Gå till innehåll

Backventil på returpump


rasu

Rekommenderade inlägg

Jag jobbar på plannering av en sump. och undrar om man borde ha en backventil på pvc röret från retur pumpen?

Om man har hela retur röret fullt med vatten och pumpen stannar för att överrinningsboxen är igensatt och nivåvakten når den övre nivån, skall ju inte sumpen svämma över. Hur har ni andra löst detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

backventiler är inte 100% tillförlitliga heller tyvärr, det vanligaste är nog att borra ett hål i röret en bit under vattenytan så att häverten bryts om strömmen går eller något annat fallerar.

Sedan måste sumpen dimensioneras för att rymma överskottet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste som sagt dimensionera sumpen för att kunna ta hand om överskottsvatten också, dvs den vattenmängd som ändå rinner ned extra i sumpen efter att du stänger av returpumpen. Kom ihåg att vattnet fortsätter att strömma genom överrinningskammen en stund efter det att returpumpen slutat att fylla på med nytt vatten.

Beroende på sumpens utformning behöver du ha extra höga ytterväggar. Jag hade 5 cm marginal (dvs avstånd från vattenytan i driftläge till överkanten) i min gamla sump, men har nu ökar till 10 cm extra höjd på sumpen för att ha god marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kommer min sump klara av men min tanke är nämligen att sätta retur röret ganska långt ner i akvariet så skulle jag inte borra hål i röret så skulle det kommit ca 150 l i sumpen. med tanke på att mitt akvarie är 100 liter så tycker jag det blir lite stor sump :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...