Gå till innehåll

Akryl akvarium?


rockan04

Rekommenderade inlägg

Hej! Har tänkt att försöka få tag på ett akryl akvarium med måtten 200*120*60 (l*b*h). Men det verkar inte finnas nån som tillverkar i det matrialet i sverige, eller?

Har hittat en engelsk firma som gör ( http://www.acrylicaquarium.co.uk/ ) men det blir ju lite frakt och kanske tull avgifter (Fast de är väl med i EU?, kanske får ringa tullverket)..

Finns det nån som vet nån annan firma, kanske i tyskland eller nåt, alla tips mottages.........

MvH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag forskade lite på detta tidigare och kom till min förvåning fram till att Schuran nog är ett bra alternativ inom EU. Trodde de var snordyra först.

Nu kanske man återigen skall kolla USA dock. Med nuvarande dollar kanske det blir bra trots andra kostnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett var man köper så är kostnaden för frakten (eller kanske snarare embalage) rätt hög. Schuran talar inte om denna om man frågar efter offert.

Kollade lite snabbt på Tenecor. Är det helt säkert att Schuran är billigare?

Hade en Schuran offwert liggandes. Tyvärr är det lite svårt att avgöra vad som ingår och inte, men den var på 910 €. Motsvarande storlek (dock andra mått) från Tenecor låg på $910.

I Schurans ingick inte moms och frakt. Tenecors var även det utan frakt, men moms blir ju den svenska (skall betalas även på frakten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bioted, var ska du beställa ditt nya kar?

Läste lite på tullverklets sida, här kommer ett utdrag

"Betala moms?

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet. Om du beställer varor från ett land utanför EU, från ett så kallat tredje land, måste du betala både tull och moms. De här reglerna gäller i de allra flesta fall, men det finns undantag. Vissa områden och länder har nämligen särskilda avtal med EU."

Så enligt mina uppfattning borde det bli biligare att beställa från england. Om inte själva akvariumet är dyrare där: http://www.acrylicaquarium.co.uk/ , ska sända dem ett mail o se om jag kan få lite pris uppgifter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska gå ner i storlek för att slippa släpa med mej jobbet hem. Det blir ett Zero Edge akvarium som jag tar in själv. Momsen är inte det stora problemet utan tullsatsen. Det är mycket dyrare att ta in från USA än att ta in från tex China eller liknande. Schuran är riktigt fina kar. Zero Edge väljer jag själv inte pga att det är mer kvalite utan för att de är nytänkande och väldigt fräcka.

Och ett tips när du nu tänker acryl är att börja tänka kylare ungefär samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan till Schuran då jag var inne på detta med måtten 120x110x65 de skulle ha 1400Euro inkl frakt och ställning till sverige

Men jag skrotade detta eftersom acrylakvarium är som en termos, värmen stannar kvar i akvariet bättre än glas

Ted: Vad gör du med ditt gamla?`

1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan till Schuran då jag var inne på detta med måtten 120x110x65 de skulle ha 1400Euro inkl frakt och ställning till sverige

Men jag skrotade detta eftersom acrylakvarium är som en termos, värmen stannar kvar i akvariet bättre än glas

Ted: Vad gör du med ditt gamla?`

1.jpg

Inget är riktigt bestämt om vad som händer med det gamla.

De 1400 var väl utan deras moms ? Kommer ihåg när jag fick mitt att de tog 500 Euro för lådan de skickade karet i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termoseffekten tycker jag är positiv :) Men så funderar jag ju kraftigt på att stoppa in doppvärmare i mina kar. Det är lite för kallt i dem :(

En annan sak som faktiskt förvånade mig kraftigt var att de som gillar att fota i sina kar tyckte glas var mycket bättre än acryl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termoseffekten tycker jag är positiv :) Men så funderar jag ju kraftigt på att stoppa in doppvärmare i mina kar. Det är lite för kallt i dem :(

En annan sak som faktiskt förvånade mig kraftigt var att de som gillar att fota i sina kar tyckte glas var mycket bättre än acryl.

Min kylare går 24 timmar om dygnet varje dag på året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, skulle du rekomendera akryl(plexi) akvarium ?

Har tankar om att bygga ett 250*80*70 och det låter intressant med akryl, en stor kylare har jag redan.

Har mailat schuran om pris offert, vi får se hur lång tid dom behöver på sig att räkna på offerten...

Ted: vilken storlek har du på ditt akryl kar ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...