Gå till innehåll

Den stora korallfrågan.


Datate

Rekommenderade inlägg

Jaha, då kom vi återigen till den stora frågan innom saltvattensakvaristiken, eller iallafall en av dom. Frågan jag tänker på är hur man får färgglada välväxande koraller.

Det må finnas tusen och åter tusen metoder att uppnå detta, men det måste ju finnas vissa saker/preparat/tekniker som ger lite mer effekt än andra.

Nu vill ju inte alla uppnå extrem färgprakt och koraller som nästan lyser av färg, men för er som nu önskar detta kan ju frågan vara intressant.

Jag har haft förmånen att se "Magnus" förra kar live med otroliga färger och stark koralltillväxt. För övrigt min förebild innom korallhållning som vi dessutom apat efter till viss del vad gäller teknik och preparat. Är man dessutom så trevlig och pedagogisk och dessutom tycks ha åsikten att man inte skall krångla till saker och ting så är det svårt att inte ta åt sig av tipsen man får...

Andra underbara kar är pwin´s grymma burk och Ländströms lilla mäterverk. Finns många fler burkar att dregla över, men dessa kom uppi mitt huvud rent spontant.

Uppenbarligen lyckas vissa bättre än andra. Men vad är det som gör att det är så?

Är det högre kvalité på korallerna? Kör "superburkarna" med zeovit? Är T5 bättre än MH för färg och tillväxt? Finns det några preparat som är bättre än andra, eller är det vissa kombinationer som tillsammans ger denna färgprakt?

Som ni kanske förstår är jag inte ute efter den "ultimata sanningen" då den säkerligen inte existerar, utan tips och trix som sammanslaget kan medverka till att jag mf (då jag tror många fler än jag söker lösningen på detta) kan få fram den prakt som säkerligen många kar skulle ha om man bara hittade rätt bland alla parametrar.

Låt oss försöka föra en diskution om olika tekniker och preparat för att om möjligt kunna få våra kar än vackrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Erik! Jag känner mig verkligen hedrad! Inte minst för att bli nämnd i samma sammanhang som Ländström och Pwin... Grymt duktiga akvarister!

Eftersom jag är nämnd i tråden måsta jag väl skriva något för att få igång diskussionen...

Jag är SPS-nörd och det är där jag kanska kan bidra med någon form av erfarenhet.

Mina erfarenheter (just nu...):

1.LJUS. Ljuset är den största delen i färgade SPS! Jag använder bara T5 och kör mycket ljus. Över min fraggburk (ca 400l) har jag 12 x 80w. Sedan ger olika spektrum olika färger på korallerna och jag lär mig något för varje ny uppsättning. Just nu testar jag vad som händer med ett 6500k ljus...

OBS Alla SPS vill inte ha starkt ljus! Och var försiktig med alla snabba ökningar av ljusintensitet och ljustid!

2. STABILITET. (Inte nödvändigtvis ultimata värden) men framför allt stabila. Framför allt vad gäller näringsvärden! Vissa koraller färgar inte ut förrän efter ett halvår i stabila värden! Snabba sänkningar av näringsvärdet ger nästan alltid RTN!

3. LÅGT FOSFAT. Lågt fosfat är för de flesta SPS en förutsättning för bra färg och ger ökad tillväxt.

4. NITRAT. Att ha lite nitrat i burken ( typ lätt, lätt rosa på Saliferts nitrat-test) tycker jag ger skarpare och djupare färger på korallerna. De blir också betydligt tåligare och växer fortare. Det blir även lättare att hålla sig på "rätt sida gränsen"...

5. SPÅRÄMNEN. Kontinuerlig tillsats av spårämnen är en del av tricket med färgerna. Svårt bara att hitta en lämplig dosering som inte gynnar skitalger.

Vad gör jag för att hålla ovanstående?

Näringsnivåer - någon form av kolkälla + tillsats av nitrat är mitt "recept"! Håller nere fosfatet men ger korallerna näring i form av lite nitrat. Busenkelt! Vill fortfarande slå ett slag för Aqua connects/Prodibo systemet som är väldigt enkelt att sköta. Fauna Marins Dendro och vodka tycker jag också funkar bra. Just nu testar jag zeolitpulver...

Testar mina värden regelbundet. Jag mäter fosfat, nitrat, KH och kalcium minst en gång i veckan. Ibland oftare.

Bra ljus och hygglig skumning! Superskumning är inte något jag tror är avgörande för resultatet... och det går faktiskt att skumma för mycket!

Tillsatser: Bio-calcium + Tropic Marins spårämnen + Korallenzuchts Kalium-jod-fluorid + Korallenzuchts järn + Polyp Lab aminosyror/"omegadroppar" + Kaliumnitrat.

Konstant en påse med aktivt kol för att hålla vattnet klart!

Sedan är regelbundna vattenbyten att föredra men tyvärr är jag lite slö på den punkten... Men när jag byter så byter jag mycket på en gång... men jag håller benkoll på alla värden så det inte blir några snabba svängningar!

Nu kanske någon annan kan fylla på eller säga emot...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips jag har är att satsa stenhårt på Montiporor. Dom växer snabbare och ändrar inte färg för minsta lilla.

Jag tycker iallafall dom är grymt underskattade, poppa förbi någon gång så skall jag fragga lite på min limegröna åt dig !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips jag har är att satsa stenhårt på Montiporor. Dom växer snabbare och ändrar inte färg för minsta lilla.

Jag tycker iallafall dom är grymt underskattade, poppa förbi någon gång så skall jag fragga lite på min limegröna åt dig !

.

Montiporor är i många fall superfina! En av mina favoriter just nu är min lilla tyska fragg av en tvåfärgad, platt montipora-art som kallas "superman"... Har även en annan ny favorit, en KZ variant som är ljusgrön med lila växtkant...

Montiporor blir också finare med lite högra nitrat (enligt min erfarenhet). Fungerar även bra (i vissa fall bättre) under lite mindre stark belysning. Under stark belysning och lågt näringsvärde har några av mina arter blivit gråa och färglösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni pratar stark belysning kontra mindre stark, vad menar ni egentligen då? Är stark belysning runt 1w/L eller är det kanske 2w/L eller ännu mera? Vi har 480W över vårat 420L. I vilken kategori skulle det klassas in?

Har även sett många som kör stora kar i klass med kanske 1000L med belysning på 7-800W och med riktig korallprakt.

Har det kanske mer att göra med antalet rör / "akvariedjupsenhet" än antalet watt (när det handlar om T5 dvs)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det skulle löna sig att köra "variabelt" ljus över korallburkar, dvs att inte ha full gas alla belysningstimmar(alla rör/lampor tända) - naturen så varierar ju ljusstyrkan enormt beroende på tidpunkten.

Alternativ borde det funka med längre belysningstid om ljuset är svagare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, angående ljus så är det liksom inte så enkelt. När det gäller T5 så har jag prövat en del extremer. Typ bara blått ljus i 20 timmar om dygnet - en del koraller blev supersnygga - andra inte. Ett tag körde jag 14 timmar vitt och starkt ljus kombinerat med blått under de timmar jag tittade på burken vilket vissa koraller blev superfina av - andra blev gråa eller vita! Eller som när jag startat om burken så körde jag ett svagt blått ljus några timmar om dagen under inkörningen och då var några koraller finare än någonsin.

Men jag har samtidigt respekt för Thomas Pohl (Korallenzucht) så hans uppsätting kanske är den optimala vad gäller T5... Men observera då att hans ljus över sina egna akvarier inte är så där extremt vad gäller watt/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aldrig riktigt förstått det här med w/l, en korall vet ju inte hur många liter den står i och en 400w mh en meter bort gör ju inte mycket för en korall. Precis som ett mindre kar med 1w/l fortfarande har alldeles för lite ljus för ljuskrävande koraller (tänker mest på kar på kanske max 100l).

Det kan ju räcka med en lampa över ett 720l kar, bara man samlar korallerna under den. Det handlar väl snarare om att placera koraller i tillräckligt ljus, men man måste ju inte ha samma ljusstyrka i hela karet för det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan någon förklara varför w/l är användbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aldrig riktigt förstått det här med w/l, en korall vet ju inte hur många liter den står i och en 400w mh en meter bort gör ju inte mycket för en korall. Precis som ett mindre kar med 1w/l fortfarande har alldeles för lite ljus för ljuskrävande koraller (tänker mest på kar på kanske max 100l).

Det kan ju räcka med en lampa över ett 720l kar, bara man samlar korallerna under den. Det handlar väl snarare om att placera koraller i tillräckligt ljus, men man måste ju inte ha samma ljusstyrka i hela karet för det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan någon förklara varför w/l är användbart?

AMEN.

Har oxå funderat lite på det här och har alltid kommit fram till det du skriver Mattias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en bra fingervisning om att man har nog med ljus om man kör med belysning som täcker hela karet tycker jag.

jag har aldrig riktigt förstått det här med w/l, en korall vet ju inte hur många liter den står i och en 400w mh en meter bort gör ju inte mycket för en korall. Precis som ett mindre kar med 1w/l fortfarande har alldeles för lite ljus för ljuskrävande koraller (tänker mest på kar på kanske max 100l).

Det kan ju räcka med en lampa över ett 720l kar, bara man samlar korallerna under den. Det handlar väl snarare om att placera koraller i tillräckligt ljus, men man måste ju inte ha samma ljusstyrka i hela karet för det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan någon förklara varför w/l är användbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...