstått. Men den kommer inte synas när revpelare, koraller och annat kommer på plats.

Jag gissar att du sett waveboxen från Aquaroche. Dvs en halvcylinderformad "behållare" med ett hål där man monterar pumpen. Med andra ord en ny "box" av revkeramik. Kanske vore nått i ett kar med enbart revkeramik. Såg jag rätt kostade den dessutom inte mer än runt 750kr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan väl sätta upp en hylla eller ett skåp på väggen ovanför karet där du kan ha skummare och ev filter, elektronik mm. Sen en pump som matar tekniken med vatten från sumpen.

Hej Erik!

Ja, jag har haft de funderingarna men jag vill komma bort från alla krångliga lösningar... Och alla möjliga risker för vattenläckor...

Sedan tror jag inte jag får egenom något väggskåp i "förhandlingarna" med sambon...

Och ytavrinning är ett måste... Så det blir nog ett fack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att du sett waveboxen från Aquaroche. Dvs en halvcylinderformad "behållare" med ett hål där man monterar pumpen. Med andra ord en ny "box" av revkeramik. Kanske vore nått i ett kar med enbart revkeramik. Såg jag rätt kostade den dessutom inte mer än runt 750kr...

Om jag inte hittar någon annan bra lösning så blir det nog en sån...För alla som inte sett produkterna - här är länken: www.aquaroche.fr Jag har spanat på revpelarna - de är coola... Går att sätta fast deras plattor på (lite som på bilden fast i min burk blir de högre).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du bara tänkt köra revkeramik...förlitar du dig till att den levande sanden skall "väcka liv" i keramiken, eller tänker du köra extra tillsättning av bakterier eller kanske ett biofilter utöver sanden?

Kan verkligen rekommendera den cirkulationspumpen. Mycket tyst och känns väldigt gedigen! Dock undrar jag om du skall köra ett utblås från vardera rätt in i huvudkaret, eller om du tänkt dig att fördela på flera utblås, eller nånting som sprider strålen bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du bara tänkt köra revkeramik...förlitar du dig till att den levande sanden skall "väcka liv" i keramiken, eller tänker du köra extra tillsättning av bakterier eller kanske ett biofilter utöver sanden?

Kan verkligen rekommendera den cirkulationspumpen. Mycket tyst och känns väldigt gedigen! Dock undrar jag om du skall köra ett utblås från vardera rätt in i huvudkaret, eller om du tänkt dig att fördela på flera utblås, eller nånting som sprider strålen bättre?

Bakterierna ska tillsättas - kör med Aqua Connect. Ev blir det lite LS-kross i sumpfacket. Tror inte det blir något biofilter (om det inte blir ett zeovithfilter...)

Kul att du är nöjd med pumpen - den är prisvärd, strömsnål och liten. Jag tror inte jag gör något mer än sätter utloppet nere vid botten. Så litet bortfall av vattentrycket som möjligt... Och jag tror på enkla lösningar...

På det här sättet får jag ytvattnet att cirkulera ner till bottnen för maximal syresättning (vilket är en av anledningarna till att jag gillar intern sump, typ percula-burkarna). Sedan får waveboxen och de andra pumparna fördela ut vattnet i resten av burken. Ska köra så mycket cirkulation jag kan i mitt "ebb - flod system" utan att sanden blåser bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju som många smarta lösningar på en gång! Vi läser tråden med intresse då vi snart kommer flytta ut ett par mil utanför stan till villa, och i samband med det överväger vi ännu en uppgrdering. Tyvärr har det slagit oss hur otrevligt dyrt ett 80cm djupt kar blir (över 6000kr + borrning och kammare för 170x80x60 hos globefish). Gissar att det blir till att leta på begagnatmarknaden om man ska ha nått djupare kar på mellan 7-800L. Får man fråga hur du kom över ditt kar och ev vad du fick ge?

Just det ja...hur hade du tänkt göra ytavrinningen? Bara kapa ut en nedsänkning i glaset och däri montera en kamm, eller har du någon annan smart lösning på det? Måste väl kunna svälja runt 3000L/H för att returpumparna skall kunna användas till max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt projekt :) Ska bli kul att följa!

Kom bara till att tänka på en sak som jag funderat över tidigare...Hur funkar wavebox med ytavrining? Någon som kan berätta lite enligt era erfarenheter? Blir det inte ett ojämt och plaskande flöde?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju som många smarta lösningar på en gång! Vi läser tråden med intresse då vi snart kommer flytta ut ett par mil utanför stan till villa, och i samband med det överväger vi ännu en uppgrdering. Tyvärr har det slagit oss hur otrevligt dyrt ett 80cm djupt kar blir (över 6000kr + borrning och kammare för 170x80x60 hos globefish). Gissar att det blir till att leta på begagnatmarknaden om man ska ha nått djupare kar på mellan 7-800L. Får man fråga hur du kom över ditt kar och ev vad du fick ge?

Just det ja...hur hade du tänkt göra ytavrinningen? Bara kapa ut en nedsänkning i glaset och däri montera en kamm, eller har du någon annan smart lösning på det? Måste väl kunna svälja runt 3000L/H för att returpumparna skall kunna användas till max.

Burken kommer från en polare - och priset är lite svårt att uttala sig om... Vi byter prylar hela tiden så vem som är skyldig vem pengar vet jag inte...

Men begagnade akvarium är inte värda några pengar - jag skulle inte betala halva nypriset ens...

Ytavrinningen - skivan som delar av sumpen kommer att delas i tre delar och mittbiten får helt enkelt bli lägre. Sedan sätter jag en ytavrinningskam på den. Avrinningen måste vara på mitten pga waveboxen. 30-40cm ytavrinningskam ska någ svälja 6000l/t... I värsta fall går det att köra pumparna på lägre effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt projekt :) Ska bli kul att följa!

Kom bara till att tänka på en sak som jag funderat över tidigare...Hur funkar wavebox med ytavrining? Någon som kan berätta lite enligt era erfarenheter? Blir det inte ett ojämt och plaskande flöde?

mvh Emil

Kul att fler än jag tycker den bli cool...

Ytavrinningen ska sitta på mitten där vattennivån är konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet just nu är skummare - vill ha en på varje sida före pumpen. Men var hittar man effektiva skummare som är 10cm i diameter men 70-80cm höga?

Det kan ju bli ett problen :/ Annars kanske du får bygga själv?

När det ändå kom på tal..jag har för mig det var snack om att en wavebox "kunde" minska livslängden på ett akvarie, stämmer det? Jag är jävligt sugen på att köpa en själv så det skulle vara kul att veta :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju bli ett problen :/ Annars kanske du får bygga själv?

När det ändå kom på tal..jag har för mig det var snack om att en wavebox "kunde" minska livslängden på ett akvarie, stämmer det? Jag är jävligt sugen på att köpa en själv så det skulle vara kul att veta :)

mvh Emil

Den minskar livslängden men vem har kvar samma akvarium i 10 - 20 år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...