Gå till innehåll

Nytt T5-test på korallenriff


Magnus

Rekommenderade inlägg

Intressant studie, stod det när resultaten blir färdiga?

Personligen så tror jag det är mycket svårt att genomföra en sån här studie eftersom cirkulationen påverkar kalcifieringen i hög grad och denna kan skilja sig väldigt mycket i olika delar av karet. Det är också svårt att sätta korallerna under exakt samma ljusmängd i ett sånt här kar. En mer labbmässig miljö hade helt klart varit att föredra men det ska bli kul att se resultaten och det ger säkert en fingervisning.

Kul att du delar med dig av testerna Magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant studie, stod det när resultaten blir färdiga?

Personligen så tror jag det är mycket svårt att genomföra en sån här studie eftersom cirkulationen påverkar kalcifieringen i hög grad och denna kan skilja sig väldigt mycket i olika delar av karet. Det är också svårt att sätta korallerna under exakt samma ljusmängd i ett sånt här kar. En mer labbmässig miljö hade helt klart varit att föredra men det ska bli kul att se resultaten och det ger säkert en fingervisning.

Kul att du delar med dig av testerna Magnus.

Tack för det!

Tja, testet är vål inte riktigt vetenskapligt men samtidigt lite roligt. Jag såg burken innan det förra testet utvärderades och det är väldigt roligt att se de båda uppsättningarna "live".

Jag tror de kör 6 månader även den här gången.

Man får naturligtvis läsa resultaten med en nypa salt och klura lite själv. Men att korallerna växte snabbare under Fauna Marins 15.000k lampor (se förra testet)tycker jag även bekräftas av spektrumet, mycket starkt grönt och en hel del gult samt mer ljus än de andra rören. Fast ljuset är inte så snyggt tycker jag... Å de blåa korallerna var snyggare under ATI...

Sen är det kul att se korallerna i hans burk eftersom han kör "Bernd Mohr" metoden. Lågt fosfat och minst 10mg/l i nitrat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...