Gå till innehåll

Lampa?


Irene M

Rekommenderade inlägg

Jag har länge haft problem med mina macroalger som inte vill växa och bara krashar hela tiden. När jag var i en butik såg jag en vanlig glödlampa som man ska ha för att få vanliga växter att växa. Jag tänkte att man kan ju alltid prova. Jag satte ett skott med kaulerpa i ett av mina små akvarier och den här glödlampan i en vanlig skrivbordsarmatur som jag riktade på caulerpan. Den har börjat växa något helt otroligt! Det har också bildats lite alger på fönstret precis där lampan är. Ska jag kanske prova att byta mina lysrör i det stora akvariet? Kan det vara det som är problemet? Jag har nu 2 aquarellrör där. Vad ska jag då ha i stället? Jag vill ju att kaulerpan ska växa men inte några andra alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Aquarelle till sötvattenskar och de är värdelösa till växter och grönalger.

Kiselalger och Penselalger växte däremot. Hos mig växer Caulerpa utmärkt under lysrör med 10 000K eller 16000K.

Hej!

Ok, Tack! Då ska jag byta dom genast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Aquarelle till sötvattenskar och de är värdelösa till växter och grönalger.

Kiselalger och Penselalger växte däremot. Hos mig växer Caulerpa utmärkt under lysrör med 10 000K eller 16000K.

Håller med Patrik (för en gångs skull *fniss* ), Aquarelle är alldeles strålande växtrör.

Dom fungerar dessutom strålande i saltvatten hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Patrik (för en gångs skull *fniss* ), Aquarelle är alldeles strålande växtrör.

Dom fungerar dessutom strålande i saltvatten hos mig.

Hej!

Tack för alla svar! Men min fråga var inte om aquarellrör är bra eller dåliga.

Jag har länge haft problem med mina macroalger som inte vill växa och bara krashar hela tiden. När jag var i en butik såg jag en vanlig glödlampa som man ska ha för att få vanliga växter att växa. Jag tänkte att man kan ju alltid prova. Jag satte ett skott med kaulerpa i ett av mina små akvarier och den här glödlampan i en vanlig skrivbordsarmatur som jag riktade på caulerpan. Den har börjat växa något helt otroligt! Det har också bildats lite alger på fönstret precis där lampan är. Ska jag kanske prova att byta mina lysrör i det stora akvariet? Kan det vara det som är problemet? Jag har nu 2 aquarellrör där. Vad ska jag då ha i stället? Jag vill ju att kaulerpan ska växa men inte några andra alger.

Aquarellrör fungerade inte i mitt kar! Jag köpte en liten 15 w växtglödlampa som jag riktade mot caulerpan och för första gången trivs den. Den växer något helt ortoligt! Och precis som Stig säger växer inte heller något annat än penselalger i mina sötvattenskar. Så oavsett vad alla anser om aquarellrör så verkar dom inte fungera i mina (eller Stigs) kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste som inträffar när man byter till Aquarelle är att växter gör ett glädjeskutt och totalt strippar vattnet som näringsämnen. Efter man "nollat" allt så stormtrivs alger och växterna står utan "käk".

Då behövs gödning i en stor mängd även i högt belastade kar. Jag nollade utan problem mitt diskuskar trots att de fick mycket mat 3-4ggr/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "har" (just sålt till Jimmy) ett 600 liters kar som jag kört som växtkar med koldioxid, gödning och allt. Första belysning: 2x58w Aquarelle. Nästa Aquarelle + Grolux. Sedan 80w T5 10 000K + 36+ 18w Danaos T8. Och efter det 2 x 80w T5 10 000K. Skapliga reflektorer hade jag hela tiden.

Den absolut sämsta belysningen var den första. Som ni ser var belysningen klart i underkant men det gör ju att skillnaden mellan lysrörstyperna framträder klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi har ju också en del makroalger och de växer på, gallrade bort en del som växt ut från stenen senast idag.

Vi kör med faunamarins rör 4x54w. 1 "blue" på 22000K och 2 "white" på 15000K och ett "duo".

Det roliga är att vi hängt rampen drygt 20 cm över vattenytan för att få mindre starkt ljus, gillade inte när vi hade rampen längre ned i det förra akvariet, 860 liters, då jag tyckte att det blev för vitt och jag kunde inte se färger på koraller och stenar som var högst upp. Det kan ju hända att jag är ljuskänslig. Men T5 känns som väldigt intensivt ljus.

Utöver det i samma höjd har vi två osram67 rör på 80 watt, men kan inte tänka mig att de gynnar tillväxten, eller?

Mvh

//Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är blue, white och K för något? Vad gillar caulerpan? Mitt akvarium är högt, 70 cm. jag har massor med levande sten men inga koraller. Jag vill att det ska växa massor med kaulerpa. Sjöhästarna verkar gilla gröna saker. När jag satte i ett litet skott och försökte fästa det på stenen var alla där och skulle sitta på det :ler:. Det bara lossnade hela tiden. (Dom är så himla gulliga!)

Grolux. Sedan 80w T5 10 000K + 36+ 18w Danaos T8. Och efter det 2 x 80w T5 10 000K.
Skulle någon eller några av dessa funka i mitt kar? Jag har bara ett lysrör det är 44cm långt. Något som mostsvarar ljuset i min växt glödlampa?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"K" står för Kelvin och är SI-enheten för temperatur. Ett steg på Kelvinskalan är lika stor som ett steg på Celsiusskalan, skillnaden är att nollpunkterna på skalorna är olika (0°C = 273K).

Det har blivit populärt att tala om en ljuskällas färgtemperatur när man vill säga något om frekvensinnehållet i ljuset. Färgtemperaturen är ett ganska trubbigt instrument för att tala om vilka frekvenser som verkligen finns i ljuset, men det ger i bästa fall en liten vägledning.

Som du nog redan märkt ,så stöter man inom akvaristiken ofta på att en ljuskälla är märkt med 10000K, 20000K osv.. Ju högre detta värde är desto "blåare" skall ljuset vara. Blått ljus har kortare våglängd än rött ljus. Det blåa ljuset är således mer energirikt.

En energirik ljuskälla är mer villig att avge energi till omgivningen än en ljuskälla med mindre energi. Det är på detta sätt temperaturen kommer in i bilden. Temperaturen talar om hur stor tendens ett föremål har att (spontant) avge energi till omgivningen.

Som jämförelse kan sägas att solljuset (eller en lampa som efterliknar solljus) har färgtemperaturen 6000K. Detta stämmer med solens yttemperatur som är omkring 6000K (ungefär 6000°C).

Kort sagt, höga Kelvintal (K) ger blåare ljus, lägre Kelvin är åt det röda hållet. Vitt bör väl rimligtvis vara någonstans mellan rött och blått (kanske 10000K). Här förstår man att färgtemperaturen är lite missvisande, eftersom vitt ljus egentligen innehåller samtliga frekvenser.

Efter denna utläggning får gärna någon annan svara på den viktigaste frågan, vad Caulerpan egentligen föredrar för ljus.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För Caulerpa tycker jag att de flesta rör fungerar bra. Aqua medic Ocean White 10 000K, Aquablue+ 15 000K, Aquablue spezial 16 000K, Aquascience special eller Aquascience Duo fungerar alla utmärkt för Caulerpa hos mig. Jag har i och för sig inte gjort några tillväxtmätningar för alla kar är olika hos mig även om det är samma vatten som cirkulerar. Men rena blårör som Actinic+ fungerar mycket sämre.

Danaosröret är T8 och ett extremt rör för färgåtergivning på sötvattensfisk. Men för växter är det inte bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "har" (just sålt till Jimmy) ett 600 liters kar som jag kört som växtkar med koldioxid, gödning och allt. Första belysning: 2x58w Aquarelle. Nästa Aquarelle + Grolux. Sedan 80w T5 10 000K + 36+ 18w Danaos T8. Och efter det 2 x 80w T5 10 000K. Skapliga reflektorer hade jag hela tiden.

Den absolut sämsta belysningen var den första. Som ni ser var belysningen klart i underkant men det gör ju att skillnaden mellan lysrörstyperna framträder klart.

Lite OT, men ändå. :)

Jag antar att de 58watts Aquarellena var T8:or? Såvitt jag vet är T5:or kring 50watt-strecket bara 54 watt. Som defdac redan var inne på: det är som att jämföra äpplen med päron. Man jämför då bl.a. 2 x 58 watt av "gammal" teknik med 2 x 80 watt "nytt" teknik.

Sedan får man också definiera vad som menast med "sämst" - om det är färgåtergivning som avses, tillväxten på växter/alger/koraller eller ytterligare något annat.

Om det är tillväxten som menas så skall man - ett absolut måste - ta med i beräkningen att du mycket väl kan ha hamnat way off vad gäller koldioxidtillsättningen när du haft de olika rören. Den är klart den svåraste delen, oavsett om man kör med en controller eller inte. För lite koldioxid påverkar mer än vad många tror. Detta då utöver det faktum att belysningsmängden med 2 x 58 wattare T8.or är avsevärt mindre än med 2 x 80 wattare T5:or.

Om det är hur man upplever karet färgmässigt så behöver inte ett till synes dunkelt belyst kar vara dåligt ljusmässigt för växtligheten. Mycket rött och mycket blått kan trycka hårt på fotosyntesen, något som kanske inte direkt syns för våra ögon - i alla fall inte i motsvarande grad. I vart fall jag har aldrig upplevt Aquarellen som ett riktigt bländande sken för mina ögon - däremot såg jag en tillväxt som är svår att tro på förrän man sett det själv. Motsvarande daylight och coldwhite Biltema-rör som upplevdes som mycket mer skenstarka än Aquarelle gav inte alls samma tillväxt hos mig.

Ville bara nyansera ljusbilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låg lågt på koldioxidsidan med alla ljusalternativen.

Växjös vattenledningsvatten är omöjligt att balansera pH på utan CO2 automatik och förbrukningen blev ochså väldigt hög när jag försökte. Det blev litet stabilare vatten med tillsats av kalciumklorid. (ph ungefär 7,2) Jag hade kontinuerligt vattenbyte (En liter per timme) så vattenvärdet drev mellan tillsatserna.

Men som ni andra skriver: Det är naturligt att ett 80w T5 är starkare än ett 54w T8 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läst på en Amerikansk site så är fluorescent = lysrör.

Aha! Ska jag alltså ha ett lysrör till min planktonodling? Nu står den i fönstret. Det fungerar bra. Men snart blir dagarna kortare och då behövs mer ljus. Kommer ev att få en lokal där jag ska ha mina plankton, rotifers, artemiaodlingar mm. Där finns inga fönster alls. Hur gör jag för att få mina plankton att växa snabbt och stadigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föder upp mina Rotiferer på Rotifer diet från Reed mariculture i USA.

Rotifererna filtrerar lika bra i mörker så jag behöver inte tänka på ljus.

Och Rotifer diet innehåller tre olika phytotyper i en enligt reklamen bra sammansättning så Rotifererna skall få ett bra fettsyreinnehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...