Magnus Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Christian på Korallen-keller har dragit igång ett nytt T5 test i sin burk. Nu är det Giesmann och Korallenzuchts rör som testas. Läs starten på: http://archiv.korallenriff.de/Lichttest2/T5_TEST_2.html Citera
Clownen Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Intressant studie, stod det när resultaten blir färdiga?Personligen så tror jag det är mycket svårt att genomföra en sån här studie eftersom cirkulationen påverkar kalcifieringen i hög grad och denna kan skilja sig väldigt mycket i olika delar av karet. Det är också svårt att sätta korallerna under exakt samma ljusmängd i ett sånt här kar. En mer labbmässig miljö hade helt klart varit att föredra men det ska bli kul att se resultaten och det ger säkert en fingervisning.Kul att du delar med dig av testerna Magnus. Citera
wrang Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Alltid kul att se hur andra testar är verkligen seriöst med att han väger varje fragg för att sedan se tillväxten Citera
Magnus Postat 9 juli 2007 Författare Postat 9 juli 2007 Intressant studie, stod det när resultaten blir färdiga?Personligen så tror jag det är mycket svårt att genomföra en sån här studie eftersom cirkulationen påverkar kalcifieringen i hög grad och denna kan skilja sig väldigt mycket i olika delar av karet. Det är också svårt att sätta korallerna under exakt samma ljusmängd i ett sånt här kar. En mer labbmässig miljö hade helt klart varit att föredra men det ska bli kul att se resultaten och det ger säkert en fingervisning.Kul att du delar med dig av testerna Magnus.Tack för det!Tja, testet är vål inte riktigt vetenskapligt men samtidigt lite roligt. Jag såg burken innan det förra testet utvärderades och det är väldigt roligt att se de båda uppsättningarna "live". Jag tror de kör 6 månader även den här gången.Man får naturligtvis läsa resultaten med en nypa salt och klura lite själv. Men att korallerna växte snabbare under Fauna Marins 15.000k lampor (se förra testet)tycker jag även bekräftas av spektrumet, mycket starkt grönt och en hel del gult samt mer ljus än de andra rören. Fast ljuset är inte så snyggt tycker jag... Å de blåa korallerna var snyggare under ATI...Sen är det kul att se korallerna i hans burk eftersom han kör "Bernd Mohr" metoden. Lågt fosfat och minst 10mg/l i nitrat... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.