Gå till innehåll

marcus´s uppstart


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

nja. typ 2 månader. men förut sa ni: INGEN VÄRMARE! men nu säger ni att jag ska ha värmare. bestäm er.

Marcus, slappna av och lägg ner hysterin. :)

Tänk istället så här: folk brukar ha runt 21 grader varmt inomhus. Lägg därtill 1-2 grader värme som man kan få med cirkulationspumpen plus 1-2 grader värme från belysningen. Tempen kommer att kretsa kring 24-25 på dagen när du har belysningen tänd. Då kan du passa på att mäta salthalten, dvs. när du har runt 24-25 grader. Har du 26-27 så är det också okej att mäta salthalten. Du har ju inga ûberkänsliga akroporer än så länge, så någon tusendel salthalt hit eller dit spelar ingen roll, likaså ett par grader i temperatur. Under natten kan tempen sjunka till säg 23 grader. Även det helt okej och totalt ofarligt. Skillnader i temperatur och salthalt förekommer ofta i naturen också, kanske t o m värre än i vissa akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, slappna av och lägg ner hysterin. :)

Tänk istället så här: folk brukar ha runt 21 grader varmt inomhus. Lägg därtill 1-2 grader värme som man kan få med cirkulationspumpen plus 1-2 grader värme från belysningen. Tempen kommer att kretsa kring 24-25 på dagen när du har belysningen tänd. Då kan du passa på att mäta salthalten, dvs. när du har runt 24-25 grader. Har du 26-27 så är det också okej att mäta salthalten. Du har ju inga ûberkänsliga akroporer än så länge, så någon tusendel salthalt hit eller dit spelar ingen roll, likaså ett par grader i temperatur. Under natten kan tempen sjunka till säg 23 grader. Även det helt okej och totalt ofarligt. Skillnader i temperatur och salthalt förekommer ofta i naturen också, kanske t o m värre än i vissa akvarier.

men så här är belysningen: jag hittade ett växthuslock(genomskinligt) och la det på glas-skivan. sedan hittade jag en bordslampa och satte i växthuslocket. jag tror inte att det påvärkar tempen. ni då?? (snart ska jag få en armatur. för min gamla råkade jag tappa i vattnet) :(

obs! lampan når ej ner till plasten. så ni vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Tobli, känner igen mig själv i det du skriver! Man vill att allt ska hända direkt o vara färdigt ja alldeles perfekt! Tyvärr kommer du aldrig bli 100 procent nöjd med din balja! Denna Hobbyn är lite av en sjukdom, man vill bara ha mer o mer hela tiden! Helst av allt vill man skicka ner anabola till sina stenkoraller;)

Men ta det lungt o läs mycket här på guiden! Det har gjort mig väldigt mkt klokare...

Ta det lugnt! Ska bli kul o följa din uppstart!!!

/Jeppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...