Gå till innehåll

Balling-dosering-hjälp! :)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle aldrig jaga kronor med risk att få sämre kvalite på saltet. I sammanhanget är de småpotatis, jämfört med vad allt annat är värt som du har inte minst i karet. De gäller att snåla på rätt saker, o vad gäller sånt som man skall hälla i akvariet, bör man nog inte ta de allra billigaste.

Jag tror att man kan hitta bra kvalitet till väldigt rimliga priser om man vet var man ska leta. Lantmännen har tex ren MgSo4 på 25 kg förpackning. CaCl2 har de också det har tagits upp i nån annan tråd, renheten är dock bara 70 % vad det andra är vet jag ej. Men den lösta vätekan innehåller varken fosfat eller nitrat o alla fall. Nån här på guiden hade använt sånt i flera år om jag minns rätt.

Det är väl enbart på kemikaliekvalitet man kan få veta vad det övriga innehållet är. Jag har av efget intresse köpt en sån burk. Vad jag kan se så är det en massa spårämnen som egentligen bara är bra för akvariet. De kommersiella produkterna är ju inte direkt varudeklarerade heller. Det framgår ju ingen renhetsgrad på kemikalierna som det gör på det man köper från kemiföretagen.

Dock bör det kommenteras att den burk i kemikaliekvalitet är mer än dubbelt så dyr som komersiella akvariemärken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarie butikerna har en högre kvallite av kemikalierna än va lantmännen har,det svär jag på.Då kostar det oxå mera kronor.Har du ett akvarium som du har fisk och koraller i så e det nog rätt korkat att tumma på kemikaliernas renhet,det funkar säkert MEN hur länge?Lantmännen e väl inte kända för att sälja några nyckelhålsmärkta kemikalier,dom har snart dödat varenda fisk i Mälaren pga det lantbrukarna sprider ut.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit i cykeln, snart är det en meter snö... ** skojar förståss **

Med den mängd vatten du har så borde du nog klara dig med ett rejält vattebyte/månad. Då menar jag förståss efter du fått till värden som är rimliga.

Alldeles säkert så kommer 4-5st 20%iga vattenbyten automatiskt ge dig värden så att hårdingar klarar sig.

Vad körde du med för salt när du startade ???

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...