Gå till innehåll

Ny bygge

Rekommenderade inlägg

Postat

Stenen är nu tvättad och ilagd.. Det ska kläs in med LS på alla de ställen som det är byggt.

Valde att lägga lite vid insuget. Varför? vet inte, men tror att det kan bli bra resultat senare..

Sen vlade jag att lägga mindre stenar ut från berget, där hoppas jag på att kunna ha inte så ljuskrävande djur. Mot gaveln la jag bara lite sten, de och massa småsten bakom berget skall anv. till att kila fast koraller senare. :

foto_img.gif

Dimklädda Kilimanjaro:

foto_img.gif

Kalle Holmström

• Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar
Postat

wrang,.. min bild???

jag kolla dessa på en annan dator,.. och de var mina bilder,.. vad är detta ??

Postat

Björn: vattet håller sig i burken!!

smiley1.gif

Tog fram min osmos för 15 min sedan. Står på den att man kan byta patronerna,. den har inte varit i gång på säkert 2 år,... ???

Lagt i första lådan sand, har 2 lådor kvar,.

Wrang, jag hoppas att det blir en sån revpelare senare,. Men tror att jag måste bygga upp så som du byggt, men med levandesten, Du har jag byggt en stadig stomme. Pratade med han igår: Tyckte att jag skulle skita i faxen, sen sa ha att det är bättre med kompakt sten, porrös LS är sämmre, .- tycker det inte finns nån logik i det, men är det så att LS fungerar bättre ju tyngre och kompaktare den är- då har jag missat hela poängen.

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

ska jag lägga in samma bild igen? för det föreställer min stenrös från sidan,. och inget från zoopet... vad är det för sköj?

Postat

Känner att det är höjden som blir ett problem,..

Får ta en lista på alla koraller som kräver mindre ljus, å ha dem... .

Nä, men tror att jag får köra igång detta som det är, med salt å allt. Men när det det gått en tid, tömmer jag ut saltvatten i mitt badkar i källaren. Bygger efter de LS jag skaffat då, då kan jag forma efter tycke. När det känns bra, fyller jag upp nivån igen. Tömmer inte allt, men det blir lättare att jobba utan massa vatten,,,.

Kan det gå?

Håller nu på att ringa runt om LS,. hoppas jag hittar det jag söker.

Postat

La i en amfora.. tänkte nån rolig fisk "nappar"..

Förövrigt så gillar jag sanden.. mycket!

Tänker pröva cirkulationen imorgon!! å då är det kanske salt i- framåt kvällen!!

-KH-_IMGP1978.JPG

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Fick inte min Osmos att fungera som jag ville.. Det vatten jag skulle få i, hade säkert hunnit avdunsta innan vattennivån hade ökat.. -Så lite kom det från det rena vattnet! smiley3.gif

Men jag skiter i detta, får ta längre tid för mitt system bara..- Kör alltid annars utan. Visst, mycket större system är det nu. Men men., får prioritera annat!

Fisken smiley14.gif - är en ovanligsort. tyvärr färgar den inte ut, utan har alltid transparant "färg", vilket just gör den till en mycket ovanlig fisk.

- Osynligus tittutus

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Jag satte igång cirkulationen idag tidigt!

Flödet var kanon, på bilden ser man avlastningsröret helt öppet- vilket gör att strålarna från strilröret ser lite mesigt ut! Men tycker att jag har lyckats med rören,. allt funkar.

Nått jag märkte dock. Var att när jag ströp avlastningen så var det ett hål som ville skicka iväg en stråle oroväckande nära kanten.. Kanske blir det inte så när det är helt fullt med vatten, MEn jag vågar inte chansa- så jag tömde vattnet ner till stenarna och limmade med tangit limmet--

Då jag trixade med pumpen slet jag lite väl mycket, så det blev lite glapp i ett rör- limma om"!

Förövrigt så är tanken tät, fyllde upp lite över skiljeväggen och det håller åxå tätt i överinningens kammaren.. (den nivån jag har nu).

När tangit limmet har genomhärdat ska jag fylla ända upp och hälla i saltet"

Postat

Bilden på cirkulationen:

-KH-_IMGP1980.JPG

ps: hur lång genomhärdning på limmet? Står bara på tyska (fattar inte att de aldrig vill anv. engelska åxå)

Såg siffror: 15min.. men stämmer det med genomhärning?

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Jappz det skall stämma jag har som måtto att luktar det inte så är det okey.

För att det ej skall se mesigt ut kan du inte öka mängden vatten på strilröret då??

Trevligt att det börjar ta form det hela!

Nu då man såg ditt faxestenrös så såg det inte så dumt ut ändå...

Gör du lite hemma gjord LS å lägger den i blöt nu under vintern så får du ju ett bra komplemment till det hela

MVH

Christian

wrang.com

Postat

Halloj Wrang!

Ja tanken är att jag ska strypa överlastningsröret prövade förut och det blir jäkla sjuss på strilröret då.

stenröset är åt*censur*, men jag tänker blanda lite- så jag sticker ner ett PVC rör i mitten av röset- sen så tar jag de svarta stripsen och sätte fast borrade LS och sätter dessa som hyllor på röset, då får jag ut lite platåer och får mer höjd på dem, och då kan jag lägga på mina nuvarande koraller på höjden. Se de får åtminstone bra ljus... får komplitera med mer ljus senare

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Revpelaren:

foto_img.gif

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Fick en idé från min far att borra i stenen och sätta med blugg och syrafast skruv.. Då slipper jag buntband som kanske är svåra att dölja.

Någon som testat?

Postat

Fastän den är syrafast så kommer den att rosta!!!

Jag har sett några som limmat sina stenar med Polyrutanskum som fått härda i ett dygn. Kanske kan vara nått för dig att limma ihop din faxesten till högre delar / pelare

Men har ej fått svar ännu om det är helt vanlig PU skum eller om det är en 2 komponents PU skum

Skall du ändå borra i en sten så dra ett PVC rör i där tajt så kan man ju fästa runt denna annars med samma teknik som du ritat med buntband

MVH

Christian

wrang.com

Postat

Jag körde min pelare med bunt ban och vist syns det lite i början om man letar efter dom men nu börjar dom bli täckta med kalk alger efter två månader så syns dom knapt.

Syra fast skruv rekomenderar jag inte

Postat

Hum*

Ok. Trodde jag hade lösningen,. men icke. smiley4.gif

Nylon skruv lät intressant! ska nog kolla upp. Vill inte limma stenarna, blir så dumt att ha klumpar där om man bygger om i framtiden.. (vilket jag gör, om jag känner mig rätt) Har iallafall beställt indonesien sten idag

Postat

100kg? det var massa det! Min ekonomi börjar kryta nu,. så jag får se hur mycket sten jag kan köpa första ggn.

Good luck man!

Postat

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>smiley1.gifsmiley17.gifsmiley4.gif

La på ett annat ljus, testar runt lite- innan MHlampan kommer igång! :

foto_img.gif

foto_img.gif

foto_img.gif

foto_img.gif

nytt ljus kommer på lördag.. Det är mycket som beslutas då, om akvariets uppbyggnad!"

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Tralllallllaaaa... nu kom första sändningen med LS!!!

COOOOLT.. smiley17.gif

En serie baywatch bilder:

foto_img.gif

foto_img.gif

foto_img.gif

foto_img.gif

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Nu har jag fått bra höjd på pelaren. Nu finns det lite hyllor att lägga fast koraller på toppen. Sen längre ner ses det tydligt faxekalk, men det kläs in med LS över allt senare.. (imorgon kanske hehe)

Det blir då en stor hylla till under toppen, som Faxen ligger nu.. Men det kan ändra sig flera ggr.. Som när tex jag var klar med uppstaplingen och skulle jumpa över karet, raserade med tåspetsen (sista kroppsdel ur akvariet förövrigt)- 1 sten, sen kom nästa å så 2 till... börja om från början.. Men det är det som är så kul, för uppstaplingen blir olika varje gång, och det är kul! Men att stå inne med sitt estetiska öga gör pelaren oestetisk när jag kliver ut.. det är svårt:

(tog bort bild)

Ändrad av -KH- den 2003November07 kl 19:26

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Förra var ju inte den bästa vyn.. Men dessa 2 är lite roligare. :

foto_img.gif

foto_img.gif

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Halloj! smiley1.gif

Var i linköping idag, skit kul!! och massa applåder till all den hjälp jag fick! (3 timmar service)

Jag fick hem skummare, pump och en låda till med nyupptagen LS från Indonesia!!!

Så att jag alltid varit stolt över att jag kör utan skummare är ett minne blott!! Detta paket klarar 2000liters akvarium! Och det ska räcka, hela systemet kommer sluta på ca 1900liter.... smiley10.gif

Stenen slängde jag i akvariet, så de ligger på botten och väntas sättas på plats imorgon!

För ikväll är det tarmen som ska ha sitt, hehe

allt gott saltisar!!!

Postat

Tog det rätt kraftigt igår smiley8.gif , men tog ett ryck vid kl 11 idag,.. så det var inte så farligt. smiley1.gif

Ja, det blev en phantom:

foto_img.gif

Sen hämtade jag utrustning till inför korall uppstaplings bygget:

foto_img.gif

mörk bild´, men det visar tuber och munstycke/slang. Så jag kan andas under vattnet när jag hänger över akvariet i.

Pumpen blev en oceanrunner 6500liter

Kalle Holmström

Oskarshamn

Postat

Nu är skummaren redo att köras:

foto_img.gif

Lägg märke till slangen från koppen- den är dragen till avloppet

Kalle Holmström

Oskarshamn

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

• Skapa Ny...