Gå till innehåll

Percula


Guest Dean87

Rekommenderade inlägg

Det beror väl lite på vad du menar med "att yngla"??

Inga större problem att få dem att leka och lägga ägg i ett 100 liters kar, men ska du föda upp ungarna så blir det genast svårare.

Föräldrarna äter upp ungarna om de får chansen så de måste separeras i samband med kläckning.

Ynglen måste få föda av hög kvalitet. De behöver levande rotifers i mängder. Rotiferna måste dessutom vara berikade med rätt sorts alger, annars blir näringsvärdet för dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jorgen41

Rotatorier är samma sak som Hjuldjur och dom kan man hitta nästan överallt problemet är att få tillräckligt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att vi odlade dem på biologin, kommer inte riktigt ihåg hur. Man tog hö i åvatten eller nått.

Någon som kommer ihåg?

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jorgen41

I princip kan du ta lite fuktig jord utifrån och lägga i en burk med vatten så kommer du att få hjuldjur efter en dag eller så.

Det brukar finnas mycket hjuldjur i tex stilla stående vatten(Vatten tunnan vid sommarstugan)eller små gölar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kommer inte hjuldjur från sötvatten att innehålla korrekt näring för clownfiskyngel (avsaknad av Omega 3-fetter m.m.), de kommer troligen inte heller att överleva tillräckligt länge för att ynglen skall kunna hinna äta upp dem. Det är bättre att försöka med pulveriserat saltvattensanpassat torrfoder än sötvattenshjuldjur, problemet är dock att ynglen inte alltid tar orörligt foder eftersom det inte utlöser huggreflexen.

Och iom att rätt algblandning idag finns att köpa på flaska så slipper man momentet att odla alger för att dra upp hjuldjuren, vilket gör att det idag är ganska lätt att dra upp stora mängder hjuldjur utan större kostnader eller mycket söl. Det finns mycket info om odling av hjuldjur på www.reefcentral.com.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter sommaren ska jag dra igång odlingen av mina Occelaris igen... jag kommer då köpa hem startkulturer med Rotifers igen.

Så till hösten ska det finnas tillgängligt igen.

Instant Algae som är fodret till Rotiferna har jag redan hemma i frysen...

Hjuldjur från sötvatten är det ingen idé att försöka med. Då är det bättre att prova med nykläckt artemia. Det kan gå att dra upp ngt enstaka clownyngel på enbart artemia.... men det är i undantagsfall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...