Gå till innehåll

Ny bygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Här kommer KH´s mastdonttråd i en bantad verision. Som ni vet så sitter jag o Wrang o kopierar hela gamla forumet inlägg för inlägg. Vi pratar här om en tråd med över 300 inlägg som visats mer än 12000 ggr varför det skulle ta evigheter. Därför tar jag bara med KH´s egna inlägg samt sådana som var relevanta för diskussionen. Vi hoppas att KH själv minns allt beröm han fick under resans gång.

//Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Har efter många dagars trixande fixat rostfria vinkeljärn på jobbet..

Blev jätte glad, det springer iväg i pris ju... Så de frågade vilka mått jag ska ha till akvariet,. fick då panik och sa några mått... nu ångrar jag mig lite men blir nog jätte nöjd ändå!!

måtten är 150 X 100 X 100

Höjden blir nog jobbig i längden, med rengöring.. Men med lite trixande går det nog. Läckert med en stor front!! :0)

Förstå hur lycklig jag är, drömt om ett stort akvarium i säkert 15 år nu. Det jag hade på 450l var jag rätt nöjd med,.. - men nu 1500 liter

JIPPIcheeky.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Låter som ett intressant bygge!

har bara en invändning, Kan du inte ångra dig med att ta 80cm istället på höjden. Har sett några med den höjden. Visst är det SNYGGT!! men höga kar men även svårt att greja med. Visst skall man ej greja för mycket med karet sitt men när man väl är där så svårt att nå ner å fixa.

Det finns ju Hajmatnings pinnar. (gripklo med lång arm) till hjälp.

Ljuset:

Vad skall du har för att det skall funka. Ljuset har ju en tendens att avta men klart det finns ju koraller etc som trivs å är grymt snygga på 15m djup ;)

1m högt vad blir tjockleken på dessa rutor. Måste väga en massa eftersom alla sidor é lika tjocka å botten tjockare. Botten kanske kan vara ide att ta Plexiglas. Mycket lättare i vikt än glas å säkrare, men vet ej hur man limmar detta mot glas

Levandesten:

Svårt att få det snyggt med så högt tror jag då är det nog med sin platts att försöka få tag på LS som väger minst 15kg/st för att de ej skall se ut som ett stenrös. Men kommer man å säger att man skall ha 100kg LS så kan man säkert få detta till ett JÄTTE bra pris. Så min tanke försök att få tag på STORA STORA Stenar

Tycker att du skall koplettera med "levande" faxesten för att hjälpa till att fylla upp karet som man kan köpa i Danmark ca 8kr/kg vid köp av 50-100kg.BR

Cirkulation:

STORA pumpar é nog ett måste för att få ett bra flöde i hela karet. Både vid ytan å botten och bakom LS:en

Bra cirkulation kan man få med en så kallad SurgeDevice.

Stor hink/tunna/kar där vattnet pumpas upp å forsar sedan tillbaka till karet då en viss nivå kommit upp i denna...

Men lycka till å glöm ej att fota dokumentera detta så vi andra får se hur det går!!

Vill gärna se att du gör detta å även lägga in på Besökares Akvarium.

LYCKA TILL!!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej!!!

Härliga svar,! Tack Wrang för dina tips..!

Tror att med min MH och 25000k borde ljuset räcka ner? Koraller lever ju från 2cm ner till mååånga meter.. Eftersom jag har valt 1m djup (Bredd) tänker jag ha en bra lutning på LS, så alla korallerna har chans att få rätt höjd. Bredden på Revet kommer inte vara allt för långt, största vid basen är 1m,. Vill denna gång få mycket simyta bak och fram i Tanken. Min Niger är värd mer yta och jag kommer va överlycklig när det är dax att släppa i honom!! Min gamla Tank (210l) kommer att nyttjas till sump, tror att det räcker gott.

höjden kommer att ställa till det under många faser,. Men med glasfrågan gissar jag på 1cm. Kan få tag på gratis plexi, vet ej i dagens läge hur tjockt det är,.. kanske kan lägga dubbelt i botten??

Kommer att ha 1dm sand i. Tar den sanden jag har nu och skopar försiktigt med en specialspade och tar spadtagen så sanden stannar i sin ursprungliga form. På så sätt tror jag att min biologiska fauna kommer att klara flytten bäst. Har en jätteaktivitet där under som funkar som kompost! Har haft sabil fauna under 6mån och nyttjar den till uppstarten av det nya.

ytterfilter är vad jag kommer att satsa på, med korallkross. Kommer ha en "vanlig" pump från sumpen som trycker upp vattnet igenom skummaren. Så jag hoppas totalt på 2 pumpar-

Vågmaskin hade vi på tropicariet när jag jobbade där, den funkade som en vippskiva med magneter (har jag för mig), då vatten mängden blev för kraftig släppte.. Med tyngder förde vippskivan tillbax. Det vågakvariet var nog 5m långt, så det blev en grym effekt

Wrang: Oskarshamn bor jag (hur går det med tomaterna?)

Tråkigt att säga att man har 1,5 m långt akvarium,.. efter att man sagt att det är på 1500l...smiley2.gif

En fråga: När vinkel järnen är hoppsvetsade,.. (godset är 3cmX2), måste det väl gå att föra i glaset snett? tror det.. måste räkna på det innan

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reagerade lite på glastjockleken...enligt zoopet.com är rekommendationerna;

höjd 30 cm – min. 4 mm,

höjd 40 cm – min. 6 mm,

höjd 50 cm – min. 8 mm,

höjd 60 cm – min. 10 mm

höjd 70 cm – min. 12 mm

Om det blir en fin graf utav det så blir glastjockleken vid 1 m 18mm...dvs nästan dubblet så tjockt som det du tänkt dig!

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...trodde bara man hade ramarna för att få glasskivorna att hålla ihop bättre. Men jag klarade ju å andra sidan inte min hållfasthetstenta heller silly.gif

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att du behöver 16mm i rutorna och 20mm till botten

kolla oxså med att skaffa laminerade rutor kanske billigare??

Alternativet är klart plexiglas/polycarbonat skivor

kolla upp prisskillnaden

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får tag i plexiglas i 10mm... då kanske det går att ta två stycken och limma dit dem.. tror att det kan ge ett starkare skikt för botten...???

Annars detta med ramakvarium- Skulle bygga en sump som var mycket hög, glasmästaren tyckte jag skulle limma "stag" på, över akvariets höjd.Glaskivor som gårfrånbakskivan tillframskivan.. Det skullehjälpa det tryck som sätts på främreskivans höjd.Både botten och gavlarnas limningger stöd för trycket. Mentaket har ingen limning som "stag", därför var han säker på att höjden skulle få mindre påfrestning med hjälp av skivor somläggs över...

Det blev ingen hög sump den gången, men tycker det låter vettigt att en ram som gårlimmad runt frontglaset germer stabilitet till det tryck somsätts vid höjden...

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallej halloj!

Glasmästarna är överens om 12mm tjocklek.. så tänker vara envis med att gå efter deras mått. Tänkte själv limma glasen, sen muta en glasmästare att besiktiga mästerverket. - försäkringsfrågor är knepigt och inte roligt.. ett exempel:

ringde länsförsäkringar för 1½ år sedan.. Sa att jag ska skaffa lägenhet och behöver hemförsäkring som täcker akvarium- obegränsad vattenmängd. Inga problem svarade denne som lät säker. Men jag var osäker efter 1000 liter,.. så jag frågade 3 ggr denne snubbe. Han blev osäker å ringde en kollegia. Ringde upp mig och sa att det stämmer- försäkringen täcker utan problem- Glad blev jag.

Men nu gick jag in på försäkringsfrågor på en akvarie site.-- och där står det klart och tydligt att det är inte många som täcker hemma bygge! Sånt vill inte försäkrings folk nämna.. (om man inte själv frågar just om hemma bygge).. Men det tycker jag att de borde förstå när man frågar om minst 1000 liter

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill tacka Wrang för paketet.

(har ju redan gjort det på mailen, men det skadar inte att nämna det fler gånger) Kommer bli ett bra kompliment till mitt akvarium!!

Föresten- det blev svetsat i söndags. Ska hämta det på tisdag. Tänker putsa upp det rostfria så det blir typ krom... kanske blir läckert så.?

Höjden blev faktiskt några cm mer än vad räknat.. nya måtten ligger enligt svetsaren på 150X 106X 100 .. ...

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.akvarieguiden.nu/stammisar/bildarkiv/2b65b7f9.jpg

Här är en fundering på hur jag tänkte lägga upp insugen till sump och ytterfilter..... Tänkte att jag får med både ytavrinning och sug vid botten..

Varför jag gör det knepigt för mig med suget åt höger, att jag borrar pexiglaset med massa hål.. Är för att jag är rädd för att få slangbrott, Och wrangs gamla pump pumpar ut hela akvariet. Då sitter insuget så pass högt upp. Så det slutar efter X antal 10tal liter.. istället för flera 100 liter. - Och jag får ett sug i botten iallafall..

Några bra funderingar om denna lösning? tänkte till i natt (kunde inte sova, varmt varmt och raggar fest på pakeringen)..

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat det rätt,är det två rör till sumpen nu? Ett för botten vattnet och ett för ytvattnet?

Kan inte komma på någon bra alternativ lösning...bara detaljen att du behöver väl inte göra en så stor box till bottenrinningen,borde väl funka med ett litet rör inuti ett stort rör uppborrat i botten.

Sitter plötsligt själv här och reflekterar över att mitt bottenvatten aldrig kommer nå sumpen...

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja,.. inte direkt..

Ytavrinningen kommer att hamna av sig självt till sumpen.

Medan den starka pumpen kommer att "pumpa ifrån botten" till ett ytterfilter. Ifrån sumpen kommer en pump att pumpa upp vatten till ytan på akvariet. Som det ser ut nu blir det nog "bara" 2 pumpar.. Men totalt 3 utblås (starka pumpen delas upp i änden till 2 utblås.

Aerie- Kanske?

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett bra tips av en kollegia ang. glas till akvariet...

Kan kanske fiffla fram rostfri plåt.. Varför använda tjockt glas i botten när jag kan använda uppstagad plåtskiva i botten. Om jag skulle ta 2cm tjock glasskiva som nån tyckte att jag skulle ha, då måste det nästan va lättare med en plåtbotten. Säkrare med.

Nu går hjärnan på högvarv classic.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostfri plåt funkar ändå inte!!

Fastän man tar syrafast så blir det rost på, pga den galvaniska strömmar som blir. Rostfriabåtar har en eller två katod+anod för att dom ej skall rosta sönder!

Så min tanke.

Bygg in allt i Playwood plasta in med glasfibermatta 2-4mm och ha en glasruta som framruta.

Lättare att borra i trät så kan du ha inlopp till pumpen med engång utan massa rör ovan karet etc

Fritt insug å fritt utblås.

Kolla in denna länk så vet du å får mer tankar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/display_topic_threads. asp?ForumID=15&TopicID=1625&PagePosition=1

För att hindra massa vatten på golvet om den nu skulle börja läcka borra ett litet hål uppe vid ytan ca 1,5cm ner eftersom den då suger luft den vägen om vatten nivån skulle sjunka så bryts hävert verkan

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är: Lyssna på Wrang! KH: Håll metall - även rostfritt - så långt bort ifrån saltvatten som möjligt. Kompromissa INTE med glastjocklek! En annan sak som slår mig är måtten på karet och dörrbredd till rummet det ska in i. Kanske heldumt, du har förhoppningvis redan tagit med det i beräkningen. Men jag vet av egen erfarenhet att drömmar om stora byggen kan flyga iväg med en så att man missar de mest självklara grejer. Ett vanligt mått på innerdörrar är 80 cm. Ska jag fortsätta sätta uppmärksamhet på svårigheter (fast det är i all välmening) så kostar allt (nästan i alla fall) i förhållande till hur stort kar man har. Det kräver större pumpar, skummare och kraftigare belysning, mer LS och mer salt för att inte nämna den påföljande elräkningen. Har du pengarna (och det finns inget som säger att du inte skulle ha det) så är det bara och köra! Och har du dörröppningar som tillåter 1 m+ föremål så ös på! Men lyssna ändå på Wrang, för det han säger är klokt och riktigt.

Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: låter som en bra idé med playwood. Och glasfiber är ett starkt material.. Har ett skeppsvarv nära mig, skall kolla möjligheter att plasta in ett akvarium. Tanken att ha akvariet så, har ju funnits sen jag var 16 år. Men det har låtit för invecklat.. Nu när stål ramen finns kommer en sån lösning nog att bli optimal.!!! Det viktiga blir ytbehandlingen av glasfibern. Och som du skrev i första playwood tipset, kan man lägga mer pengar på front glaset!

Och för er andra är dessa inlägg något jag gör för att jag själv är nyfiken på hur det kommer att sluta.. Det finns regler att följa, och de går att ändra med.. Kanske detta bygge ger någon annan en idé, en dröm. Jag har haft den i mååånga år, och funderat, tänkt och tänkt igen. Men det är i praktiken resultatet ger sin fulla rätt.. Och ja- detta bygge kommer att bli ett fullt fungerande saltvattens kar. - Med viss exprement och trixande. Är ju inte överens med vissa tekniker, men vem har rätt/ fel.?

Med hjälp av mina inlägg hoppas jag få andra vinklar hur man kan bygga ett akvarium på 150 X 100 X 100, hur mindre viktiga/ större viktiga lösningar kan lösas. - Men är det så att det finns personer som inte tycker jag ska forts. med mina inlägg. Kan det ju lika gärna kvitta, då bygger jag på för egen maskin.

Jag menar inte att det är nån som säger så, men känner kanske att jag inte tas på allvar... Jag är mer än allvarig och mitt dröm bygge kommer att stå klart innan hösten är slut.....

Hej svejs

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Grymmt kar kommer det bli.

Kan nog bli snyggt med en mastodont revpelare i mitten

Jo efter man plastat klart så kan man måla med en AkvarieLack som man kan köpa i STHLM på www.epotex.se kan få den i vilken kulör som man själv vill.

Denna lack är tillför just Akvarieändamål.

http://www.epotex.se/html/v_gg_och_tank.html#akvarie

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror på ideen att använda epoxy färg till hemma byggen, men ett tips till olika försök med den tekniken är att limma på en tunn plexiglas skiva på ytan. Det är vad jag ska göra med mitt.!

Då underlättar jag rengöring av bakruta/gavlar.. en jämn ytan att jobba på och säker för hugg/ slag/ retningar/ org.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu händer det äntligen mer på mitt bygge!

Har satt dit alla sidorna med rostfri plåt och väntar nu på epoxifärg från Sthlm..

Flyttar in om 2 veckor och har mätt in, vart platsen skall vara. Det blir rätt så orginellt- Kommer att stå med sin front/ena gavel utåt/snett, resten är inne i vägen. Måtten är ju 150x100- så båda sidorna är mäktiga att titta in i.... Fick också med val av plats, chans att sätta akvariet över bärande betongvägg. Så tyngden är nu inte längre ett problem!

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalle ,har du bara tänkt att måla de rostfria skivorna med epoxi och sedan lägga på plexiskivor?

Vart har du beställt epoxin?

Jag hade tänkt att köra plywood som jag plastar och glasfiber armerar men tycker att det blir lite väl tjockt,måste ha så breda sargkanter då.Man kanske skulle köra rostfriplåt istället.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ser bara fördelar med rostfritt, då det blir lättare än glas och säkrare och tunnare!!!!

Tänkte åxå på att ta plywood, men det blev för tjockt för mina redan svetsade ramar...

Priset för all rostfritt som jag har är ca 3000kr..

Kanske låter dyrt, men billigare än glas.

Tanken är att beställa mitten på hösten, typ okt/nov.

Priset per kg har jag ingen aning om- nått att kolla upp innan köp, men är inte så jätte viktigt så länge vi är många på beställningen.

Att få hem en orörd låda från indonesien är ju riktigt ballt!!

smiley10.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...