Gå till innehåll

Balling-dosering-hjälp! :)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag tänkte köra med Tedbs lösning med ZEOlith från KZ :)

Så det blir nog nåt sånt + en kalkreaktor sen.. i framtiden..

Låter bra att magnetventilen medföljer.

ca 7.000 kr skulle en kalkreaktor gå på då med andra ord.

Det blir mycket balling för det här i början iaf.. :)

Får ta det när jag får skatteåterbäringen :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beställer du FM 4kg spannar så blir nog inte balling så fasligt dyrt. Samtidigt så är det ju beroende av hur många koraller du har och tillväxten....

Men jag tror nog du kan köra balling ett bra tag innan det blir så värst dyrt. Jag pytsar som sagt i 150ml/dygn och efter lite snabb överslagsräkning kommer 4kg spannarna räcka c:a 1 år åt mitt 720l kar med 15-20 medelstora koraller och ett 10-tal strax över fraggstorlek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chrille: Vad kostar en kalkreaktor KOMPLETT till mitt kar? :)

Om du räknar på CO2, PHstyrning, reaktorn och mediat osv..

Gärna lite tips och förslag på BRA kalkreaktorer också! =)

Just nu så kommer jag köra torrpulver för att få upp alla värden till nåt mer korrekt. Har inte heller mkt koraller så det går åt speciellt mkt (än iaf).

Mvh Fredrik

Hej Fredrik.

Jag har sett lite webbsidor där man räknar på kostnader kalkreaktor kontra balling. Tidningen reefkeeping har en artikel om detta som verkat väldigt seriös.

Kontentan är att på smår kar är balling mer ekonomiskt o på stora kar är kalkreaktor mer ekonomiskt. Var brytpunkten går beror förstås på hur billigt du kommer över kemikalierna, men nånstans vid 500l är de nog- Dvs akvarium större än så blir de billigare med kalkreaktor. Men sen har vi ju aspekten vad som är mest lättskött, ger mest stabila värden etc. Fördelarna med balling tycker jag verkar va att man får lättar stabila värden (i alla fall med doserpumpar), o man kan snabbare justera eventuella felaktiga värden, o man kan kombinera alla tillsatser i ett o samma system, till o med spårelementen, o så slipper man ljudet från kalkreaktorn. Sen är ju kalkreaktorn så himla mäckig, med alla gasflaskor o ventiler, svår att ställa in o tar en hel del plats. jag tror alltså inte du kommer tjäna på att köra balling ekonomiskt, men däremot uppleva andra fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, vart finns dessa spann för under halva priset då? :)

Jag skulle aldrig jaga kronor med risk att få sämre kvalite på saltet. I sammanhanget är de småpotatis, jämfört med vad allt annat är värt som du har inte minst i karet. De gäller att snåla på rätt saker, o vad gäller sånt som man skall hälla i akvariet, bör man nog inte ta de allra billigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonasroman: Det hela är ju beroende på. I längden så är det ju trevligt om man kan få ungefär motsvarande saker för betydligt lägre peng :)

Absolut håller jag med dej om att om de är motsvarande saker så skall man hitta de lägsta priset...frågan är ju bara om de är just motsvarande saker...de är ju omöjligt att veta beträffande ett vitt pulver...därför skulle jag personligen inte våga chansa på nåt annat än preparat från auktoriserade akvariemärken...men om de är exakt samma sak i dessa...då är de jag som blivit lurad...inte omöjligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag förstått det hela så är det en kemisk formel.. t.ex CACL2 x 2H2O och liknande.. och då känns det ju som att det inte går att göra på så många sätt olika?

Bör ju vara hyffsat samma. Kanske olika rent, men ändå i grund och botten väldigt samma.

Hur många är det som använder "tyskimport" och hur många som använder "orginalakvarielyx" ? :)

Tror Svärdh är en som kör med tyskimporten om jag inte har hört helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar hur man kommit fram till att det skulle bli billigare med en kalkreaktor till ett störr kar?

En reaktor till en burk över 1000L kostar väl ganska snabbt 12-15000:- med tuber,manometrar,magnetventil, kontrollers osv.

Sedan så förbrukar ju den kolsyra,granulat (och el) och då krävs ju fortfarande separat dosering av spårämnen etc

Eller avses bara driftskostnad när utrustningen är införskaffad?

Angående balling kemikalier, så brukar man skilja på teknisk renhetgrad och pharmaceutisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag räknat lite :)

Om du köper stora förpackningar ifrån meervasser så kan du köra burken för högst 3kr/dag.

Då har jag räknat med 7ppm's förbrukning av både Ca och Mg.

Med den förbrukningen så kan du hålla ganska så rejält med toksnygga koraller !!

EDIT: Det tar då 6,5 år innan du ens betalat hårdvaran för en kalkreaktor...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag förstått det hela så är det en kemisk formel.. t.ex CACL2 x 2H2O och liknande.. och då känns det ju som att det inte går att göra på så många sätt olika?

Bör ju vara hyffsat samma. Kanske olika rent, men ändå i grund och botten väldigt samma.

Hur många är det som använder "tyskimport" och hur många som använder "orginalakvarielyx" ? :)

Tror Svärdh är en som kör med tyskimporten om jag inte har hört helt fel?

Jag kör reaktor. jag fick en Aquamedic av Nicklas här på guiden som inte fungerade tillfredställande så jag byggde om den, kostnad lite pvc som jag hade köpt i Chile för några kronor och sen en aqua bee 1000L pump. kostnad ca 300:- sen en tub kolsyra + manometer 1400:-= summa mindre än en doserpump. Jag la sen till en ph mätare för 800:- måste kommentera tyskimport kontra orginalakvarielyx. Det är samma kemikalier ingen skillnad. Renheten är samma på Tyska webshopar som t.ex i svenska akvariebutiker, (livsmedelskvalitet) står det calciumdihydrat så är det 2 vatten 50% kalciumklorid 50% vatten, näst bäst, ren kalciumklorid är mycket dyr. Magnesium brukar vara hexahydrat (6ggr vatten) eller heptahydrat(7 ggr vtten) detta pga att ren magnesium är svindyr. Jag har kommit till det stadiet att min reaktor har svårt att leverera den mängd som förbrukas, jag kör den 7/24, jag måste snart stöddosera kalcium med en doserpump. både balling och reaktor för mig med andra ord.

Undrar hur man kommit fram till att det skulle bli billigare med en kalkreaktor till ett störr kar?

En reaktor till en burk över 1000L kostar väl ganska snabbt 12-15000:- med tuber,manometrar,magnetventil, kontrollers osv.

Sedan så förbrukar ju den kolsyra,granulat (och el) och då krävs ju fortfarande separat dosering av spårämnen etc

Angående balling kemikalier, så brukar man skilja på teknisk renhetgrad och pharmaceutisk.

Har man ett stort kar med massor av stenkorall så är en reaktor mycket billigare i ren driftkostnad, en reaktor är som det mesta i den här hobbyn dyr men den betalar sig i längden, jag har nog en kostnad på ca 30:- i månaden med reaktorn och när jag testa balling så låg den kostnaden på minst 200:- så ca 2000:- mindre per år. Reaktorn är snart betald med den skillnaden. Har man ett kar med lite stenkoraller kan man lika gärna köra balling eller färdigblandade från t.ex Salifert, detta gjorde jag för några år sedan i början. Separat dosering av spårämnen krävs ju med ballingmetoden också. magnesium t.ex får jag av magnesiumgranulat i reaktorn så det behöver jag aldrig dosera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag förstått det hela så är det en kemisk formel.. t.ex CACL2 x 2H2O och liknande.. och då känns det ju som att det inte går att göra på så många sätt olika?

Bör ju vara hyffsat samma. Kanske olika rent, men ändå i grund och botten väldigt samma.

Hur många är det som använder "tyskimport" och hur många som använder "orginalakvarielyx" ? :)

Tror Svärdh är en som kör med tyskimporten om jag inte har hört helt fel?

Det är just renheten jag menar...de ska ju helst bara vara kalciumklorid i kalciumkloridburken...men de är säkert tillräckligt rent med de etablerade preparaten..men om jag skulle få nån importburk i nån mystisk "hemmagjord" förpackning eller påse..skulle jag bli misstänksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar hur man kommit fram till att det skulle bli billigare med en kalkreaktor till ett störr kar?

En reaktor till en burk över 1000L kostar väl ganska snabbt 12-15000:- med tuber,manometrar,magnetventil, kontrollers osv.

Sedan så förbrukar ju den kolsyra,granulat (och el) och då krävs ju fortfarande separat dosering av spårämnen etc

Eller avses bara driftskostnad när utrustningen är införskaffad?

Angående balling kemikalier, så brukar man skilja på teknisk renhetgrad och pharmaceutisk.

jag tror inte man har räknat på att reaktorn skulle kosta så mkt..de låter dyrare än vad man skulle kunna få en reaktor för. Du kan läsa artikeln på reefkeeping..om man går in på "chemi quiz" i januari 07 numret, så finns där en länk om alkalinitet etc..o där tror jag de va som man gick igenom "alla" olika metoder inklusive dess pris. Jag förmodar att man inte tagit high-end produkter som jämförelse..de skulle bli en orättvis dito. Startkostnaden är såklar större för en reaktor, men driftskostnaden på ett stort kar tror jag är betydligt lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmmm, jag kanske tog i lite, men räkna 4-5 för en reaktor, 3 för en ph-kontroller, tub,manometer och magnetventil och lite granulat så är det nog 10.000 i alla fall.

när det gäller priserna på kemikalierna, tror jag dom sjunker i takt med att antalet användare ökar - i tyskland finns det ju många balling användare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...