Gå till innehåll

Karantänshjälp?


Rekommenderade inlägg

Efter att ha drabbats av aefw så har jag bestämmt mig för att det blir någon form av karantän till mitt kommande kar.

Nu vill jag har hjälp med hur jag enklast löser detta.

Karantänen kommer endast bli för koraller, främst blir det acroporor och montiporor.

Vi kan väl börja med att reda ut vilka eventuella ohyror man vill förebygga när det gäller sps koraller, de jag vet är:

1. AEFW som angriper acroporor

2 Monti nudies som äter montiporor, hur behandlar man och förebygger dessa?

3. Red Bugs, är dessa vanliga i sverige?, hur behandlar man och förebygger?

Vilka mer finns det?

Det jag har tänkt mig är att man har ett litet kar, typ 30 liter, kopplat till sumpen med en cirkulationspump och ljus över.

1. man doppar/ behandlar alla koraller mot eventuell ohyra.

2. man kopplar bort karantänskaret ifrån det "vanliga" systemet och stoppar koraller där i.

3. Man låter korallen vara i karantänskaret några veckor ( hur länge? ) och kollar igenom den flera gånger efter ev ohyra.

4. Man doppar korallen en gång till och sätter ner den i "huvudkaret"

5. Man tömmer karantänskaret på vatten, gör rent det och kopplar in det på systemet igen.

Hur låter detta?, ge mig gärna förslag om vad som kan göras bättre och så, vet inte hur ett "karantänssystem" brukar se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dåligt koll än på det här med saltvatten men är det vettigt att överhuvudtaget ha karantäns karet ihopkopplat med huvudsystemet?

Vissa parasiter och ohyror i sötvatten är nästan omöjliga att utrota.

Nu vet jag inte hur det är i salt då vill säga!

Hur ska du rengöra karantänskaret?

Jag har kört med "PP" kaliumpermanganat i sötvatten och även detta tar inte vissa parasit ägg tex.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle innte ha mitt karanten kar kopplat ihop me mitt riktiga kar på något sett. Kör du me samma vatten i båda karen så har du samma problem i båda burkarna även om du stänger mellan dom under karantän tiden. Senn skulle jag ha ett eget uv till karantänburken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då blir det troligen ingen ihopkoppling mellan burkarna, finns ju ingen mening med det heller kom jag på.

engtorp varför ska jag ha uvc till karantänen?, kommer som sagt inte hålla någon fisk i karantän utan endast koraller och ev musslor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag ett litet kar som jag låter stå tomt. När jag köper fisk eller korall så slangar jag över vatten från det stora. Har en liten skummare och ett litet UVC samt någon cirk pump. Fungerar bra.

Roligt att höra att nån kör med karantän.

Hur länge håller du korallerna i karantän?, behandlar du dom med något under tiden du har dom i karantän?

Vad har du för stolek på karantänskaret och vad har du för ljus till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att höra att nån kör med karantän.

Hur länge håller du korallerna i karantän?, behandlar du dom med något under tiden du har dom i karantän?

Vad har du för stolek på karantänskaret och vad har du för ljus till det?

Mina kar har stor dragning åt FO.. Så jag har inte haft några koraller i karantän på läänge..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...