Gå till innehåll

Vitnande Euphyllia


Forsberg

Rekommenderade inlägg

Ett litet problem mina vänner .

En av mina största Euphillior har vitnat helt + en annan har vitnat till hälften.

Dessa har varit placerade på samma ställe över ett år .

Min största Euphyllia står högre upp en dessa och visar inga symptom.

Vatten värden:

CA 390

MG 1250

Nitrit , Nitrat , Fosfat = 0

Jag vet att värderna ligger något under det som är normalt . Men jag har alltid legat på dessa nivåer. Bör tillägas att min Euphyllior har växt enormt.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bero på nitratbrist. Prova med att köpa en påse natriumnitrat på Coop eller ICA. Lös den i en liter vatten och tillsätt 1 milliliter per dag några dagar och se om korallerna inte blir grönare. Det motsvarar att du tillsätter ungefär 0,1 ppm nitrat per dag så det kan du lugnt göra några dagar utan att få problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är troligen en orsak med lite nitrat.

Men... Jag hade 25 i nitrat när mina började vitna lite, kanske för mycket...vad vet jag?

Sedan jag började med FaunaMarins Ultra Organic och Ultra MinS (ca 3v)så har dom fullkomligen exploderat i både färg och tillväxt.

Jag kör oxå med FM Ultra Life, vilket jag gjort i några månder nu. Den sänker ju nitratet så inget att rekommendera till dig dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är troligen en orsak med lite nitrat.

Men... Jag hade 25 i nitrat när mina började vitna lite, kanske för mycket...vad vet jag?

Sedan jag började med FaunaMarins Ultra Organic och Ultra MinS (ca 3v)så har dom fullkomligen exploderat i både färg och tillväxt.

Jag kör oxå med FM Ultra Life, vilket jag gjort i några månder nu. Den sänker ju nitratet så inget att rekommendera till dig dock.

Intressant, även jag ligger lite högt på nitrat (20-25) och Euphyllia, Montiporor och alla andra (har även mjukisar) ser ut att må fint, utom Acro-fraggarna som nog kunde växa bättre med mindre nitrat. Har dock nära noll på Fosfat med hjälp av Rowaphos filter.

DaTrucka,

Även jag provar nu UltraLife för att se om det kan ta ned nitraten. Hur doserar du? Enkel-, dubbel-, trippel- eller quatro-dos? Hur ofta? Jag blir lite nojig av allt grummel (även om jag doserar stax före natti-natti så jag slipper se eländet) och får ibland för mig att det kanske kan sätta igen polyperna på SPS. Kan du eller någon annan lugna mig!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps. Hur mkt har du fått ned nitratet med Ultra Life?

Ps. till Magnus: Förlåt att jag tillfälligt vrider din tråd mot nitatbekämpning med Ultra Life, men kunde inte låta bli när jag såg Markos inlägg. Ska inte bli långrandig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, även jag ligger lite högt på nitrat (20-25) och Euphyllia, Montiporor och alla andra (har även mjukisar) ser ut att må fint, utom Acro-fraggarna som nog kunde växa bättre med mindre nitrat. Har dock nära noll på Fosfat med hjälp av Rowaphos filter.

DaTrucka,

Även jag provar nu UltraLife för att se om det kan ta ned nitraten. Hur doserar du? Enkel-, dubbel-, trippel- eller quatro-dos? Hur ofta? Jag blir lite nojig av allt grummel (även om jag doserar stax före natti-natti så jag slipper se eländet) och får ibland för mig att det kanske kan sätta igen polyperna på SPS. Kan du eller någon annan lugna mig!?

Lite OT, men lånar tråden lite.

Kör numer en normaldos 2-3ggr/v, men för att få ner nitraterna ordentligt så körde jag dubbeldos varje dag i 3 dagar, sedan minskade jag ner doseringen. Ligger på ca 10 i nitrat nu, har dock funderat på att dosera lite tätare för att få ner det ytterligare lite till runt 5 tror jag kan bli lagom. Rekommenderar att göra mätningar precis innan varje dosering i början, tills man hittat en bra nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...