pimo Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 I rummet där mitt nya akvarium ska stå ligger det ett tarkettgolv med skumplast, under det ett tjockt ek parkettgolv.Jag antar att detta golv kommer sjunka ner till när akvariet fylls upp med vatten, totalt 770 liter.Ställningen är mkt stabil och är svetsad av 40x40 mm fykantsprofiler i stål och det sitter 6 stycken justerbara "fötter" på den.Vad tror ni?, kommer detta bli ett problem?, ska jag sätta på fler "fötter" på ställningen för att fördela trycket på fler punkter? Citera
wrang Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Nej jag tycker det låter bra som det är 770/6 = 128Kg per tass men det är kanske mer rättvis att säga 150kg per tass då det ändå kommer till lite annat i karet och karet i sig vägerMöjligtvis om man skulle såga till tex formplyfa och sätta under tassarna för att breda ut tyngden på större radie.Är inte så haj på detta med tyngder men skulle satt bitar tex 10x10cm under varje tassEller ta bort tarket golvet å slipa upp det fina ekgolvet Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Hur stor är anläggningsytan på dessa fötter? Som Christian skriver så om du tror att fötterna är för små kan du få uppkapat lite större plattor som du kan lägga under varje fot för att minska punktbelastningen på golvet. Citera
wrang Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Hur stor är anläggningsytan på dessa fötter? På de jag har är det ca 2x2cm Citera
pimo Postat 16 augusti 2007 Författare Postat 16 augusti 2007 Tackar för svaren!Ytan på fötterna är nu 2x2 cm.Känns inte helt 100% att ha plywood under fötter ifall den på nått sätt skulle bli fuktig och sjunka ihop.Men om jag åker och köper 6 stycken 10x10 cm bitar i 4 mm plåt så borde väl det blir finnemang?, får lägga nått tunnt under plåten bara för att skydda golvet. Citera
epkbal Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Jag använder runda "fötter" i plexiglas eller liknande material. De finns att köpa i musikaffärer, är egentligen avsedda för piano./Björn Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 IKEA har tassar som du kan sätta under dessa plåtar.Låter finnemang! Citera
wrang Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Tackar för svaren!Ytan på fötterna är nu 2x2 cm.Känns inte helt 100% att ha plywood under fötter ifall den på nått sätt skulle bli fuktig och sjunka ihop.Men om jag åker och köper 6 stycken 10x10 cm bitar i 4 mm plåt så borde väl det blir finnemang?, får lägga nått tunnt under plåten bara för att skydda golvet.Nja fuktigt och sjunka ihop är ingen risk om du använder formplaywood eller marinplaywood dessa är vatten beständiga och ett skyddslager på ytan. (De är oftast svarta eller bruna) Citera
Goranius Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Köp impregnerat och limma fast tassar som du kan köpa i stora bitar.Då kan du göra plankor som går hela vägen mellan fötterna för att dela ut vikten ännu mer. Det gjorde jag när jag hade karet på ett nylagt ekparkett.Kommer underdelen att synas? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.