Gå till innehåll

Extra last


rickard81

Rekommenderade inlägg

Det där är parasit sniglar!!:!:

Återkommer med mer information i morgon bitti!!

Hardcore farligt.. Har du några sandvändande sjöstjärnor så avlägsna sniglarna bums från dem.

Använd en pinsett och dra försiktig bort alla sniglar, tänk på att sjöstjärnorna inte ska var i kontakt med luft.

Har du någon tridacna mussla?

Återkommer i morgon bitti med mer information som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är parasit sniglar!!:!:

Återkommer med mer information i morgon bitti!!

Hardcore farligt.. Har du några sandvändande sjöstjärnor så avlägsna sniglarna bums från dem.

Använd en pinsett och dra försiktig bort alla sniglar, tänk på att sjöstjärnorna inte ska var i kontakt med luft.

Har du någon tridacna mussla?

Återkommer i morgon bitti med mer information som sagt.

De lät inge bra, jag har inga sandvändande sjöstjärnor eller nån tridacana mussla.

Jag som helt klart trodde att de var avkomma från föräldrar dom dom ser likadana ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla på "pyramid snail" så får du massa info. De är precis som Petrol skriver inge bra och äter bland annat musslor. Troligen även dina sniglar...

Hexatenia (six line wrasse) ska tydligen äta dessa sniglar sägs det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt senaste rön har man kommit fram till att det är olika arter av pyramidsniglar som äter musslor och turbosniglar. Har man pyramidsniglar på turbosniglarna så är troligen inte musslor i någon fara. Har själv sedan ett år tillbaka pyramidsniglar på mina 11 tridacnamusslor och har läst på det mesta om dem på reefcentral och olika musselforum.

Det mer eller mindre alla har kommit fram till är att det enda som funkar är manuell borttagning av sniglarna. Sixline funkar inte! Vet av egen och andras erfarenhet. Fiskar som kan funka är så kallade rovgyltor tex coris-arter och då speciellt coris formosa. Tyvärr blir dessa väldigt stora och ger sig även på annat levande.

Har det senaste året rensat mina musslor en gång i veckan och det är helt sjukt vilken reproduktion sniglarna har. Brukar ta bort 10-100 sniglar och även äggsäckarna. Äggsäckarna är små geleklumpar som på musslor sitter på undersidan eller längs med kanterna.

Det senaste jag har läst om manuell borttagning är att de första veckorna ska man ta upp musslorna/sniglarna 2-3 ggr i veckan och borsta av dem ordenligt så alla ägg följer med. När man ser att populationen minskar eller försvunnit fortsätt att ta upp en gång i veckan i minst ett halvår. Även om man tar bort all mat för dom (i mitt fall musslor) så överlever dom i minst ett år eller längre i sanden eller på/i inredningen.

Jag har numera mina musslor i sumpen och har tröttnat på att rensa så är det någon som har 1-2 små coris formosa så köper jag gärna för att testa om det funkar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...