Gå till innehåll

Ny bygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Fick bakläxa när det gällde gips sättning, så min far var snabb att lägga i gipsbruk.

Han är murarare, så det gäller att bygga efter de normer som finns.. då hugger han tag efter mina försök.-

smiley4.gif

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Tänkte redan nu lägga ut en lista på vad som ska handlas i 2 ertapper. Undar om nån har synpunkter på mitt val.. bra/dåligt

Detta är vad jag tänkte börja med lagom till jul! :

4 Paguristes cadenati

2 Lysmata aboinenesis

6 Trochus spp. - små algesnegle

3 Tectus spp. - kæmpe algesnegle

7 Pseudanthias tuka

2 Nemateleotris magnifica

10 Chromis viridis - grøn chromis

3 Chrysiptera parasema - gul/sort revbars

3 AquaMedic Reef salt 20 kg

200 Levende faxekalksten (100 - 300 kg.)

2 Koralgrus (medium) 20 kg

1 Koralgrus (lille) 20 kg.

Pris ialtSEK 7,212,25

Pris i DKK incl. momsDKK 5,697,75

Köper från Danmark.. Tänkte ta en sväng ner.

Kompliterar med mitt gamla akvarium å så

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte börja med detta. Har X antal kg i mitt 210lites nu. Börjar så. Sen när det är aktuellt att handla mer koraller än vad jag har från mitt 210L så tänkte jag köpa mer LS.

Denna faxesten har legat upp till 5 år i en stor tank, så de är fina med kalkalger å så. Men har planerat att bygga en stor revpelare nästan i mitten, å så några mindre vid sandnivå. Mycket sten går åt!

Hade hoppats att de skulle bli som revir för olika gobies och damseller.

smiley12.gif

Sanden någon? Funderar på 2 "fack", där största delen har medel grova sandkorn, och den främre delen en påse finkornig sand.- TRor dock att det är bättre å blanda sanden, men eftersom botten ytan är stor i akvariet så vill jag ha sandvändar djur nära frontglaset, hoppades att det kanske är en god idee då.

Arterna försöker jag välja efter humör å så, 2 olika stim ska det bli. Och jag har inte valt några stora fiskar- KAnske är konstigt, men nån större blir det nog senare.

Tänkte dela upp fiskarna i 2 omgångar,. eller borde jag ta 3 ggr?'

Märkte att det är billigare att bila efter fisken, än att skicka. Å då går det snabbare och midre stress för dem..

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>foto_img.gif

Jag vill dela med mig av nästa steg i bygget runt akvariet. Bilden visar kakelplattor efter fogning.

En list i slipad Ek, fastskruvad med guldiga xink skruv.

Sen håller vi på med att göra färdigt en list som går runt akvariet, en säkerhets list- så inget vatten som kan tränga fram från glaset inte droppar ut mot parketten:

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. faxe stenen så gjorde jag en beställning idag genom min lokala handlare i Oskarshamn: Djurproffsen.

De var snälla å ta hem Sand, Grus, Sten från Simonstorp.

Så att åka till Danmark- Det gör jag när det är aktuellt efter fisk!!

smiley17.gif

Fasen- nu jäklar går det undan

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lagt fuktspärrar lite här och var..

plus att det ikväll har lagts våtrumms väv med mera..

Nu ska bänken o co vara säkra för vatten:

foto_img.gif

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariebänken är nu klar idag:

foto_img.gif

Valde att göra många reglar bak till, för om jag väljer att bygga en stor rev vägg bakåt- så ska konsentrerad tyngd inte bli ett problem..

Stagen i mitten är ej fast skruvade i golvet, bla för att jag kanske i framtiden river bygget, och för att ev. fukt inte ska ha något hål att krypa ner i.

Bluemoon ljuset är monterat, lika så artinic röret.

Det ljus som fattas är min MHlampa som används just nu, ska dessutom köpa en ramp till till ett extra ljus för att komplitera gaveln som inte riktigt får tillräckligt.

Imorgon gäller det!!

*pust*

Halva styrkan som ska hjälpa bära kommer vara fylle sjuka, så det ser någolunda ut,,,. Vi är totalt 6 man!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ps:

Fick av min mor (som är dagmamma) massa plast fiskar som låg i plast-djurs-leksakslådan:

foto_img.gif

Ser ni någon fisk som är lik era?

De simmar nu på mitt fönster i akvarie rummet

(alias: Area Marine)

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRATTIS jihooooo

NU ÄR AKVARIET PÅ PLATS

foto_img.gif

obs! Mycket kvar,,. så det ser inte klart ut (men lite ljus har jag på nu)

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte varit så aktiv på senaste tiden så missat ett par sidor här men skulle vilja fälla in en kommentar angående sanden. Tycker inte du ska blanda den,baserar detta på att enligt Coral Propagation så gäller följande: copepods(lr vad de nu heter) förökar sig bäst i småkornig sand medans amphipods(dito) trivs bäst i lite mer grovkornig sand. Ingen trivs bäst i blandad sand;personligen skulle jag nog gjort som du tänkte först och ha 2 "fack" med sand.

Även när det gäller sandsilande djur så kan jag tänka mig att de föredrar en viss storlek och inte uppskattar att 50% av det som silas är av fel storlek.

För övrigt så ser det *piiiip* snyggt ut! Önskar man haft tiden,viljan och pengarna att göra något liknande!smiley3.gif

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley4.gif

Sanden är beställd och det blev 1-3mm - 60kg

Får allt i slutet på veckan,.

Tomat clown till min hona får jag på tisdag, hon längtar säkert!

Wrang: nu blir nog sandfilter projektet aktuellt... ska nog börja koppla rör snart

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt å mixtra med månen i akvariet.. å skickar in 2 till kort på hur akvariet täcker upp hålet:

foto_img.gif

foto_img.gif

Jimmy: Otroligt kul,.. Det blev lite udda malawis. Jag blev så sugen igen på ciklider, så min bror fick fler fiskar med sig, som jag köpte åt honom- tyckte han skulle ha dom. (jag blev nöjd av valet då smiley17.gif )

Nä, men säkert så har nog många på detta forum haft dessa och måste medges att jag hade aldrig börjat med saltvatten om jag inte hade försökt med ciklider först.

Vi tar det en annan gång.

Ni ALLA- är hjärtligt välkomna på besök nu när det börjar hända kuliga saker med bygget.

Lite kaffe å snacka lite

smiley1.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket collagé (el. hur det stavas)

nu ser man mitt jobb i en helhet Kul!

Ser ut som det har tagit en vecka smiley2.gif

ser nu att det kanske är svårt att föreställa att det finns ett akvarie rum där någonstans, men det gör det- bakom dörren:

foto_img.gif

Men nästa bild får bli mer nya händelser, tänkte börja med rörkopplingar och lite limning senare i veckan

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>smiley31.gif

Jo då, halva kåken har faktiskt varit nedriven, och den andra halvan låg all matriell... *skratt*'

(vad nära jag har varit att skita i allt)

Nu till en fråga!!!!!

Den stenen jag köpte (faxekalk),

istället för att tvätta av dem när det är dax,

kan jag lägga dem under vatten i en vecka eller så?

Har ett badkar nere i källaren som inte är i bruk, å tänkte fylla upp med vatten å sänka dem.

Det kanske skulle ge bättre resultat?

(vanligt vatten)

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde en bänk/trapp för underlätta all arbete som skall göras senare:

foto_img.gif

foto_img.gif

Jag satte lister lite högre runt om. Så att pallen som finns under bänken skall kunna sättas på- utan att det finns risk att den hasas ned. Också blir det bra när jag hänger knepigt över kavariet och då känner jag med tårna vart den slutar. (Lika jobbigt när jag jobbade på tropikariet- byggt på samma vis, med rengöring "bakom". Då är det bra att man känner sig säker där man står)

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var det första gången jag klev i mitt akvarium där det är nu. Behövde göra rent rutorna och planera plexiglas bygget:

foto_img.gif

foto_img.gif

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rören börjar komma på plats:

foto_img.gif

foto_img.gif

Det ni ser är utblåset som börjar bli klart, det blir ett stril rör och ett överskott utblås.

Nivå vakten syns under.

Insug är de andra hålen, ett för pumpen och ett för ytavrinningen

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall vatten nivån var så långt ner, eller är det bara jag som se felsmiley5.gif. kommer ytan att synas från framsidan eller har du en list som täcker?

Himmla roligt projekt i alla fall och en intressan tråd smiley1.gif.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja,

med denna bild förstår du nog bättre:

foto_img.gif

Den vita pilen visar skivan som ska limmas fast framför rör hålen.

De röda pilarna visar vatten flödet

Det vita strecket i mitten makerar skilje skivan så ytavrinningen får en egen "box"..

Säg till om jag yrar, får annars förklara bättre

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>foto_img.gif

foto_img.gif

Rören är nu färdigkapade och skall inte limmas från det är dax att starta akvariet- bättre att få några dagar till att tänka över kretsloppet.....

Nervöst- tänk om det inte funkar-..

Kopplade en slang (den genomskinliga) till systemet, den är satt så jag skall kunna byta vatten utan att stoppa ner en slang. Wrang gav mig den ideén idag, och jag tror att det kan komma väl till pass!

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ps:

tog mig 3½ timme att reda ut virre varret. (hade nästan bara färdiglimmade bitar som suttit till ett annat system) och inga skarv muffar (jo en styck). Så jag svor några gånger innan det släppte.

Föresten.

Jag satte kranar så jag ska kunna ta bort pumpen utan att jag tömmer akvariet.

Kranen till höger stoppar insuget, kranen inne i akvariet stoppar utsuget. Kranen i mitten (utanför) är till för öppning av tömmning.

__________________

Kalle Holmström

Oskarshamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...