Gå till innehåll

Ny bygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

smiley1.gif

kan tilläggas att detta med villa köp gjordes tidigare än vad jag hade tänkt pga att jag var sugen på att bygga ett stort. Seriöst? smiley16.gif

Koraller är i!!!!

Jag började idag kl 10:00, efter massa påtande och trixande, så är jag nöjd! (kl 1900).

Korallerna fick sin rätta plats och de är mycket nöjda, tog 2 timmar så började flera att sträcka på sig!!

-KH-_IMGP2039.JPG

bilden är tagen direkt efter isättning, så det är grummligt!

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Fiskar är i kl 1800, skummare är åxå igång och funkar jätte bra:

-KH-_IMGP2058.JPG

är dom små`?

det är en riktig kärleksbild

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med min anemon, den vill inte fästa!! Försökt flytta den, men efter 3 timmars väntan börjar det bli surt" Kan inte har cirkulationen igång, för då rullar den mot insuget.. (och det är runt hela revpelaren, men den gör det varje gång jag sätter på):

-KH-_IMGP2061.JPG

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen ett tråkigt problem,. överinningsboxen läcker!!¨Och efter massa bök i karet, så har det släppt mer, så nu funkar den inte som den ska..... !!!

Vill limma den i ordning! Kan jag anv. plexi lim mot plexi/akvarielack??

Och hur lång härning är det?

Skulle bli extremt glad om ni sa att det räcker med ett dygn härning!! För då kanske jag inte behöver göra om 2 dygns arbete!!

HJÄLP

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen är klar! Något som gick bra tillslut ikväll.. *pust* är så satans slut ikväll- fysiskt/psykiskt... Kan snart gå å lägga mig, ska vara uppe en timme till å titta på anemonen

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den läcker på!! Så skummaren är nu avstängd- kan inte ställa in flödet rätt, nu när det läcker. Men har beställt undervattens silicon och glaslister som jag ska täta med. Det kommer säkert att lyckas, bara jag får komma åt riktigt.. Det kommer redan imorgon, ska tömma ner till första korallerna, sen lägga en tjock fog/glaset och sen fylla igen. Då får det härda under vatten (utan cirkulation i några timmar.. SEn ska sumpen, skummaren och hela huvudcirkulationen igång nån gång mot kvällskvisten!!

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>-KH-_IMGP2091.JPG</TD></TR></T></T></TABLE>

Fiskarna är igång idag med smiley12.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De invånare som simmar/ glider runt är:

2 Tomater

2 turbosar

1 putsarräka

minst en krabba (såg han igår)

Så jag kanske får bygga ut lite, trångt...

smiley4.gif

Nä,.. *skratt*, men det ser faktiskt rätt kul ut, just att se clownerna med ilfart simma runt,. de kan ax:a och hålla farten utan att behöva vända direkt.. -vilken frihet de fick!

Anemonen ligger och återhämtar sig. Den ligger tryckt i skrevan, och har putsarräkan som sällskap

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte lite väl bråttom? Tålamod är saltvattensakvaristens nyckelord, och jag tycker det går lite väl snabbt det här för att det ska vara hälsosamt för dina djur och din plånbok. Plånboken kan ju jag strunta i, men om jag fattat det rätt har det inte gått många dagar sedan du fyllde på med vatten och sen med ny LS och nu har du både fisk koraller - och en anemon!! Normalt sett är det ett tempo som ingen på det här forumet skulle rekommendera någon, men ditt projekt har (med all rätt) blivit så poppis på forumet att jag är rädd att ingen vågar/vill säga "stopp, hallå där! - vad sysslar du med?" - typ.

Hela ditt projekt är verkligen intressant och jag följer det varje dag, i stort sett. Men jag rekommenderar dig att slå ner på tempot tills vattnet stabiliserat sig, och kanske först se till att inget läcker. Jag är dessutom fortfarande väldigt fundersam över tjockleken på glaset, men det är kanske inte läge att oroa sig för det nu?

Du kommer sannolikt ha en period på några månader (likt alla andra) med olika algblomningar. Stenen släpper sannolikt redan ifrån sig en massa dött material som påverkar vattnet. Mycket händer i vattnet just nu och en tid framöver. Jag tycker inte det är rätt att slänga i djur där under de förhållandena.

Akvariet som sådant, form och placering, är kanonläckert och det är ett projekt som verkligen fångar ens intresse, men jag tror att bland alla ja-sägare behöver du någon ringer i varningsklockan så att det inte slutar i elände för dina djur och dig.

Mvh

Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förutsätter att Kalle tagit de 20-30 kg korallsand samt all den levande sten han köpte av mej och stoppat det i det nya karet. Den sanden och stenen kommer från ett väletablerat kar och då skall det inte vara något problem i att starta upp på det sätt som Kalle gjort. Å andra sidan,, så skadar det ju inte att vänta :) Om inte annat kan ju någon skit hända med kar och utrustning. Men kalle hade säkert sina randiga skäl till att handla som han gjort.

Kalle,, vart blev min Niger av :(

/Håkan Sjöberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det håller jag inte med om. Nästan 2000 liter nyblandat vatten (ej osmos om jag kommer ihåg korrekt?) och en låda (=ca 20kg) nyupptagen sten från Indonesien är inte vad jag kallar lämpligt för koraller eller fisk och definitivt inte för en anemon. Av storleken på revpelaren att döma så kan det inte vara alltför många kilo sten som kommer från ditt akvarium - dvs om vi räknar 20 kg sten från Korallfisken i Linköping och en del faxesten.

Jag känner lite som så att han i alldeles för hög fart, på en slirig och dimmig väg, med ett hemmabygge till bil (om än flott som tusan) som inte testats ut ordentligt och med ungarna i baksätet rusar iväg helt i onödan - och vi bara hejar på. Jag är kanske negativ och förstör festen, men jag gör det i all välmening. Och sen har vi ju det här med att reven inte är outömliga. Dödsdömda experiment är ett slöseri med revens resurser. Och samtidigt vill jag säga att jag också har åkt på förluster av både fisk och korall. Det är lika trist, på många sätt, varje gång.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag inte förstår är vart du vill komma Kajj? Att det finns gott om poliser det vet jag. Men vad är det som framkallar detta så att du bara måste påkeka detta och sedan försvara det hela? Om jag inte har fel så måste det väl vara -KH-'s val, och man måste ju kunna göra sina egna val i livet utan att man ska behöva förklara varför?

Jag tycker att du ska starta en egen tråd Kajj där vi noviser kan läsa allt om moral/etik och sladdriga vägar när det gäller att starta ett kar.Samtidigt så kan denna tråd fortsätta att vara interessant.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Kajjs "försvar"....

Duka, vad är det du inte förstår med Kajjs inlägg?? Om du har läst ordentligt vad han har skrivit så bör du du förstå vad han menar! Kajj försöker ju bara hjälpa KH å inte kritisera som du kanske tolkat det hela. Alla som har höllt på ett längre tid med salt vet ju att man inte bör skynda sig med djuren efter uppstarten. Det är ett grunregel som mågna här på forumet påpekat tidigare.

Kajj gör helt rätt i det han säger och kan bara tolkas på ett välmenat sätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte den som gömmer mig... smiley1.gif

Nu är det så- att jag tycker både det är komiskt och tragiskt att det många skrev massa meddelanden nu i slutet- att jag haft för bråttom.

För faktum är, att det stämmer. Åtminstone lackande kunskap i bygga akvarium utav rostfri plåt! Jag är nog inte den som kan svara på om jag kan veta om detta rev skulle klarat sig utan problem under lång tid. Men igår omkring kl 16 förstördes mitt drömbygge.!!

Plåten jag använt är av 3mm tjocklek, vattenmassan och värmen gjorde att den sakta buktades utåt. Det gjorde bla att ytavrinningen släppte.. En läcka avlöstes utav en annan.... Har tyvärr inga kort att ge er, inte kommer det bli fler heller på detta akvarium!

Svårt att beskriva mina känslor just nu. Men hoppas att denna svettiga (men roliga) byggtid har gett er nått med!

Hoppas i framtiden läsa om nått bygge som någon annan impulsiv hemma snickare börjat göra!!!!!

Denna tråd är avslutad

/ Kalle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad säger man? Till KH säger jag bara att jag verkligen beklagar din olycka och ditt lidande.

Men Gud vad trött jag blir på vissa lallare på det här forumet...Ryggdunkningar och ja-sägare leder inte utvecklingen framåt precis.

Forumets absolut, överlägset, mest lästa och aktiva tråd någonsin kan inte ha undgått någon. Av antalet ryggdunkingar att döma så är det forumets åsikt att KH gjorde allt "by the book" och helt i enlighet med forumets samlade erfarenheter...

Suck, vi har inte kommit särskilt långt.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...