Gå till innehåll

Aqua Medic KR1000, hjälp önskas!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har kört en Aqua Medic NL 300 ett tag och det har fungerat rätt bra. Dock har det hänt något den sista vecka som gör att den inte fungerar lika bra längre.

Symtomet är att det samlas så mycket gas i reaktorn nu att jag måste fylla på med vatten minst 1 ggr/dygn. Detta var jag bara tvungen att göra det 1 ggr/månad.

Jag har rengjort pumpen utan att det blev någon skillnad!

Vad har hänt och vad ska jag vidtaga för åtgärder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh! Där ser man. Den ser ut så här i alla fall och jag hoppas Jörgan vet vad jag gör för fel men tror det finns fler som haft denna reaktorn.

EDIT: Rubriklen är nu ändrad. Nån som är säker på bnamnet på reaktorn får gärna bekräfta Björns namngivning!

post-2171-14468914464211_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt hur den reaktorn är konstruerad. Men du menar att du får en gasficka i den övre delen av reaktorn?

Är den konstruerad enligt bifogad bild?

Som jag tolkar skissen så ska överflödig gas föras bort med vattnet som lämnar reaktorn. Du har inte råkat förväxla anslutningarna för vattnets in och utlopp så att den lilla förlängningen (som nr 5 pekar på) som ska sitta på vatteninloppet har hamnat på utloppet. För då ser det ut som om det skulle kunna samlas en gas ner till förlängningens ände.

Har aldrig sett reaktorn IRL, hade tråkigt och studerade skissen bara :)

/Robban

post-1450-14468914477815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en likadan. Hur mycket gas samlas det i den? Det ligger lite gas i min oxo men inte så mycket att det stör på nåt sätt. Överbliven gas åker ju med vattnet ut. Utloppet är ju kopplingen utan rör neråt. Om du förstår vad jag menar...

Edit: Robban hann före....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban är nog något på spåren. Blir lite osäker nu och det kan nog vara så att jag har förväxlat vatten in och ut om jag försöker dra mig till minnes vart vattnet kom ut sist när jag servade reaktorn. Få kolla i morgon då det är ljusare så jag ser.

Jag får nu massor av gas (se bilden) på ett dygn vilket gör att j ag måste fylla på vatten en gång per dygn. Det konstiga är att det började nu och inte tidigare.

Återkommer med rapport i morgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm hur pinsamt är inte detta då?:smiley9: Jag har en reaktor som fungerat och så gör jag rent den och får då problem. Frågar här och får ett mycket bra svar av Robban som inte ens sett hur reaktorn fungerar mer än på en skiss på nätet. Dessutom har han rätt!

TACK Robban!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...