Matt_HiHat Postat 28 augusti 2007 Postat 28 augusti 2007 Jag har en eheimpump på 400l/h som sitter i filtret till mitt 100liters-kar, funderar på en Koralia 1 på 1500l/h. Filterpumpen är rätt gammal och effekten idag ligger snarare på typ en 300l/h. Frågan är alltså ifall Koralia pumpen blir för stark? Funderar på att eventuellt köpa 2 mindre maxi-jet pumpar istället på totalt 1000l/h tillsammans.Vad tror ni blir bäst göttfolk? Citera
Dimorb Postat 28 augusti 2007 Postat 28 augusti 2007 har cirka 7000 liter i mitt 112 liters.. dock är det fördelat på hela karet då strålarna splittras i rutorna och det mesta kommer från en tunze med mjuk stråle.. Citera
elNico Postat 28 augusti 2007 Postat 28 augusti 2007 Jag hade Tunzes nano 2500 lit/tim i mitt gamla 90liters, det tyckte jag va perfekt för det karet. Behöver du mycket ström för korallers skull? Eller har du bara lite fisk i?Korallian är inte för stark tycker jag iaf, snarare för klen....det blir ju ett helt annat "blås" i en streampump. Citera
Matt_HiHat Postat 28 augusti 2007 Författare Postat 28 augusti 2007 Tänkte ha mest lite allt möjligt i karet. Jag undrade på grund av den här "10 gånger akvariets volym i cirkulation"-regeln. Men då beställer jag en Koralia 1 till en början för att eventuellt köpa en till ifall det skulle bli för dålig fart i karet. Citera
NiXoN Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Koralia 1 är de inte nån extrem fart på, mjuk o bred stråle vilket är klart behgligare än en powerhead som skapar mer storm.För ett hundra liters så skulle jag nog eventuelt fundera på en koralia 2 +en maxijet med roterande munstycke(hydor) för att få lite variation i flödena o undvika döda fläckar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.