Gå till innehåll

Golvet under akvariet?


pimo

Rekommenderade inlägg

I rummet där mitt nya akvarium ska stå ligger det ett tarkettgolv med skumplast, under det ett tjockt ek parkettgolv.

Jag antar att detta golv kommer sjunka ner till när akvariet fylls upp med vatten, totalt 770 liter.

Ställningen är mkt stabil och är svetsad av 40x40 mm fykantsprofiler i stål och det sitter 6 stycken justerbara "fötter" på den.

Vad tror ni?, kommer detta bli ett problem?, ska jag sätta på fler "fötter" på ställningen för att fördela trycket på fler punkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tycker det låter bra som det är

770/6 = 128Kg per tass men det är kanske mer rättvis att säga 150kg per tass då det ändå kommer till lite annat i karet och karet i sig väger

Möjligtvis om man skulle såga till tex formplyfa och sätta under tassarna för att breda ut tyngden på större radie.

Är inte så haj på detta med tyngder men skulle satt bitar tex 10x10cm under varje tass

Eller ta bort tarket golvet å slipa upp det fina ekgolvet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren!

Ytan på fötterna är nu 2x2 cm.

Känns inte helt 100% att ha plywood under fötter ifall den på nått sätt skulle bli fuktig och sjunka ihop.

Men om jag åker och köper 6 stycken 10x10 cm bitar i 4 mm plåt så borde väl det blir finnemang?, får lägga nått tunnt under plåten bara för att skydda golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren!

Ytan på fötterna är nu 2x2 cm.

Känns inte helt 100% att ha plywood under fötter ifall den på nått sätt skulle bli fuktig och sjunka ihop.

Men om jag åker och köper 6 stycken 10x10 cm bitar i 4 mm plåt så borde väl det blir finnemang?, får lägga nått tunnt under plåten bara för att skydda golvet.

Nja fuktigt och sjunka ihop är ingen risk om du använder formplaywood eller marinplaywood dessa är vatten beständiga och ett skyddslager på ytan. (De är oftast svarta eller bruna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...