Gå till innehåll

Oodinium eller Cryptokarion?


Rekommenderade inlägg

Under 1980 talet drev jag en mindre "butik" i Västerås enbart med Saltvattensfisk och tillbehör.

Det enda stora gisslet var "vita prickar" vilka drabbade mej som handlare och alla mina och andras kunder. Jag lyckades aldrig få klarhet i om det handlade om Oodinium eller Cryptokarion. Prickarna var för stora för att stämma med Oodinium och för små för Cryptokarin, men alltid likadana Ungefär som små sockerkorn lite här och där. Medicinering var inget större problem på den tiden eftersom det då bara handlade om döda korallskelett och fiskar. I med koppar bara tills prickarna var borta eller fisken död av förgiftning.

"Sjukdomen" bröt ofta ut även på direktimporterad fisk som sattes i akvarium där det aldrig tidigare funnits något liv överhuvudtaget, så inte kom smittan från mig.

I mitt eget hemakvarium fick jag ett utbrott på mina Leucosternon kirurger efter flera friska år bara efter att ha satt i en putsarfisk från ett annat friskt akvarium.

Jag läser här på forumet att problemen fortfarande verkar vara samma nu efter 25 år som när jag la av förra gången

Min övertygelse är att "smittan" finns latent överallt i ekosystemet och minsta rubbning däri utlöser "sjukdomen"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stress är väl en utlösande faktor och det kan det ju ha varit i ditt fall där en ny fisk som dessutom är på kirurgerna kommer i tanken.

Nu är jag ingen biologiexpert, och detta är bara min fundering, så jag hoppas det kommer in fler på ämnet som kan ge sin tanke i ämnet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är troligen så att åtminstone cryptocarion finns latent hos en del fiskar, vissa kirurger är ju definitivt mer utsatta än andra fiskar.

Fungerande UV och hög vattenkvalitet brukar vara det bästa sättet att slippa problemen tycker jag- lägre salthalt typ 1.016 i karantänen är väl andra bra tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt eget hemakvarium fick jag ett utbrott på mina Leucosternon kirurger efter flera friska år bara efter att ha satt i en putsarfisk från ett annat friskt akvarium.

Jag läser här på forumet att problemen fortfarande verkar vara samma nu efter 25 år som när jag la av förra gången

Min övertygelse är att "smittan" finns latent överallt i ekosystemet och minsta rubbning däri utlöser "sjukdomen"

En nyintroducerad "frisk" fisk är ofta bäraren av parasiten till mer känsliga arter. Vissa kirurger hos mig får ofta lite prick när introducerar ny fisk utan sympom. Prick som försvinner efter ett par dar. Håller med om att man aldrig blir av med parasiten men det är mycket enklare att hålla den i shack nuförtiden. Kirurger som var mer eller mindre omöjliga förr i tiden brukar funka fint i bättre kondition med dagens foder, möjlighet till vattenkvalitet och UV(om man använder det)

Spelar det igentligen någon roöö om det är Cryphtocarion eller Oodinium, om jag minns rätt så är behandlingen densamma?

Oodinium är enligt min uppfattning sju resor värre men också mycket ovanligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...