Gå till innehåll

Akut Tridacna fråga


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en T maxima idag och medan jag koppar in den så började jag läsa en massa om placeringen men blir lite rådvill. På flera ställen läser jag att den ska stå "Acroporaljust" men på alla bilder jag ser stå tycks dom stå i sanden på botten. :snurrig:

Fraser förekommer som: "strong light intensity." "A 175W MH lamp per four square feet will serve the pupose nicely in water 20-30" deep." (50-75 cm).

Ni med erfarenhet: På toppen bland Acropororna eller nere på sandbotten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en T maxima idag och medan jag koppar in den så började jag läsa en massa om placeringen men blir lite rådvill. På flera ställen läser jag att den ska stå "Acroporaljust" men på alla bilder jag ser stå tycks dom stå i sanden på botten. :snurrig:

Fraser förekommer som: "strong light intensity." "A 175W MH lamp per four square feet will serve the pupose nicely in water 20-30" deep." (50-75 cm).

Ni med erfarenhet: På toppen bland Acropororna eller nere på sandbotten?

Samtliga dom tridacna jag haft har jag ställt antningen på botten eller i mitten, men aldrig "acroporaljust". men de beror ju mkt också på hur den har stått tidigare, är den van vid extrent starkt ljus behöver den säkert stå högre. detta är ju oftast svårt att veta, så jag skule börja vid botten, men ändå ganska rakt under lampan, o om den inte trivs sakta flytta upp den. Kolla så den reagerar snabbt med att dra ihop sej om du stryker handen under ljuskällan..då mår den bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar!! Skål är tillverkad av epoxy och så får den hamna högt.

precis som skrivs är de optimalt om man vet hur den stod en längre tid innan du köpte denö. har den stått i en butik kort tid, vägleds man föga av den placeringen den hade i butiken, men som i fallet här har dej ju stått 5 veckor hos triton...då borde den ha aklimatiserat sej till den placering, o du bör därför efterhärma dessa ljusförhållanden. kort sagt...ljust!

Lycka till...själv tycker jag tridacna är svåra...kan må bra, men sen plötsligt bara dö på någon timma!!...va vaksam på snabba förändringar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...