havre Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Hejsan!Jag söker namnet på en dvärgkejsare, tror i alla fall det är en dvärgkejsare. Den har gul och har blåa ringar runt ögonen, vilket utmärker det ordentligt. Vet inte hur jag mer ska förklara...Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Det låter som en Centropyge flavissimushttp://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=450 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 7 oktober 2007 Författare Dela Postat 7 oktober 2007 Ameh va fan! Googlade ju flavissimus men fick upp något annat innan jag la in denna tråd, måste ha stavat hemskt fel . Det är i alla fall den! Tack för hjälpenMvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Jag har en sådan sedan i mars. Den är helt underbart vacker och är just nu min favorit dvärgkejsare. Enligt den nya namn benämningen så tror jag att den numera heter C flavissima. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Kollade fishbase och det nya gällande namnet är som Wiking påpekade Centropyge flavissima http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=5457 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Det är fler som bytt namn. Allt står att läsa i tidskriften Coral, volym 1, nr 6.Ett litet hel... att komma ihåg eftersom de föregående namnen sitter i skallen sedan nästan 30 år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 7 oktober 2007 Författare Dela Postat 7 oktober 2007 Ah, precis som vanligt har allt en logisk förklaring. Har den växt snabbt? Det är framförallt den djuåblå färgen runt ögonen som jag gillar med den.Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Den har möjligen växt 1-2 cm men framförallt blivit kraftigare. Jag matar mina fiskar väldigt mycket, så mycket att de stundtals påminner om tryckar fiskar;). Jag gissar att han är ca 8-9 cm nu.Bifogar en bild som är ca 1 månad gammal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Är ha på din gonipora eller de andra korallerna? metcrue hade en sådan som gillade koraller väldigt mycket har jag för mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 väldigt fin, jag har också hört att dom gillar att knapra i sig koraller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Den har möjligen växt 1-2 cm men framförallt blivit kraftigare. Jag matar mina fiskar väldigt mycket, så mycket att de stundtals påminner om tryckar fiskar;). Jag gissar att han är ca 8-9 cm nu.Bifogar en bild som är ca 1 månad gammal.Mkt fin..har jaft en sån..den rörde inte ngr koraller..men däremot gjorde min loriculus de..jag tror de är så med dvärgkejsare att de är helt individuellt...i princip kan alla röra koraller om man har otur, oavsett art..medans samma art i ett annat akvarium kan va hur snäll som helst. det är alltid en chansning..fast oftast är min känsla att de funkar bra... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 oktober 2007 Dela Postat 8 oktober 2007 Är ha på din gonipora eller de andra korallerna? metcrue hade en sådan som gillade koraller väldigt mycket har jag för mig.Nej, ännu så länge låter han bli dem, även om han tittar till Gonioporan då och då. Min loriculus bryr sig inte om korallerna alls.Vad jag förstår så kan detta beteendet förändras över tiden, så man får se upp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 8 oktober 2007 Dela Postat 8 oktober 2007 Min masakrerade det mesta den kom åt, förutom ephyllia. Den skall vara lite lurig med koraller enligt vissa, min var det definitivt. Nu går han i isolering tills han hittar ett nytt hem, förmodligen den dyraste fisk jag haft när man talar om omkostnader(div. koraller).Men, otroligt vacker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 oktober 2007 Dela Postat 8 oktober 2007 Där ser man. Jag har en Ephyllia men ingen av mina fiskar bryr sig det minsta om honom, och då har jag 6 dvärgar + en stor.Snacka om individuell skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.