Gå till innehåll

Hur länge håller sig levande sten?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag ska som sagt åka och köpa LS i Täby i morgon och undrar nu hur länge stenen håller sig i frigolitlådorna man får hem dem i? Klarar den sig några timmar eller måste man skynda sig hem och lägga den i akvariet?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att hälsa på en släkting i Täby när vi ändå är där.

En annan sak, måste jag göra en massa tester av vattnet för att kolla att allt är OK innan jag lägger i stenen eller räcker det med att kolla salthalten som just nu ligger på 1024/25?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så vitt jag vet så skall det nog gå bra, det som ät viktigt är att stenen håller sig fuktig hela tiden.

O ang akvariet så skall det vara lugnt att lägga i den när salthalten ligger på 1.024

Alla värden komma börja knasa sig nu när du kör i stenen beroende på hur mkt levande / dött som finns i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag ska som sagt åka och köpa LS i Täby i morgon och undrar nu hur länge stenen håller sig i frigolitlådorna man får hem dem i? Klarar den sig några timmar eller måste man skynda sig hem och lägga den i akvariet?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att hälsa på en släkting i Täby när vi ändå är där.

En annan sak, måste jag göra en massa tester av vattnet för att kolla att allt är OK innan jag lägger i stenen eller räcker det med att kolla salthalten som just nu ligger på 1024/25?

Elin

De beror på vad du menar med håller sej, o om akvariet är helt nytt/tomt, dvs om du lägger i all sten på en gång. om du gör de spelar de ingen roll, då kan stenen ligga säkert i både en o två veckor i lådorna. Det är ändå såpass mkt som dör på stenen under sin resa över halva jordklotet, så en dag hit eller dit spelar ingen roll. Om du redan har ett akvarium som är igång med sten/djur...då måste du vara mkt försiktig när du lägger i ytterligare sten...den bör då vara hämtad från affären, så du vet att den är inkörd. Att då hämta direkt från en transport över halva jordklotet, innebär en stor belastning på ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...