Gå till innehåll

Gul kirurg har fått svarta prickar.


Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Min gula kirurg har fått svarta prickar och av vad jag läst så har jag förstått att det är en parasit som skapar de svarta prickarna.

Paravortex ska den väl heta?

Kirurgen är pigg hungrig och nyfiken.

Det är totalt ca 15 svarta små prickar som sitter på fiskens sidor.

Jag kan själv inte se dom när jag ser lite dåligt men en kompis upplyste mig om dessa i kväll.

Att fånga en kirurg i ett akvarium som är inbyggt i väggen och som endast kan skötas från en liten pall från baksidan av karet är helt omöjligt, försökte en stund i kväll.

Vad bör jag göra i det här läget?

Fånga fisken och köra sötvattensbad kanske bara stressar den mer?

Ska jag avvakta och se om prickarna minskar och mata den rikligt eller måste jag fånga in den och behandla?

Jag har en oöppnad burk med spirulinafoder som innehåller vitlök.

Nybörjare behöver råd!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade sådana parasiter tidigare när jag hade mycket kirurger och det som hjälpte mig var bland annat täta vattenbyten tillsammans med starkt uv-c

Parasiterna kan bara föröka sig i friflytande stadium då de har släppt från fisken och det är då man kan använda sig av uv-c för att ta död på dem.

Det är viktigt att man fortsätter med uv-c även om fiskarna ser bättre ut för parasiterna förökar sig på 2-3 dagar och sedan angriper de igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv en gul kirurg som drabbas av detta för tredje gången nu , första gången körde jag bara UV, inget vatten byte. De försvann efter cirka 5 dar, jag läste att det kallas svart Odinium, jag har haft det i andra akvarium oxå men jag har inte sett att det smittar. Det verkar som det är stress relaterat, typ som nån herpes, min kirurg blir jagad ibland rätt intensivt av min Xanturus och det har bruitit ut i samband med detta, samma i de andra akvarierna när jag har blandat kirurger med lite för stressiga firrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...