Gå till innehåll

Ännu en fångad i träsket :D


Olausson

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?).

Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast.

Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om.

Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt.

Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump.

Nu till några frågor:

1. Har kollat efter butiker i GBG området, endast hittat en butik som hade några få saltvattenakvarium, herkules zoo. Någon som kan tipsa om andra nårliggande butiker?

2. Är det möjligt att placera i princip all min utrustning i sumpen, vad kan inte placeras där?

3. Den tekniska utrustning som behövs då jag använder en sump är, förutom diverse mät utrustning: pump, skummare, värmare. Kunde inte komma på mer nu, är något glömt?

4. Någon som kan tipsa om butiker där man kan köpa några kilo LS för ett överkommligt pris, Herkules zoo tog 145kr/kg kändes dyrt.

5. Slutligen finns det någon saltvattenskompis i närheten med erfarenhet, som skulle vilja visa upp sin tank och besvara diverse frågor, har många många. :D

Tack för ett underbart forum, det eldar på mitt intresse något enormt när jag surfar runt här och läser diverse artiklar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik och välkommen hit till SG!

Du har många frågor och det är bra för då har du börjat tänka. Många frågor är dock inte lätta att svara på då man kan lösa det på olika sätt så fråga på även när du får olika svar.

Nu till frågorna:

1. Kan inte Gbg själv men jag tror att marinakvariet ligger där och att det inte är så långt till Bioted Marin heller. Kolla under länkar här på guiden!

2. Belysningen kan inte placeras där ;) men det mesta annars. Många har dock cirkulationspumpar i karet och har då någon variant av streampump.

3. Jag hade inte mer när jag började. Sedan finns dety massor av bra att ha saker där som exempelvis påfyllnings automatik av osmosvatten. Osmosfiltret (om du använder) bör du ha i badrum eller tvättstuga.

4. ?

5. Bra sätt att lära sig på!

Lycka till och ta det lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött att det blir en saltis till i götet.

Kan bara hälsa dig välkommen til denna underbara hobby, och till SG.

Brukar shoppa hos Herkules, Marinakvariet i Mölndal och Ciklidhuset i Lerum. Alla har väl sina för och nackdelar.

Vad gäller LS så kan du alltid kolla annonser på beg. sten som nån säljer. Som med allt annat begagnat så finns det risker. Det kan vara värt att lägga lite extra på "butikssten".

Du är välkommen till mig å ta en titt om du vill, är hemma hela veckan. Skicka bara PM om du är intresserad så skickar jag adress mm.

Är ju själv ganska ny inom hobbyn, men lite tips kan du säkert få.

Edit: totto hann tydligen före med butikerna:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...