Gå till innehåll

Ny bygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

japp, jag är med. Tänkte även fråga vilka dimensioner du hadde på reglarna när du byggde bänken?

vatten bytar ideen är lika enkel som den är genialsmiley10.gif. Jag kopplade min retur pump så att den blåser ut under stenen, vet inte om detta var en bra ide, men jag antar att det blir lite mer cirkulation i stenen på detta vis?

Tror ditt kar kommer bli en riktigt fin lite nemo tank smiley2.gif.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Det blir en sump under tanken, mitt "gamla" 210 liters akvarium.

Där i fylls det med LS och caulerpa/alger. Eremiter och sniglar. Det skall åxå tjärna som ett nöd akvarium om det blir skador på fisk osv,.

Fukten blir massor, turen är:

att det har tydligen varit ett badrum lååångt tidigare, nu var det en klädkammare. Så det finns ett fungerande ventil precis över akvariets hål.

Dessutom är taket helt i prime. Två olika, den rosa varianten och så där efter den till våtrum. Fogat med våtrumms silicon vid glipor, så ej fukt skall kunna krypa undan.

Tänker övervaka fukten noga, för vill inte all fukt försvinna genom ventilen. Tänker jag sätta en badrumms fläkt som är ställd på en timer, den skall då blåsa ut fukten 15min varje 3 timme- tex.

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt liv just nu är föjande:

Sova- bygge- frukost- bygge- bygge- inköp- bygge- sova.

Iallafall var det så igår, glömde bort all annan mat än frukosten. smiley5.gif

Har ingen sambo (därför jag passar på nu smiley4.gif, kört sen... för pengar ska ju gå till kläder å mat då ), sen är det så att projekten jag jobbade på sist, tog slut lagom till att jag skulle riva väggen.... Så aaaall tid läggs på min hobby. smiley14.gif

länge sen det var så

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till sändning kom idag!!!

smiley1.gif

Sand och salt:

foto_img.gif

Nu blir säkert folk besvikna när de ser salt märket, men jag kör med detta nu i mitt lilla akvarium. Och det blir ekonomiskt att inte byta märke...

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ryktas om sämre kemikalier å så.

Men du kör detta salt till stenkoraller med?

Ja är jätte glad att det är flera som är nöjda med detta salt! jag själv bla.

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

När jag häller i saltet i mitt stora. Funderar jag på att hälla i allt i tanken, och låta tiden vispa runt allt i ett slutet system.... Det borde räcka om jag häller vid insuget.(?)

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde 250 liter nytt vatten när jag bytte kar så fyllde jag upp rätt mängd sötvatten och startade en pump, hällde i saltet vid utblåset och lät det stå och snurra några timmar.

Så som du beskriver.

Mätte sedan salthalt för att verifiera att det blidde rätt bara.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde mig en arbetsbänk idag, satt åxå upp en hylla för vattentester,. Helt enkelt en stabil arbetsbänk för att anv. till arbete med pumpar, vatten test, upp/ ned packning osv. :

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen fick jag upp min andra lysramp, så nu är alla lampor ditsatta- utom MHlampan som fortf anv. :

foto_img.gif

Vänstra röda pilen: mån ljus

Högra röda pilen: lysrör- 10000k

Vita pilen: Arctinic rör

Orange pil: upphängning för MH-lampan

Vänstra gröna: Timers till 4 lampor (4:e kommer till MH)

Högra gröna: Dessa är till Arctinic amaturen och den andra till sportlights prydnaden utv.

!!Ps: observera rullgardinen, den gömmer alla kablar, och håller ljuset inom akvariets gränser

Ändrad av -KH- den 2003Oktober30 kl 19:23

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen måste jag fula till det med en bild tagen på arbetsbänken.. Det jag ville visa med denna är min fina blomkruka som föreställer fisken på senaste Nr av MarineWorld`s omslag.. (hittade den i en lokal blomsterbutik). + å så saltvattens litteratur

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta blev resultatet:

foto_img.gif

foto_img.gif

Nu blev det massa lim slarv (som vanligt), men tror att det ska hålla skivan på plats. Nu efter att det härdats ordentligt ska jag lossa "stagen" och känna om jag verkligen behöver plexiglas fastlimmat mot plåten... De håller fast denna skiva på plats (kilar), men är tveksam till att akvarielacken härdar ordetligt fast skivorna,.. vill absolut inte ha rest produkter

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan, är en 250W 10000k,.. men tänker öka K:na något,. har vissligen lysrör på 10000k extra då. men känner att jag behöver en bättre MH

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu syns ju utrustningen....... inte kul..

Men får komma på nått fiffigt.. antingen om det blir en algbetesplats, eller om jag fixar kalkalger. KAnske går att bygga upp med flata stenar

?

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt bygga framför insugshålen?

Dessa kan du nog behöva komma åt en del iom att de kommer sättas igen, och så kommer inte den nedre kammaren fyllas högre än de översta hålen iom att luften inte kommer ut. Fast jag kanske har förstått det hela fel nu?!

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=3 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=text vAlign=top background="" bgColor=#f8f7ef>Nä du tänker helt rätt!

Men det ska borras mindre hål som sitter direkt under skivan, så det all luft som skulle kunna bli försvinner ut. Lika så ska de tjärna som hjälp hål om det skulle bli slangbrott och vatten nivån sjunker- då ska det inte kunna bli en hävert effekt på röret.. För i toppen av sugsidan sitter ett lock "plugg", den är borrad med tre hål som fixar att det kommer in luft i röret när det strömmar luft från utsidan,.

Vet inte om det blev förklarat så man förstår *skratt*, men ungefär så har jag tänkt..

Den skrapa jag anv. till rutorna (med förlängare), ska jag kunna skrapa av hålöppningarna vid sugsidan

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn </TD></TR>

<TR>

<TD background="" bgColor=#f8f7ef>Tillbaka till toppen</TD>

<TD class=text background="" bgColor=#f8f7ef>profile_icon.gif search_sm.gif </TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är mer än tacksam Zacke för att du ger mig tankar,. Jag är nog lite känd för att vara lite slarvig. Så på med massa synkunkter och påminnelser.

En liten detalj jag köpte idag:

foto_img.gif

En billig lampa (179:-), den har ett bra förstoringsglas. Kommer nog väl till pass. Många gånger jag kisar och skriker efter super starka glasögon...

Nu sitter jag å dricker vin - two oceans. Passande namn

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo,.. men det kommer vara svårt att somna snabbt, för jag vill upp tidigt i morgon och börja tvätta sten/ sand och börja bygga mitt rev!!!!!!!

Jag kör med vanligt vatten, har en Osmos, men aldrig varit i anv. - Men igentligen, jag har inte bråttom med fyllt akvarium, så pröva kanske inte skulle skada.. (om jag nu vet hur en sådan funkar)

Det härliga är att jag verkar lyckats med limningen denna gång,. Det är 1/3 vatten och har varit i 3 timmar. Har prövat 2 ggr innan, utomhus och mindre bra limmat, och då läckte det.

Så mina ögon tindrar av glädje just nu!!

Men jag kanske vaknar i morgon och en sakta läcka syns på matt golvet...

smiley19.gif

nopp, bad thought´s away

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en bild till,.

Tycker det är så himla cooolt

foto_img.gif

smiley4.gif

Har någon idé hur jag ska tvätta sanden på bästa sätt? Den är ju 1-3mm,. så jag kommer nog ha svårt att hålla kvar allt- när jag tvättar det

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du skall tömma det igen på vatten. Starta upp din Osmos renare och kör med detta. Det får man snabbt igen tycker jag!!

När jag hadde ett 720 kar så fyllde jag detta bara med Osmos vatten det tog 4 dagar och osmosrenaren fick jobba i högtryck. Den gör 120L/dygnet

Tvätta sanden é la inga problem ta ca 5kg åt gången fyll på med vatten å gör detta tills vattnet é klart. Helt klart kommer det nog ej att bli eftersom sanden i sig gnids mot varandra å man får ett stofft. Att skölja sanden gör man nog bara för att få boort den värsta skiten.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... den är nog den enda pryl som jag inte ännu har packat upp från flytten 1½mån sen. smiley1.gif

Får ringa upp dig Wrang och fråga vart alla slangar ska kopplas.... Men det känns nog oroligt att fylla akvariet med en så sakta process.. För inte stänger jag av vattnet på natten??

Satt och stirrade in i min "blåa burk", säkert en timma igår.. innan jag gick å la mig.. Så nog är det hospitalet som kan bli nästa anhalt.. smiley32.gif

Långt ifrån fullt och helt tomt,. tur att man är själv, annars hade man nog blivit det rätt snabbt.

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...