Gå till innehåll

Hur ser det ut i den genomsnittliga skummarfabriken?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Med anledning av en tidigare tråd där andemeningen var: allt är samma skit/lika bra oavsett pris, vill jag ställa en fråga till någon som vet: Ser det ut som på länkarna nedan i den genomsnittliga skummarfabriken i Kina? Dvs precisionstillverkning av varje lite detalj.

http://www.royal-exclusiv.de/forum/wbboard/thread.php?threadid=109&boardid=2&styleid=1&sid=7598154adb4193ee1f6e91b083e760d9

http://english.royal-exclusiv.de/workshop.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall nog inte underskatta kineserna, deras fabriker ser inte ut som den bild våra fördomar ger, det vet jag. Självklart varierar det, men kompetens att tillverka betydligt mer komplicerade produkter än Bubble king skummare till mycket lägre kostnad än i väst.

Den största skillnaden är nog att löner och arbetsmiljö inte håller vår nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera års erfarenhet av kina-import i en annan bransch - och generellt kan man nog säga att det brukar ta några år innan dom får till det "rätt", första batcharna brukar inte hålla måtten.

Men som påpekats tidigare, att beställa en produktionsline i kina brukar involvera order av en annan dignitet än vad salthobbyn kan generera.

Nu menar jag större skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall nog inte underskatta kineserna, deras fabriker ser inte ut som den bild våra fördomar ger, det vet jag. Självklart varierar det, men kompetens att tillverka betydligt mer komplicerade produkter än Bubble king skummare till mycket lägre kostnad än i väst.

Den största skillnaden är nog att löner och arbetsmiljö inte håller vår nivå.

Jag har flera års erfarenhet av kina-import i en annan bransch - och generellt kan man nog säga att det brukar ta några år innan dom får till det "rätt", första batcharna brukar inte hålla måtten.

Men som påpekats tidigare, att beställa en produktionsline i kina brukar involvera order av en annan dignitet än vad salthobbyn kan generera.

Nu menar jag större skummare

Jag utryckte mig nog otydligt, det var inte riktigt till kritik av kineserna jag ville komma. Jag är övertygad om att man många gånger kan göra utmärkta produkter i Kina. Jag tror dock inte att man på en och samma fabrik skulle tillverka varje del till en skummare med mkt hög precision. och innan dess lägga ner år av utvecklingsarbete. Jag tror snarare att man köper billiga acrylrör här, pvcdelar där osv.

Bara för att man är en utmärkt författare tror jag inte att det säkert att man kan skriva en bra kokbok. Men jag kan ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utryckte mig nog otydligt, det var inte riktigt till kritik av kineserna jag ville komma. Jag är övertygad om att man många gånger kan göra utmärkta produkter i Kina. Jag tror dock inte att man på en och samma fabrik skulle tillverka varje del till en skummare med mkt hög precision. och innan dess lägga ner år av utvecklingsarbete. Jag tror snarare att man köper billiga acrylrör här, pvcdelar där osv.

Bara för att man är en utmärkt författare tror jag inte att det säkert att man kan skriva en bra kokbok. Men jag kan ha fel.

Royal eclusive visar upp fina bilder där man monterar för hand, med stor precision. Detta imponerar på oss direkt, men blir de en bättre skummare för de?? Varför blir de bättre för att de är handgjort...de kanske blir sämre..den mänskliga faktorn, men oprecishet o slarv inkorporeras i en handgjord tillverkning. Kineserna är duktigast i världen på att rationalisera en tillverkningsprocess med bibehållen eller till o med högre kvalite! En till viss del handmonterad audi a8 behöver inte besitta ett dugg bättre kvalite än en toyota. detta är bevisat med statistik. Kvaliteskänsla, finish o design är dock bättre på de exklusiva produkterna, det är de vi betalar för,,,men egentlig kvalite o prestanda, de behöver inte va ett dugg bättre på en lyxprodukt. I japan har man världens mest komlicerade lcd panels sammansättning. Den fabriken förser halva värden med lcd paneler o är en av de mest komplexa fabriker som finns på jordklotet...så nog tror jag asiaterna skulle kunna sätta ihop ngr plexiglasrör, till ett pris som är en tiondel av royal exlusive, o till lika bra eller bättre prestanda.

När man ser bilder o marknadsföring från märkesföretagen så skall man tänka: allt är inte guld som glimmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas jag vet oxå att Kina kan leverera bra produkter med bra kvallite men nu snackar vi inte bilar eller elektronik.Du behöver inte köpa den dyraste skummaren utan köp en som klarar att driva ditt kar till ett så pass bra pris så att du inte känner dig lurad.Patrik

Ps Tänk en tanke på dom 180 Kinesiska gruvarbetarna som i kväll sitter fast långt under marken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, japanaerna kan säkert också bygga en BK skummare, men den lär nog inte bli billligare och jag lovar, hur avancerad en LCD skärm än är så kommer den aldrig att skumma ett skvatt

Jag tror definitivt en BK skulle kunna bli betydligt billigare med japanernas tänkesätt. klarar dom detta beträffande bilar,teknik mm, så går de nog med en skummare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Royal eclusive visar upp fina bilder där man monterar för hand, med stor precision. Detta imponerar på oss direkt, men blir de en bättre skummare för de?? Varför blir de bättre för att de är handgjort...de kanske blir sämre..den mänskliga faktorn, men oprecishet o slarv inkorporeras i en handgjord tillverkning. Kineserna är duktigast i världen på att rationalisera en tillverkningsprocess med bibehållen eller till o med högre kvalite! En till viss del handmonterad audi a8 behöver inte besitta ett dugg bättre kvalite än en toyota. detta är bevisat med statistik. Kvaliteskänsla, finish o design är dock bättre på de exklusiva produkterna, det är de vi betalar för,,,men egentlig kvalite o prestanda, de behöver inte va ett dugg bättre på en lyxprodukt. I japan har man världens mest komlicerade lcd panels sammansättning. Den fabriken förser halva värden med lcd paneler o är en av de mest komplexa fabriker som finns på jordklotet...så nog tror jag asiaterna skulle kunna sätta ihop ngr plexiglasrör, till ett pris som är en tiondel av royal exlusive, o till lika bra eller bättre prestanda.

När man ser bilder o marknadsföring från märkesföretagen så skall man tänka: allt är inte guld som glimmar.

Tack för lektionen Jonas. jag ger upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni skulle se min skummarfabrik på köksbordet: 4 PET-flaskor, en elektrisk borr och några gamla lådor med diverse rör i! Snacka om dålig precision!

PS. Jag bor inte i Kina ;)

EDIT: jag glömde en tub med silikonlim som fäster ganska dåligt på PET...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla Jonas, vad är det du inte förstår..? - för att producera kostnadseffektivt och pressa priser så måste det till mängd och avsättning/marknad.

Det finns inte så många presumtiva BKn köpare oavsett om dom kostar 4.000 eller 15000:-, man måste nämligen ha ett saltvattensakvarium för att överhuvudtaget komma på idén att köpa en.

I Sverige finns uppskattningsvis mellan två och tretusen saltisar, merparten har redan en skummare, många är nöjda med den dom har - du kan nog räkna ut vart jag vill komma........ eftersom resten av den civiliserade delen av världen sannolikt har ungefär samma kvot saltakvarister/capita

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...