Håkan Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Jag har en mussla som är ca 5cm och står i en liten burk med sand i mitt kar och trivs utmärkt. Det är ju inte så roligt med en plast burk i karet så jag undrar om man kan fästa den på en sten med något och i så fall hur jag på bästa sätt. Vet att den med tiden själv kan fästa sig men jag har provat och fiskarna välter ner den innan den hinner fästa sig själv. Citera
Laggeman Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Sätt en plastkorg över om du vill skydda den mot fiskar och eremtier. Foten är väl rätt så känsig vill jag minnas sen tidigare diskutioner och de bör sitta rätt så skyddade ner i en skreva eller ner i sanden. Lycka till! Citera
wrang Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Sätt den ljus och i nån skreva/hålighet.Har själv fyllt upp en håla med sand åt min mussla å sedan satt den där i för att skydda undersidan och dess fot Citera
Drullputt Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Ett tips jag läst är att kavla ut en bit korallim, trycka dit musslan så det blir ett perfekt avtryck och sätta avgjutningen i vatten för att stelna. Sen ställer man musslan på det stelnade limmet, då har den en perfekt avgjutning där ingen ohyra kommer in när den väl satt sig fast. Citera
Bioted Marine Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Precis Drullputt. Musslan använder bara foten de första åren sedan förlitar den sig på sin vikt. Så att limma en skål är bättre skydd mot parasiter underifrån än grus som istället ger ganska bra möjligheter för en parasit att ta sig in. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.