Gå till innehåll

Hur säker är en dusro?


Datate

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder, hur säker är en durso?

Startar den automatiskt efter t.ex ett strömavbrott eller om man gör ett vattenbyte och sänker vattenytan med en dm eller två.

Många påstår ju att en durso är det säkraste man kan ha, men själv funderar jag på om en durso verkligen kan vara lika enkel, driftsäker och tyst som en Tunze 1074 överrinningsbox?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik, jag ska försöka svara på denna fråga utan att veta hur överriningsboxen du anger fungerar. Har du någon bra bild på den kan du säkert få ett än bättre svar.

En Durso är mycket driftsäker. Den startart automatiskt om du sänker nivån eller stoppar pumparna. Poängen med Durson är att den har inget som igentligen kan stoppa upp flödet av vatten. Dock finns verkligheten där och det finns ju snäcker mm som kan stoppa upp flödet genom rören. Jag vågar påstå att Durson är driftsäkrare än en överrinningsbox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när man får till inställningarna på durson (vilket för mig tog lite tid....) så blir den väldigt tyst och är också väldigt säker. Jag har format en bit plastnät till en trekant och trätt över insuget till durson får att hindra sniglar och eremiter från att ta sig in och sätta igen den, funkar utmärkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

durson är helt otroligt bra. har dock märkt att min är seg på att "komma igång" efter att returpumpen stannat... vattennivån stiger farligt högt innan flödet kommer igång. Men har man lite marginal så är det inga problem. Rekomenderar både luftventil OCH en kulventil på röret till sumpen för att enkelt kunna justera in den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sätter en luftventil högst upp på durson för att reglera hur mycket luft/vatten den suger i sig. Men sätt även en kulventil på röret ner så man kan grovjustera med kulventilen och sedan trimma in finliret med luftventilen.

Kolla sida 3 i min tråd om min burk,

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13367&page=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...