Gå till innehåll

Vad klarar rören?


jower

Rekommenderade inlägg

Menar du tryckklass på PVC rör så brukar de vanligaste vara PN 10 och PN 16, det betyder helt enkelt 10 och 16bar. När det gäller avloppsrör som en del kör med så brukar de inte vara märkta med tryckklass helt enkelt för att de inte ska användas till trycksatta installationer. Detta om PVC rör, men det kanske var andra rör som du tänkte på? Eller om det var flöden för olika rör o delar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore kanske enklast om du skrev vilken kapacitet din pump har.

Jag håller på att räkna ut liknande saker också, och i mitt fall är det 3500l/h upp via 16mm rör, eventuellt 20mm, och ytavrinning med en 40mm standpipe och 32mm rör ner till sumpen.

Vet inte om det här säger nåt i ditt fall, men proportionerna kanske hjälper.

Ha det,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo visst... om jag hade bestämt mått på karet och haft en pump...smiley2.gif.

Men jag gissar på att pumpen hamnar runt 3500-4000l/h och då borde det ju funka med ett 32, 40 eller 50mm genomföring. I och med att jag har alla tre hemma undrar jag mer vilken som e mest lämplig.

Funderar på en durso 40mm... vi får väll se vad det blir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du funderar på röret till ytavrinningen så är det inget att fundera på ta det största du har "50mm" heller minst 40mm jag hade tagit 50mm röret då blir det automatiskt tystarenär vatten+luft har gott om plats !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...