Gå till innehåll

Nano "Guppy hotell"


metcrue

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga om ett "guppyhotell" så att det skall funka med lite mer ljuskrävande koraller. Jag har bland annat tryckt dit en 70 watts MH, satt dit en skummare och kapat upp ett ytavrinnings hål. Nu till min fråga, är det någon som vet vad det är för liter per timme på pumpen som ingår? Verkar ganska klen, men det är ju inte helt enkelt att få plats med en större. Andra synpunkter mottages.

PS den är rosa, verkligen snyggtsmiley37.gif. fanns ingen annan färg. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps..

hitta detta

GUPPY FISKHOTELL

HELTÄCKANDE ARMATUR MED 11 W LÅGENERGILAMPA SAMT TVÅ

KYLFLÄKTAR, PUMP 150 L/H, FILTER KOMPLETT MED

Guld!!smiley1.gif. 150 L/H är ju alldeles för klent, får se om jag kan hitta på något. Att lägga i en pump till går ju alltid, men jag vill ha så få pumpar i som möjligt för att inte tillföra ännu mer värme, det är ju lite kritiskt med just den saken. För tillfället har jag helt enkelt plockat bort drosseln till lampan, vänt på reflektorn, satt orginal lampan längre fram och MH där det är som "djupast" i locket. Skall höja upp locket några centimeter till för att det inte skall bli för varmt, nu sitter det pricis som på orginalet och värmen i karet visar på 25,5 och det är en grad för varmt. Skall försöka fixa fram lite bilder, när jag fått i stenen(ligger i mitt stora kar och väntar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att du har 25,5 grader och att MH-lampan lyser över karet?

Du kanske kan ha ett ytterfilter som cirkulation. tömmt på material och bara ha det som cirkulation eller ha ett kraftpaket (eheim) och dra lite slangar/pvc som insug, utblås

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, temperaturen var som mest 26,2 med MH på men medeltemperaturen var ungefär 25,5. Jag skall somovan nämntbygga en sarg och sätta fast locket uppe på den, sargen skall vara ungefär 12 cm hög. Problemet är ju att fronten på guppyhotellet är böjt så det blir svårt att forma en träsarg. Funderar på en tunn bit plåt, vet ej om det kommer fungera? Ett ytterfilter är en variant, men jag vill ha så låg ljudnivå som möjligt. Kanske en pump ovan ytan med PVC rör ner i karet? Funderar på att trycka ner alla mina mangrove plantor, det kanske kan hjälpa till med vatten värdena, efter som karet är så litet. Har funderat en hel del på innevånare, men det är inte helt enkelt. Harlekin räka är givet och några sniglar. Eventuellt åker mina så clowner i, de är riktigt små. Reflektioner och förslag mottages.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixar du lite bilder på det hela så man kan se hur du löst det hela med skummare, Hm etc

Vad är det för 70watts MH du har (Kelvin tal)

Fläkten i huven måste gjort sitt för tempen i karet

Är själva karet gjort i plexiglaseller glas?

Nope det är ej svårt att böja en 3mm playwood. Lägg den i blöt ett dygn å undertiden så har du gjort en ram med samma radie som framrutan. Sedanspänner du fast den blöta playwooden på ramen och låter den torka så formar den sig efter detta. Men klart köper man aluminiumplåt å bockar denna och böjerså blir det ju lika snyggt säkert som orginalet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka få fram bilder, har ingen kamera. MH skall vara på 20,000 men är gammal och behöver bytas. Jag har vänt på en av fläktarna så en blåser mot vattenytan och en suger ut luft. skummaren är en gammal syrestens driven sak som är kortad för att få plats. Är inte klar med allt ännu, har ganska många olika lösningar jag tänker testa. Blandade i alla fall i salt idag och stenen åker i till morgonen. Skall även byta ut orginal lampan till något blåare. Skall mixtra lite med Metallhalogenens belysningstid, vill ha så lite belysningstid som möjligt utan att riskera korallerna som skall i. Det väger fram och tillbaks angående bottensubstrat eller inte, men vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det går utmärkt, temperaturen ligger på ungefär 25,5 och närmare 26 när MH varit på några timmar. Har inte hunnit skaffa någon nylampa men det kommer fram över. Jag har slängt i två sacrophyton och min ensama clown skall i så fort jag fångat honom. Har inte fått tag i någon kamera ännu, men så fort jag får det så skall jag lägga upp några bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...