Gå till innehåll

start av nytt kar


Benny

Rekommenderade inlägg

Någon som kan ge mej råd.Jag har idag ett 150 lit som varit igång snart ett år.

Jag är nu i gång att starta ett 256 lit.kan jag använda det gamla vattnet eller ska jag göra nytt blanda salt?Har ca 30 kg levande sten som då är ett år när kan man flytta över fisken i det nya karet?Förr sa man att man skulle vänta i en mån.Någon

som kan ge mej råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda nytt vatten istället, ingen större mening med att flytta över smutsigt vatten. Dessutom så kommer lite gammalt vatten med i stenen. När väl stenen är på plats så kan du flytta fiskarna också. Har själv gjort så vid varje flytt och det har fungerat felfritt varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda nytt vatten istället, ingen större mening med att flytta över smutsigt vatten. Dessutom så kommer lite gammalt vatten med i stenen. När väl stenen är på plats så kan du flytta fiskarna också. Har själv gjort så vid varje flytt och det har fungerat felfritt varje gång.

Hmm... står för liknade utmaning till hösten när jag skall flytta mitt kar. Varför skall man inte använda det gamla eller åtminstånde del av det inkörda vattnet med tanke på balansen utan köra helt nytt? Kan väl inte vara så där jätte bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt vatten sägs ha en viss aggresivitet i sig, men enligt min erfarenhet så har det ingen större betydelse. Varför spara på smutsen? Varför gör man vattenbyten?

Tänk dig själv, när du kommer in i ett nytt rum, vill du ha ren och fräsh luft att andas eller gammal och unken med nedsatt syrehalt? Kanske inte går att jämföra rent av, men principen är den samma. Jag brukar göra ett större vattenbyte veckan innan jag ska flytta över allt till ett nytt kar(låter som man gör det en gång i veckan :)) för att invånarna ska få känna på lite av det gröna gräset, och det har funkat fint varje gång. Stenen är ju den som ska köras in, inte vattnet. Men visst kan man spara en del av vattnet, det är inte fel att göra det, det spar ju på saltet om inte annat.

Sätten är lika många som det finns akvarister. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda nytt vatten istället, ingen större mening med att flytta över smutsigt vatten. Dessutom så kommer lite gammalt vatten med i stenen. När väl stenen är på plats så kan du flytta fiskarna också. Har själv gjort så vid varje flytt och det har fungerat felfritt varje gång.

var säger du om att spara sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sparar aldrig sand, det finns ofta för mycke smuts i det för att det ska vara lönt. Prova att röra runt lite så ser du om det blir dimma i karet. Om det inte blir något alls så kan duu se när du plockat upp all sten om det håller i sig under hela upptagandet. Beroende på hur stort kar man har så får man ta kostnaden för ny sand mot vad man har råd med, men sand kan man alltid fylla på i efterhand.

Spara en näve eller två, så får du med lite bakterier och smådjur som kan befolka den nya sanden. Sniglar och sjöstjärnor och annat smått kommer att föröka sig och befolka det nya karet, men plocka gärna upp det du kan.

Men hör gärna åsikterna från fler personer och deras erfarenheter, det är bara nyttigt. :) Förlita dig aldrig på enbart en person och dennes "expertis", tänk på att uttalanden oftast baseras på helt andra förutsäningar och förhållanden. Men som riktmärke så kan man ju se vad den stora mängden personer anser vara det rätta och sen ta en extra funderare efter det.

Lycka tll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sparar aldrig sand, det finns ofta för mycke smuts i det för att det ska vara lönt. Prova att röra runt lite så ser du om det blir dimma i karet. Om det inte blir något alls så kan duu se när du plockat upp all sten om det håller i sig under hela upptagandet. Beroende på hur stort kar man har så får man ta kostnaden för ny sand mot vad man har råd med, men sand kan man alltid fylla på i efterhand.

Spara en näve eller två, så får du med lite bakterier och smådjur som kan befolka den nya sanden. Sniglar och sjöstjärnor och annat smått kommer att föröka sig och befolka det nya karet, men plocka gärna upp det du kan.

Men hör gärna åsikterna från fler personer och deras erfarenheter, det är bara nyttigt. :) Förlita dig aldrig på enbart en person och dennes "expertis", tänk på att uttalanden oftast baseras på helt andra förutsäningar och förhållanden. Men som riktmärke så kan man ju se vad den stora mängden personer anser vara det rätta och sen ta en extra funderare efter det.

Lycka tll!

Var rek du i vattenflöde?jag har idag på mitt 150 lit 3000lit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Benny!

Det som brukar rekommenderas som minimicirkulation är 10ggr akvariets volym, dvs i ditt fall 1500l/h, vilket du har toppat med råge. Sen beror det lite på om det är en pump eller flera små som gör att du kan ställa riktningen på flödet i karet också.

Läs detta inlägg av PatriksS där han ger tips om olika små, billiga pumpar som ändå ger bra med flow i karet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=184095&postcount=64

Hoppas det hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Benny!

Det som brukar rekommenderas som minimicirkulation är 10ggr akvariets volym, dvs i ditt fall 1500l/h, vilket du har toppat med råge. Sen beror det lite på om det är en pump eller flera små som gör att du kan ställa riktningen på flödet i karet också.

Läs detta inlägg av PatriksS där han ger tips om olika små, billiga pumpar som ändå ger bra med flow i karet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=184095&postcount=64

Hoppas det hjälper!

Kan tänka mej att det är överkurs.Men i det nya så blev det perfekt.Fick ta en 1000lit pump till UVC med filter. Då ger den väll inte mer än hälften tillbaka.Nytt grus 1lit gammalt grus 30 lit gammalt vatten och det fungerar lysande.Mag, Ca något lågt Ph något högt 11 med för väll hålla koll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tänka mej att det är överkurs.Men i det nya så blev det perfekt.Fick ta en 1000lit pump till UVC med filter. Då ger den väll inte mer än hälften tillbaka.Nytt grus 1lit gammalt grus 30 lit gammalt vatten och det fungerar lysande.Mag, Ca något lågt Ph något högt 11 med för väll hålla koll

Hur sjutton fick du 11 i Ph? Det måste du sänka.

Glöm inte att skicka upp bilder på det nya karet.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...