zippo Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 hej har tagit hand om 2 kolonier av denna sol korall , satte genast igång att mata med pytonplankton i går kväll när jag fik hem dom , men nu efter att ha sökt på reefcentral läser jag där att "Sun corals don't eat phytoplankton. It's possible that the phyto is enticing the coral to open, but it won't provide any nutrition to the coral. They like meaty foods, so you should definitely switch to that if the coral is beginning to open.I have an orange and a black sun coral that both do great with a diet of blended raw seafood."hmm blir lite konfys nu vad ska man mata med bäst då ?alla tips välkommna ! Citera
Guest Granlund Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Micke - Glömde säga det igår....jag gav mina artemia vilket funkade kanon. Citera
zippo Postat 11 juni 2004 Författare Postat 11 juni 2004 okey har gjort en coktail nu på lite mysis,artemia & lite annat joks får se om jag kan locka den till att öppna sig lite så man kan mata på dom ,dom är riktiga matvrak iaf enligt jänkarna .går tydligen att tämja dom ungefär som en hund ! Citera
Dykaren Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Phytoplankton är för smått för solkoraller och liknande.Mata med samma mat som fiskarna får istället. Kom ihåg att variation är alltid bra. Citera
zippo Postat 11 juni 2004 Författare Postat 11 juni 2004 ok tack jag har nu matat på en första vända dom hade öppnat nästan alla polyper ,får se hur det funkar ! Citera
aerie Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Har själv tagit hand om 2 st kolonier,såvida alla dina mår bra så skulle jag nog tippa på att mysis är rätt lagom storlek,själv har jag en med en del halvdöda polyper som behöver ganska mkt mindre bitar så artemia är ganska lagom för dem. Citera
zippo Postat 11 juni 2004 Författare Postat 11 juni 2004 ok jag har nu enligt tips jag fått av "granis" skurit av en petflaska som jag trätt över korallen ska straxt spruta i lite saft från en upplöst blandning av mysis,artemia,räkor & även lite röda mygglarver jag hade kvar"borde inte vara farligt va ?" ska se om polyperna öppnar sig först sedan fylla i flaskan med "mat" sätta på kapsylen och luta mig tillbaka medan den förhoppningsvis äter sig mätt! . Citera
wrang Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Rödamygglarver hadde jag hoppat helt Zippo.Är ju en mygglarv som lever i sötvatten och träskliknande vattendrag vad man förstått.Annars så var det ju en smart lösning men PET-flaskan Citera
zippo Postat 11 juni 2004 Författare Postat 11 juni 2004 jo jag skippade dom kom på det själv sedan Citera
per-ronnny Postat 11 juni 2004 Postat 11 juni 2004 Jag köpte en svart och en gul tubustrea i januari och den svarta har inte varit något problem. Båda har stått rakt ner bara. Därimot den gula har inte gått ut och ätit riktigt och därför blivit mindre och mindre. Med Petflaskan fungerade det , efter ett tag började den komma ut som på komando. Tack till forumet Citera
aerie Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 Antar att det är dumt att lipa över att mina är för stora för att passa under en PET-flaska eller? . Citera
wrang Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 earie. Du kanske kan ta din glashjälm du har på huvudet å lägga över. Spruta in maten i underkant å lägg över kupan .Dom är verkligen jätte fina dessa koraller Citera
zippo Postat 12 juni 2004 Författare Postat 12 juni 2004 Earie bilder jag vill se hur mina ska se ut Citera
wrang Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 Zippo så här kanskeeller så här. Bilden var så stor så klicka på länken så ser du en finhttp://www.wavespring.com/justin/reef/photos/tubastrea_open2 _1600x1200.jpg Citera
zippo Postat 12 juni 2004 Författare Postat 12 juni 2004 jo jo men jag ville ju se eaire's "jättar" . Citera
aerie Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 Ska ta bilder när jag fått dem att slå ut igen,hade precis börjat få ordning på dem så de flesta polyper var ute och åt och sen så åkte jag hem över veckan...tråkigt när det syns direkt att det dött av partier.Måste dessutom göra lite vattenbyten och skrapa rutorna...ser ut som ett oljeutsläpp på ytan,har ingen ytavrinning .Sen så är de ju inte jättestora,de är bara precis tillräckligt stora för att inte gå in i en PET-flaska...ingen som har en 3 liters liggandes eller? Citera
zippo Postat 12 juni 2004 Författare Postat 12 juni 2004 he he ta en saftdunk då ! mina har börjat öppna sig nu iaf nästan alla polyper, matar på dom jag kan nu så det ska bli en fet & fin solkorall . Citera
aerie Postat 12 juni 2004 Postat 12 juni 2004 Men gud,varför har jag inte tänkt på det,tror bobs saftflaskor är lite bredare än standardPET ju! Ska undersökas så fort jag fixat i ordning karet igen . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.