Laggeman Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Hallå allesaman. Jag har en kort fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Ifall man skulle till att använda rördelar som egentligen är ämnat till vanlig VVs-installation, dvs vita rör som tex används från handfat ner i avlopp, finns det risk att de gummipackningar som används däri innehåller anitmögel medel?Varför jag frågar är att jag funderar på att använta ett T-kors i vit PP-plast med gummipackningar till min standpipe då det ger en väldigt bra tillgång till rengöring vid ev. behov. Istället för att limma standpipen kan jag dela på T-delen och rensa pipen med en flaskrensare eller dyl. Funkar det inte så får jag använda en standard PVC modell, men det är intressant att veta.Tack på förhand.Det står PURUS >PP< på rören.Mvh/ Jimmy. Citera
Laggeman Postat 12 juli 2007 Författare Postat 12 juli 2007 Hittade detta: http://www.purus.se/filearchive/5/574/gumminippel.pdfTPE gummi, ska tydligen inte vara någon fara, inte heller enligt killen jag snackade med på Purus. Han hade inte hört att de skulle ha fått någon efterbehandling.Vad säger ni? Ska man våga chansa? Citera
stigigemla Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Det går i alla fall bra med sötvatten.Till det har jag använt det förr utan problem. Citera
Doris Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Ska inte vara några problem ,kör skälv till mitt saltvattenkar Mvh Magnus Citera
Laggeman Postat 12 juli 2007 Författare Postat 12 juli 2007 Tack Stig och Magnus! Då får det sitta kvar i mitt också. Blir att fylla karet i morgon om allt går som jag hoppas, inte en dag för tidigt! (Snarare 4 veckor för sent...) Citera
metcrue Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 HejHar också kört med dessa rör och skarvar i saltvatten, utan problem. Annars kan du köra med vanliga PVC och gängtejp. Det gör jag i de skarvar som sitter aldeles ovanför vattnet där jag behöver göra rent i bland.Ha de gött Citera
MattiasN Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 jag kör oxå bara med gängtejp på ett par ställe, bl a durson, funkar utmärkt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.