Gå till innehåll

Val av returpump


Olausson

Rekommenderade inlägg

Skall bygga mig ett 260l revkar med 100l sump. Tänkte eventuellt ha ett refugium i sumpen annars skall returpumpen endast användas till returen, en Deltec MC 500 skummare skall också placeras i sumpen.

Så vad skall man då välja för någon retur pump. Någon som har ett riktmärke på hur många liter/timme som bör pumpas genom sumpen.

Har hittat 2 exemplar:

Eheim Compact 2000

http://www.pwss.se/product.php?productid=4251&cat=801&page=1

Eheim 1250

http://www.pwss.se/product.php?productid=1910&cat=801&page=1

ganska stor prisskillnad på de båda, fast den som kostar hälften så mycket (Eheim Compact 2000) skall kunna pumpa runt nästan dubbelt så mycket, vad kommer detta sig?

Någon som har erfarenhet kring dessa returpumpar?

Tänkte även använda 2 cirkulationspumpar i karet. eventuellt Hydor Koralia 2 2300l/h. är dessa att rekommendera i allmänhet och till min tank?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad skall man då välja för någon retur pump. Någon som har ett riktmärke på hur många liter/timme som bör pumpas genom sumpen.

Tänkte även använda 2 cirkulationspumpar i karet. eventuellt Hydor Koralia 2 2300l/h. är dessa att rekommendera i allmänhet och till min tank?

Det gängse riktmärket är ju att totala cirkulationen, dvs summan av alla pumpar (i tanken plus returpumpen) ska vara 10 gånger tankens volym, dvs 2600 l/h i ditt fall. Det skulle då absolut räcka med en returpump som klarar 1000 l/h för dig, om du kompletterar med bra cirkulation i karet. Observera att pumparna pumpar mindre ju större stighöjd det är.

Lite enkel matematik ger att det låter ganska kraftigt att ha två cirkulationspumpar på 2300 l/h, men det behöver inte vara fel, du har helt enkelt god marginal.

EDIT: Jag känner inte till dina två föreslagna pumpar så mycket, men Eheim har mycket bra rykte (och brukar vara mycket tysta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tager vad man haver !

När jag startade mitt 720 kar år 2000, hade jag drösvis med Eheim pumpar liggande från min sötvattenstid. pumpar med åldern allt från 2-10 år.

Till sumpreturen blev det 2 1060, till cirkulation i karet blev det 6 st 1252 (1200 l). Egenbyggd kalkreaktor, givetvis en 1252. Plus någon mindre Eheim för vattenpåfyllnad.

Ja nu 7 år senare går alla fortfarande utan problem. Cirkpumparna i karet startar och stoppar dessutom flera gånger i timmen.

De är inte dom tystaste pumparna som finns, men hur fan får man de att sluta fungera.

Skummaren sitter det också 2 st Eheim i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bygga mig ett 260l revkar med 100l sump. Tänkte eventuellt ha ett refugium i sumpen annars skall returpumpen endast användas till returen, en Deltec MC 500 skummare skall också placeras i sumpen.

Så vad skall man då välja för någon retur pump. Någon som har ett riktmärke på hur många liter/timme som bör pumpas genom sumpen.

Har hittat 2 exemplar:

Eheim Compact 2000

http://www.pwss.se/product.php?productid=4251&cat=801&page=1

Eheim 1250

http://www.pwss.se/product.php?productid=1910&cat=801&page=1

ganska stor prisskillnad på de båda, fast den som kostar hälften så mycket (Eheim Compact 2000) skall kunna pumpa runt nästan dubbelt så mycket, vad kommer detta sig?

Någon som har erfarenhet kring dessa returpumpar?

Tänkte även använda 2 cirkulationspumpar i karet. eventuellt Hydor Koralia 2 2300l/h. är dessa att rekommendera i allmänhet och till min tank?

De finns en tumregel (Sprung et al) att systemvolymen skall cirkuleras ca 3ggr/timma genom sumpen. De betyder att du behöver inte mer än drygt 1000l/timme på uppfarten från sumpen. Med lite marginaler, samt borträknande av stighöjd kan du då finna vilken pump som passar bäst. För att veta detta behöver ha pumpens stigkurva, så du kan se exakt vad som är kvar av kapaciteten när vattnet transporterats upp till karet. Utan den går de inte svara exakt på din fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bygga mig ett 260l revkar med 100l sump. Tänkte eventuellt ha ett refugium i sumpen annars skall returpumpen endast användas till returen, en Deltec MC 500 skummare skall också placeras i sumpen.

Så vad skall man då välja för någon retur pump. Någon som har ett riktmärke på hur många liter/timme som bör pumpas genom sumpen.

Har hittat 2 exemplar:

Eheim Compact 2000

http://www.pwss.se/product.php?productid=4251&cat=801&page=1

Eheim 1250

http://www.pwss.se/product.php?productid=1910&cat=801&page=1

ganska stor prisskillnad på de båda, fast den som kostar hälften så mycket (Eheim Compact 2000) skall kunna pumpa runt nästan dubbelt så mycket, vad kommer detta sig?

Någon som har erfarenhet kring dessa returpumpar?

Tänkte även använda 2 cirkulationspumpar i karet. eventuellt Hydor Koralia 2 2300l/h. är dessa att rekommendera i allmänhet och till min tank?

Här har du den info du behöver för eheim 1250:

11438958209501009_Diagramm.jpg

Nu behöver du bara ange vilken stighöjd du har. De skriver du inte, så kompletera med de, så kan vi se vilken pump som är bäst. Som du ser tappar den ganska mkt redan efter en meter. Om din bänk är runt 70 cm, som ju är ganska vanligt, så får du en effekt på ca900l/timme...de är med andra ord i minsta laget.

För eheim 2000 finns ingen stigkurva. Eheim 1260 borde va de bästa fär dej...då hamnar du på 1800l/timme m din bänk är drygt 70cm...dvs lite marginal, som ju ej skadar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara Eheim pumpar i mitt kar förutom tunzee för cirkulation och jag kommer alldrig att köpa något annat märke kan jag låva er. Dom håller definitift va dom låvar och är jette tyssta, helt enkelt outstanding.

Jag tycker också att Eheimpumpar är utmärkta. Problemet är ju bara att man behöver ett eget kärnkraftverk för att driva dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...