Gå till innehåll

HLP-Problem


elNico

Rekommenderade inlägg

Har fått ett mindre roligt problem...min HLP har stannat. Totalt.

När jag upptäckte det tyckte jag den möjligen va lite varmare än vanligt. Den startar inte igen. Har sökt på forumet osv. men e det nån som har länkar,sprängskisser,tips eller idee'r?

Har kollat på Deltecs hemsida, hjälper mej tyvärr inte. Den startar inte heller efter den har kallnat, så det är inte värmeskyddet som har löst. (För det finns väl ingen "återställnings-knapp"?

Behöver hjälp snabbt! Pleeeeeaaaaase!

EDIT: Fick igång den igen, vet inte vad det var men en rengöring gjorde susen! Fast den va egentligen inte smutsig heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta att jag ej svarat på ditt PM niklas.

Jag renoverade en HLP pump själv faktiskt då jag hadde den. Tycket den gick dåligt så jag plockade isär den. Hittade tyvärr ingen värmeskydd men efter bytet av lagrena så gick den bättre.

På de lagrena jag hadde så var det SKF lager så var enkelt att skaffa nya för en hundralapp å sätta tillbaka de nya

Tickar den som en klocka så kan det vara lagrena som gätt sig å själva statorn går i mot lindningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Greger är inne på rätt spår i det här fallet, jag tog isär den och egentligen bara torkade av rotorn eller vad den nu kan tänkas heta. Efter den smygrengöringen gick den så fint, tystare än innan dessutom, tickandet försvann.

När den var rengjord behövdes inget dunkande Mattias, den smög igång såååå fint:-)

Men jag körde den utan plastkåpan, bara för o kolla den i en halvsekund, och den snurrar ju inte igång direkt. Den startar förvånansvärt långsamt för att sedean bygga upp varven. Så det behövs nog väldigt lite skit för att den inte ska starta efter ett stop.

Tack för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som kan säga varför det kommer vatten ut genom den blanka skruv som sitter längst bak på hlp 4040 har snackat med benny på simmontorp men då ska den skickas till deltec o tänkte om man själv kunde fixa det har inte plockat isär i nu men funderar mest för sen gäller väl inte några garantier

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den här pumpen är liksom tidiga quiet-one pumpar, modifierade grundfospumpar.

Det har varit en del problem med läckande axeltätningar och vattenläck in i motordelen, framförallt med tidiga modeller.

Bekymmret verkar vara att pumparnas packbox inte klarar salt över tid, och jag tror att det ofta blir ett problem om pumpen står under tryck (dvs lägre än karet) och sedan stannar.

Men såvitt jag vet ska problemet vara åtgärdat numera - tips : vänta inte med att skicka din pump på service tills den pajar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, det är med den insex-skruven som man bleedar pumpen, dvs tömmer dom på luft.

Man ska dra igång pumpen och sen stänga o öppna kranen på trycksidan. Då skall det pysa luft ur den skruven. Sen gör man om det på sugsidan, allt enligt Deltecs hemsida:

http://www.theaquariumsolution.com/bleeding-hlp-pumps

Obs att insex:en skall vara halvt utskruvad, efter "blödningen" skall den försiktigt skruvas på plats igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...