Gå till innehåll

T5 till 100l


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Tänkte sparka igång en hundraliters men problemet är belysningen. Har ett Juwel Rekord 98 på 98L (80x31x45) med tillhörande huv. Grejen är den att jag vill kunna fästa lysrören inuti i huven så jag har därför kikat lite på Interpets power compact: http://www.korallen.dk/product.asp?product=1317⊂=7&page=1

Den belysningen skulle vara optimal eftersom jag då kan klämma in en 2x55w under huven för en billig peng. Nackdelen är den att den inte verkar vara IP-klassad och man vill ju inte att försäkringsbolaget vägrar en pengar ifall belysningen trillar ner i vattnet och det börjar brinna eller nåt sånt dumt.

Tänkte ha ett täckglas mellan lysrören och vattnet isåfall, för att hindra att det ska stänka upp i lampan, däremot kommer ju fukt in och det är väl kanske inte skitbra om det kortsluts och har sig.

Har också kikat lite på Arcadias:

http://www.korallen.dk/product.asp?product=22⊂=7&page=1

Den belysningen är IP-klassad så att den är godkänd att montera in i huven.

Den blir dock en hel del dyrare eftersom jag då måste köra 2st 2x24w. Jag är dessutom inte säker på att belysningen får plats bredvid varandra under huven (utrymmet under huven där man kan fästa lampor är 77x13cm).

Är det nån eller några som har några mer förslag på belysning?

Vet någon nåt bra ställe med annan Power Compact belysning än interpets icke-ipklassade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte hittat någonting om bredden på Arcadias. Antar att den är ganska smal eftersom socklarna inte lära vara så mycket större än själva röret. Verkar lite skumt att det bara verkar vara Interpet i den här delen av europa som säljer PC.

Är det nån som vet hur det är med försäkringar föresten? Får man inte ut något ifall nåt skulle gå åt helvete om man monterat in icke Ip-klassade armaturer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga T8-armaturer brukar ju vara av standard typ, så jag tror inte det är någon fara. Men sen kan det ju vara så att de anser att, iom att du själv satt in den nya belysningen gjort något fel, så det kan vara svårt.

Jag har kört med deras armaturer någon vecka och jag upplevde det inte som att de skulle vara farligare än andra. Är du rädd att de ska falla ner så får du ju fästa dem med buntband eller något i kåpan.

Jag har för mig att medlem Vargklo jobar på försäkringsbolag, hör med honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte hittat någonting om bredden på Arcadias. Antar att den är ganska smal eftersom socklarna inte lära vara så mycket större än själva röret. Verkar lite skumt att det bara verkar vara Interpet i den här delen av europa som säljer PC.

Är det nån som vet hur det är med försäkringar föresten? Får man inte ut något ifall nåt skulle gå åt helvete om man monterat in icke Ip-klassade armaturer?

Dom efterlevande brukar ju få ut försäkringspengar ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kikat runt lite och tror att det kan bli lite svårt att få in 4 24w lysrör med reflektorer och allt. Det värsta som kan hända med Interpets lyse vad jag fattat det som, är att armaturen lossnar och ramlar ner i vattnet, varvid det blir kortslutning och det börjar brinna och jävlas. Mindre bra. Men jag funderar på ifall man kan köpa en billig jordfelsbrytare (99:-) från netonnet.se. Ifall armaturen hamnar i vattnet så slår jordfelsbrytaren ifrån så att ingen ström flyter genom armaturen och då blir det ju förstås ingen kortslutning och det kan inte börja brinna, typ. Har jag fattat allt detta rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde med en som jobbade på mitt försäkringsbolag, han sa att det nog är så att belysningen är avsedd för akvarier och därigenom inte behöver någon IP-klassning. Detta eftersom den måste vara godkänd för akvarier och annars hade den ej fått säljas under akvariebelysning. Ip-klassningen behövs ej eftersom produkten är säkrare än det som innefattas av IP-klassningsregler, lika gäller pumpar. Pumpar behöver ej vara IP-klassade eftersom de är avsedda och godkända för akvariebruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...