Gå till innehåll

Tubastrea faulkneri - Solkorall


zippo

Rekommenderade inlägg

hej

har tagit hand om 2 kolonier av denna sol korall , satte genast igång att mata med pytonplankton i går kväll när jag fik hem dom , men nu efter att ha sökt på reefcentral läser jag där att

"Sun corals don't eat phytoplankton. It's possible that the phyto is enticing the coral to open, but it won't provide any nutrition to the coral. They like meaty foods, so you should definitely switch to that if the coral is beginning to open.

I have an orange and a black sun coral that both do great with a diet of blended raw seafood."

hmm blir lite konfys nu vad ska man mata med bäst då ?

alla tips välkommna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey smiley4.gifhar gjort en coktail nu på lite mysis,artemia & lite annat joks får se om jag kan locka den till att öppna sig lite så man kan mata på dom ,dom är riktiga matvrak iaf enligt jänkarna smiley2.gif.går tydligen att tämja dom ungefär som en hund ! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv tagit hand om 2 st kolonier,såvida alla dina mår bra så skulle jag nog tippa på att mysis är rätt lagom storlek,själv har jag en med en del halvdöda polyper som behöver ganska mkt mindre bitar så artemia är ganska lagom för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag har nu enligt tips jag fått av "granis" skurit av en petflaska som jag trätt över korallen ska straxt spruta i lite saft från en upplöst blandning av mysis,artemia,räkor & även lite röda mygglarver jag hade kvar"borde inte vara farligt va ?" ska se om polyperna öppnar sig först sedan fylla i flaskan med "mat" sätta på kapsylen och luta mig tillbaka medan den förhoppningsvis äter sig mätt! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en svart och en gul tubustrea i januari och den svarta har inte varit något problem. Båda har stått rakt ner bara. Därimot den gula har inte gått ut och ätit riktigt och därför blivit mindre och mindre. Med Petflaskan fungerade det , efter ett tag började den komma ut som på komando. Tack till forumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta bilder när jag fått dem att slå ut igen,hade precis börjat få ordning på dem så de flesta polyper var ute och åt och sen så åkte jag hem över veckan...tråkigt när det syns direkt att det dött av partier.smiley19.gif

Måste dessutom göra lite vattenbyten och skrapa rutorna...ser ut som ett oljeutsläpp på ytan,har ingen ytavrinning smiley5.gif.

Sen så är de ju inte jättestora,de är bara precis tillräckligt stora för att inte gå in i en PET-flaska...ingen som har en 3 liters liggandes eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...