Gå till innehåll

Nybörjarutrustning för saltvatten?


SydpOlof

Rekommenderade inlägg

Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv.

Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö?

utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra svar marcus, om du inte "orkar" svara på frågorna.. varför ens börja? ;)

Det du behöver:

Först och främst, en bra bok. Tex. Saltvattensakvariet av Daniel Knop.

Steg två är:

Akvarium

Cirkulationspumpar (ej filter), mycket mer än du är van från sötvatten. i ett 100l akvarium skulle jag ha minst 1500-2000l/h fördelat på två pumpar.

Ljus! även här mycket mer än till sötvatten. En watt per liter är en gammal tumregel om du vill ha koraller, men du klarar dig med mindre.

Skummare är bra.

Sen saltmätare, vattentester (nitrit, nitrat, fosfat och ph räcker till en början) och en stor portion tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Olof och välkommen tyvär är din fråga stäld ganska många gånger förut så du kommer nog inte få några vettiga svar.

Utan kolla på sökfunktionen så kommer du hitta en hel del nyttig information om vad du behöver.

Kolla även på förstasidan där finns en del artiklar om hur man startar upp och vad man behöver.

Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på saltvattensakvarium tidigare och där stod en del bra saker, får nog återgå till den sidan =).

Hade nog tänkt starta med väldigt enkla saker dvs inte koraller osv utan dekorativa stenar och försöka få igång ett bra vattensystem med bra värden. Inriktar mig på tekniken i första hand så vattnet blir i bra balans.