Gå till innehåll

Reefbond


jimmy

Rekommenderade inlägg

Reefbond diskuterades i Wrangs tråd lite så jag tänkte ta upp det i en egen tråd.

Är det nån mer än wrang som testat detta och är ni nöjda.

Det verkar finnas lite olika sorter nämn gärna vilken ni använt och vart ni köpt den.

Bioted ska vist ha den men deras hemsida är inte igång ännu så men ser inte pris men Ted kanske kan lägga en lite blänkare här :)

Hur myckete räcker det till om man köper ett paket ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loggade precis in och de första jag såg var en fråga till mej.

Jag har något som heter Speedglue i lager. Det är liknande Reefbond men inte helt samma. Priset är 169 kr för en burk med 0,5 kg pulver som skall blandas med vatten från karet. Man får då en "typ" cement som man kan fästa LS korall eller göra bakgrund med. Viktigt är att forma leran färdigt innan man för ner den under vattnet så man inte behöver strula med den för mycket under vattnet. Saltvatten fungerar bättre att blanda med än osmosvatten. Det är grått till färgen. Hur mycket det räcker till är en svår fråga. Men det blir nog ungefär samma storlek på massan som när man gör gips utav 0,5 kilo gipspulver :-)

Hoppas de hjälpte nåt. Maila för order info@biotedmarin.se men jag åker till arvika imorgon bitti så jag kommer inte kunna svara förrän Söndag. Jag kan även få hem Reefbond både i pulver och i tubform om det är intressant för någon. men för mej kändes det lite som kaka på kaka iomed korallenzuchts suveräna produkt.

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Jag blandade ihop cementsmeten utanför karet i en bunke. Men satte ihop stenarna med cementen i karet. Så jag byggde i karet. Det dammade lite inte alls så mycket som jag trodde. Kom bara lite små måln med damm när jag tyckte ihop stenarna. Men målnen försvann fort å vattnet va helt klart igen innom nån minut. Det är ganska lätt att cementen hinner torka innan du fått det så som du vill så några pelare fick jag göra om nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte bygga en vägg till mitt nya hörn kar så att man kan dölja tekniken bakom å då vill jag ha en så tunn vägg som möjligt.

Borde det inte att lägga det på en plexi skive eller botten på en bröd back eller liknande å sen resa den upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad bra stig jag får titta ut nån dag å se vad du har hemma det verkar som om du hr alt som behövs det underlättar alltid.

Nu har jag ju inte riktigt kommit igång ännu eftersom man skulle vist renovera sovrumet ,göra nytt terrarie och måla om å lägga nytt golv i kontoret innan man fick börja med nytt kar.

Ibland kan det vara lite känsligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...